Geplaatst op: 03-12-2021
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Kom bij Jong RECRON!

Kom bij Jong RECRON!

Jonge ondernemers in de recreatiebranche hebben er veel baat bij om zich aan te sluiten bij Jong RECRON. Dat zei Rozemarijn Dees (35) tijdens een interview met Marc Gerlings van NRIT op de Recreatie Vakbeurs 2021 in Hardenberg. Dees is eigenaar van strandcamping Zuidduinen in Katwijk aan Zee en negen jaar bestuurslid van Jong RECRON, een vereniging voor jongeren van 18 tot 35 jaar die werkzaam zijn in de recreatiebranche of dat in de toekomst van plan zijn.

Dees roept jonge ondernemers op om zich aan te sluiten bij Jong RECRON: "Het is belangrijk dat je gelijkgestemde leeftijdsgenoten uit de branche vindt waar je ervaringen mee kunt uitwisselen. En dat je nummers hebt die je kunt bellen wanneer je ergens tegenaan loopt.” Dees doet het ook zelf. "Ik heb bijvoorbeeld Jappe Eggink gebeld, met ik wie ik nog kort samen in het bestuur heb gezeten, en hij begeleidde met bij de verkoop van Zuidduinen. En Bas Durieux, die de afgelopen winter alle infrastructuur op de camping heeft vervangen. En soms bel ik collega-ondernemers om ervaringen mee uit te wisselen.”

Lastige jaren zonder Duitse gasten

In een interview komt ook ter sprake dat Nederland steeds afhankelijker is van inkomend toerisme uit met name België en Duitsland, zeker aan de kust. Corona raakt echter juist dat segment en de verwachting is dat er ook in de nabije toekomst tijdsblokken zullen zijn waarin juist de toeristen uit de buurlanden niet mogen komen. Dees herkent dat: "Normaal gesproken hebben we zo’n 65 tot 70 procent Duitse gasten in de zomervakantie en met Pasen ligt dat percentage nog hoger. Dit jaar echter waren er met Pasen geen Duitse gasten en hebben we het in de zomer gelukkig kunnen opvangen met Nederlandse gasten. Ook omdat we de marketing, die een derde partij voor ons doet, hebben verschoven van de Duitse naar de Nederlandse doelgroep. Uiteindelijk was dit jaar het percentage Nederlandse gasten 65 procent, daar waar dat aandeel normaal Duitse gasten zijn.” Dat had ook een nadeel: "We hadden daardoor minder boekingen ver van tevoren. Duitsers boeken verder van tevoren, waardoor we normaal ook in de winter al inkomsten hebben.” Dees kreeg door corona ook voor het tweede achtereenvolgende jaar te maken met een valse start van het toeristenseizoen. De onduidelijkheid opnieuw over het moment van opening, aangevuld met soms ook nog slecht weer, maakten het er daarnaast ook niet gemakkelijker op.

Gasten meer op omgeving gericht

Op de Recreatie Vakbeurs zag Dees wel een ontwikkeling bij consumenten. "Er komt steeds meer aandacht voor de omgeving, dus niet voor wat je zelf op de camping hebt aan entertainment maar echt voor de omgeving. Ook zie je dat comfort voor consumenten steeds belangrijker wordt. En een derde trend die ik zie is dat er meer aandacht is voor afwijkende type accommodaties. De standaard rechthoekige stacaravan kennen ze inmiddels wel. Voor ons geldt wel dat het altijd verplaatsbaar moet zijn.”

