Geplaatst op: 01-12-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Airbnb genereerde pré-corona 345.000 banen in de EU

Airbnb genereerde pré-corona 345.000 banen in de EU
Photo by cottonbro from Pexels

In 2019 hebben gebruikers van Airbnb in Europa 19 miljard euro aan de EU-economie bijgedragen. Het gebruik van Airbnb genereerde 345.000 banen. Dat heeft Oxford Economics in opdracht van Airbnb uitgezocht. De onderzoekers hebben ook het effect van de pandemie onder de loep genomen. Voor Nederland is Airbnb in Amsterdam uitgelicht. 

Volgens het onderzoek droegen reizen via Airbnb in 2019 bij aan zo’n 345.000 banen in de gehele EU, wat gelijk staat aan een bijdrage van 19 miljard euro (BBP) aan uitgaven door Airbnb-gasten. Vooral in Frankrijk (81.000 banen), Spanje (62.000), Portugal (39.000) en Italië (35.000) werden veel banen gegenereerd. 

198 miljoen euro besteed in Amsterdam

Airbnb heeft in 2019 in totaal 198 miljoen euro aan de Amsterdamse economie bijgedragen. Dit leverde duizenden banen op en maakte 3,6% uit van alle uitgaven door toeristen in de hoofdstad. Uit het onderzoek bleek dat Airbnb in 2019 heeft bijgedragen aan ruim 3.100 banen in Amsterdam, waarvan een derde in de restaurantsector en meer dan een kwart in de detailhandel. Daarnaast heeft Airbnb sinds 2015 namens hosts en gasten in Amsterdam meer dan 34 miljoen euro aan toeristenbelasting geïnd en afgedragen. Tot 97% van het totaalbedrag dat hosts rekenen als zij via Airbnb verhuren, komt direct bij henzelf terecht. 

Meer overnachtingen buiten steden

Het onderzoek geeft ook een beeld van het gebruik van Airbnb tijdens de pandmie. Overnachten is steden werd fors minder populair en het platform zag het aantal overnachtingen buiten de grote steden vier keer zo sterk toenemen als in de gehele reissector wat bijdraagt aan een nieuw evenwicht in het reizen binnen de EU. Tegelijkertijd is volgens Oxford Economics het aantal banen dat wordt ondersteund door het reizen via het platform in de EU gestegen van 4,7 per 1.000 gasten in 2019, naar 5,1 banen per 1.000 gasten in 2020. Dit werd veroorzaakt door hogere uitgaven van gasten en langere verblijven via Airbnb. Deze trend is ook duidelijk zichtbaar in Nederland: uit gegevens van Airbnb blijkt dat bijna 90% van de boekingen plaatsvond voor bestemmingen buiten Amsterdam. 

Link: https://news.airbnb.com/wp-content/uploads/sites/4/2021/11/Airbnb-EU27-Oxford-Economics-report-Nov-21.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, platformeconomie, airbnb, toegevoegde waarde, werkgelegenheid

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/01/22
Efteling bouwt hotel en haalt Spookslot weg
Efteling wil graag meer verblijfsbezoekers en bouwt vlak naast de hoofdingang een nieuw hotel. Daarnaast wordt het oude spookslot weggehaald en ontstaat een themagebied. De invulling van het themagebied is nog niet bekendgemaakt.
24/01/22
Exclusief voor leden
Groei winkels zakt iets tot 2,5% in 2022
Dat is de verwachting van bank ING. Beleidsmakers en DMO's hebben te maken met de ontwikkeling van het winkelbestand in hun steden of regio's. Dit blijft achteruitgaan. ING meldt dat meerdere winkels niet meer terugkeren en dat heeft alles te maken met de groei van online verkoop. Online, daar zit de groei.
21/01/22
Geert Dijks: Kabinet open recreatie op land en water
HISWA-RECRON, ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie, doet een dringende oproep aan het kabinet: open snel de bedrijven in de watersport en recreatie.
21/01/22
ACM start onderzoek reisbranche naar vermelden bijkomende kosten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heft zijn vinger vermanend omhoog naar de reisbranche. ACM ziet dat reisaanbieders nog te vaak onduidelijke prijzen hanteren voor de consument. Onderzoek naar aanbieders van accommodaties op vakantieparken wordt gestart.
21/01/22
Financiering winnen voor je project met Karel de Grote Prijs
Ben je tussen 16 en 30 jaar en werk je aan een project met een Europese dimensie? Meld je aan voor de Karel de Grote-prijs en wie weet win je financiering om je project verder uit te werken.
20/01/22
Edwin Vlek over de horeca:
Werkgevers en werknemers in de horeca trekken ineens eensgezind op. Hun oproep aan het Kabinet: versoepelen want de rek is tot op het breekpunt uit. Als de horeca nu niet versoepelt zorgt de uitstroom van personeel voor grote problemen.
20/01/22
Versnelde doorontwikkeling door Fonds Verblijfsrecreatie Zeeland
Eind 2021 kregen Ons Buiten (Oostkapelle) en Camping Olmenveld (Serooskerke) een lening via het Fond...
20/01/22
ANVR dringt bij de overheid aan op logische quarantaineregels
Na nu al twee jaar praktisch geen reizen uit te voeren naar bestemmingen buiten de EU vanwege afrade...