Geplaatst op: 03-12-2021
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Kom bij Jong RECRON!

Kom bij Jong RECRON!

Jonge ondernemers in de recreatiebranche hebben er veel baat bij om zich aan te sluiten bij Jong RECRON. Dat zei Rozemarijn Dees (35) tijdens een interview met Marc Gerlings van NRIT op de Recreatie Vakbeurs 2021 in Hardenberg. Dees is eigenaar van strandcamping Zuidduinen in Katwijk aan Zee en negen jaar bestuurslid van Jong RECRON, een vereniging voor jongeren van 18 tot 35 jaar die werkzaam zijn in de recreatiebranche of dat in de toekomst van plan zijn.

Dees roept jonge ondernemers op om zich aan te sluiten bij Jong RECRON: "Het is belangrijk dat je gelijkgestemde leeftijdsgenoten uit de branche vindt waar je ervaringen mee kunt uitwisselen. En dat je nummers hebt die je kunt bellen wanneer je ergens tegenaan loopt.” Dees doet het ook zelf. "Ik heb bijvoorbeeld Jappe Eggink gebeld, met ik wie ik nog kort samen in het bestuur heb gezeten, en hij begeleidde met bij de verkoop van Zuidduinen. En Bas Durieux, die de afgelopen winter alle infrastructuur op de camping heeft vervangen. En soms bel ik collega-ondernemers om ervaringen mee uit te wisselen.”

Lastige jaren zonder Duitse gasten

In een interview komt ook ter sprake dat Nederland steeds afhankelijker is van inkomend toerisme uit met name België en Duitsland, zeker aan de kust. Corona raakt echter juist dat segment en de verwachting is dat er ook in de nabije toekomst tijdsblokken zullen zijn waarin juist de toeristen uit de buurlanden niet mogen komen. Dees herkent dat: "Normaal gesproken hebben we zo’n 65 tot 70 procent Duitse gasten in de zomervakantie en met Pasen ligt dat percentage nog hoger. Dit jaar echter waren er met Pasen geen Duitse gasten en hebben we het in de zomer gelukkig kunnen opvangen met Nederlandse gasten. Ook omdat we de marketing, die een derde partij voor ons doet, hebben verschoven van de Duitse naar de Nederlandse doelgroep. Uiteindelijk was dit jaar het percentage Nederlandse gasten 65 procent, daar waar dat aandeel normaal Duitse gasten zijn.” Dat had ook een nadeel: "We hadden daardoor minder boekingen ver van tevoren. Duitsers boeken verder van tevoren, waardoor we normaal ook in de winter al inkomsten hebben.” Dees kreeg door corona ook voor het tweede achtereenvolgende jaar te maken met een valse start van het toeristenseizoen. De onduidelijkheid opnieuw over het moment van opening, aangevuld met soms ook nog slecht weer, maakten het er daarnaast ook niet gemakkelijker op.

Gasten meer op omgeving gericht

Op de Recreatie Vakbeurs zag Dees wel een ontwikkeling bij consumenten. "Er komt steeds meer aandacht voor de omgeving, dus niet voor wat je zelf op de camping hebt aan entertainment maar echt voor de omgeving. Ook zie je dat comfort voor consumenten steeds belangrijker wordt. En een derde trend die ik zie is dat er meer aandacht is voor afwijkende type accommodaties. De standaard rechthoekige stacaravan kennen ze inmiddels wel. Voor ons geldt wel dat het altijd verplaatsbaar moet zijn.”

Nieuw centrumgebouw met functiecombinaties

Dees vertelt ook over de nieuwbouwplannen van Zuidduinen, dat momenteel 275 plekken heeft inclusief 22 verhuuraccommodaties en 30 seizoensplaatsen. Zo wordt er volgende winter een nieuw centrumgebouw neergezet. "Het huidige gebouw heeft veel horeca die groot maar niet veel open is. Eigenlijk is het een veredelde snackbar waar je zo’n 120 mensen kunt laten zitten. De receptie is slecht geïsoleerd en door het vele glas warmt het in de zomer erg op. En de winkel is heel klein. Daarnaast is er een tweede gebouw met sanitair. Het nieuwe gebouw wordt een soort duin, ingepast in het landschap. En circulair. Met sanitair in de kelder en daarboven receptie en winkel op een meer geïntegreerde manier. En met een kleinere horeca. Door deze aanpak kunnen we op de plek van het voormalige sanitairgebouw extra camperplaatsen gaan maken. Op die manier hopen we een groot deel van de investeringen terug te verdienen. En ook uit de nieuwe horeca verwacht ik meer inkomsten.” Ook slim inzetten van personeel moet geld gaan opleveren: "Door receptie en winkel te integreren kun je bij drukte op elke plek apart iemand neerzetten en bij rust iemand beiden laten combineren. Hetzelfde geldt voor de horeca met niet meer een gezamenlijke bar, maar met zowel een afhaal- als zitgedeelte. Bij beiden geldt dat we de service willen verhogen en ons zo willen onderscheiden.”

Teamgedachte

Zuidduinen traint zelf het personeel en benadrukt daarbij om elkaar te helpen waar nodig. "We brengen ze nadrukkelijk de teamgedachte bij.” De gedreven onderneemster vindt het werk zelf "het mooiste wat er is”. "In de zomer moet je inderdaad een tandje bijzetten, maar daar staat de vrijheid en veel flexibiliteit in de winter tegenover.”

Duurzame focus

Aan het eind gaat ze nog in op duurzaamheid in de branche. "Recreatieondernemers hebben bijna allemaal hun bedrijf in de natuur. Dat betekent dat ze ook een verantwoordelijkheid hebben om daar goed mee om te gaan. Zelf letten we er bij de nieuwbouw ook op: door het circulair te doen en door het zoveel mogelijk in te passen in de omgeving. Maar ook bijvoorbeeld bij de terreinverlichting. Daar kiezen we bewust voor lagere paaltjes omdat dat beter is voor de dieren. We hebben ook de Gouden Green Key, het internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche en zakelijke markt. En we willen, inspelend op de trend dat voor consumenten omgeving belangrijk is, nadrukkelijk de verbinding versterken tussen ons terrein en de omgeving. In dat verband hebben we ook een cursus gevolgd, ‘Gastheerschap voor het landschap van het Nationaal Park Hollandse Duinen’.”


Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...