Nieuw centrumgebouw met functiecombinaties

Dees vertelt ook over de nieuwbouwplannen van Zuidduinen, dat momenteel 275 plekken heeft inclusief 22 verhuuraccommodaties en 30 seizoensplaatsen. Zo wordt er volgende winter een nieuw centrumgebouw neergezet. "Het huidige gebouw heeft veel horeca die groot maar niet veel open is. Eigenlijk is het een veredelde snackbar waar je zo’n 120 mensen kunt laten zitten. De receptie is slecht geïsoleerd en door het vele glas warmt het in de zomer erg op. En de winkel is heel klein. Daarnaast is er een tweede gebouw met sanitair. Het nieuwe gebouw wordt een soort duin, ingepast in het landschap. En circulair. Met sanitair in de kelder en daarboven receptie en winkel op een meer geïntegreerde manier. En met een kleinere horeca. Door deze aanpak kunnen we op de plek van het voormalige sanitairgebouw extra camperplaatsen gaan maken. Op die manier hopen we een groot deel van de investeringen terug te verdienen. En ook uit de nieuwe horeca verwacht ik meer inkomsten.” Ook slim inzetten van personeel moet geld gaan opleveren: "Door receptie en winkel te integreren kun je bij drukte op elke plek apart iemand neerzetten en bij rust iemand beiden laten combineren. Hetzelfde geldt voor de horeca met niet meer een gezamenlijke bar, maar met zowel een afhaal- als zitgedeelte. Bij beiden geldt dat we de service willen verhogen en ons zo willen onderscheiden.”

Teamgedachte

Zuidduinen traint zelf het personeel en benadrukt daarbij om elkaar te helpen waar nodig. "We brengen ze nadrukkelijk de teamgedachte bij.” De gedreven onderneemster vindt het werk zelf "het mooiste wat er is”. "In de zomer moet je inderdaad een tandje bijzetten, maar daar staat de vrijheid en veel flexibiliteit in de winter tegenover.”

Duurzame focus

Aan het eind gaat ze nog in op duurzaamheid in de branche. "Recreatieondernemers hebben bijna allemaal hun bedrijf in de natuur. Dat betekent dat ze ook een verantwoordelijkheid hebben om daar goed mee om te gaan. Zelf letten we er bij de nieuwbouw ook op: door het circulair te doen en door het zoveel mogelijk in te passen in de omgeving. Maar ook bijvoorbeeld bij de terreinverlichting. Daar kiezen we bewust voor lagere paaltjes omdat dat beter is voor de dieren. We hebben ook de Gouden Green Key, het internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche en zakelijke markt. En we willen, inspelend op de trend dat voor consumenten omgeving belangrijk is, nadrukkelijk de verbinding versterken tussen ons terrein en de omgeving. In dat verband hebben we ook een cursus gevolgd, ‘Gastheerschap voor het landschap van het Nationaal Park Hollandse Duinen’.”


Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/01/22
Edwin Vlek over de horeca:
Werkgevers en werknemers in de horeca trekken ineens eensgezind op. Hun oproep aan het Kabinet: versoepelen want de rek is tot op het breekpunt uit. Als de horeca nu niet versoepelt zorgt de uitstroom van personeel voor grote problemen.
20/01/22
Versnelde doorontwikkeling door Fonds Verblijfsrecreatie Zeeland
Eind 2021 kregen Ons Buiten (Oostkapelle) en Camping Olmenveld (Serooskerke) een lening via het Fond...
20/01/22
ANVR dringt bij de overheid aan op logische quarantaineregels
Na nu al twee jaar praktisch geen reizen uit te voeren naar bestemmingen buiten de EU vanwege afrade...
20/01/22
EuroParcs Group neemt campings in Zuid-Holland en Drenthe over
EuroParcs Group heeft deze maand jachthaven/camping Spijkerboor in Warmond, Zuid-Holland en camping ...
20/01/22
Vakbond vraagt Harbers om haast te maken met betere arbeidsomstandigheden Schiphol
Vakbond FNV wil dat de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, haast maakt met het verbeteren van de arbeidsomstandigheden op Schiphol. Het gaat om loon, flexibilisering, veiligheid en gezondheid.
20/01/22
Exclusief voor leden
15% zzp'ers duikt onder sociaal minimum
De zzp'ers in de culturele, horeca en reissector hebben het zwaar. Over de hele breedte denken de zelfstandigen zonder personeel om te stoppen.
20/01/22
Wat heeft MarketingOost in 2021 qua marketing bereikt?
MarketingOost deelt haar resultaten van de marketing in 2021. Hoe hebben ze gescoord op de eigen website, in publicaties van derden en op socials?
19/01/22
Openings- en herstelplan voor culturele sector
Op woensdag 19 januari 2022 wordt het openings- en herstelplan van de Taskforce culturele en creatieve sector bekend gemaakt.