Geplaatst op: 01-12-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Omzet reisbranche groeit, 'normaal' nog niet bereikt

Omzet reisbranche groeit, 'normaal' nog niet bereikt

De omzet in de Nederlandse reisbranche is in het derde kwartaal van 2021 fors gegroeid. Dat was niet zo moeilijk want in hetzelfde kwartaal van 2020 halveerde de omzet ruim. Ten opzichte van pré-coronaniveau ligt de omzet een kwart lager. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Ten opzichte van een jaar eerder groeide de omzet in de reisbranche met maar liefst 109%. Wel ten opzichte van een dramatisch dieptepunt want in het derde kwartaal van 2020 daalde de omzet met 69%. Vergelijken we het derde kwartaal van 2021 met dat van 2019 dan loopt de reisbranche nog altijd 25% achter. 

Het herstel van de reisbranche kwam pas in het tweede kwartaal want in het eerste kwartaal van dit jaar daalde de omzet met maar liefst 65%. In het tweede kwartaal was de omzetgroei in de reisbranche met +278% spectaculair maar ook hier een ruime halvering (-54%) ten opzichte van 2019. 

Figuur 1: Omzet in de Nederlandse reisbranche (SBI 79), naar kwartaal, 2019-2021

X
Bron: CBS
Link: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83854NED/table?dl=3FBB0
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, reisbureaus, touroperators, corona, crisis, omzet

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/01/22
Edwin Vlek over de horeca:
Werkgevers en werknemers in de horeca trekken ineens eensgezind op. Hun oproep aan het Kabinet: versoepelen want de rek is tot op het breekpunt uit. Als de horeca nu niet versoepelt zorgt de uitstroom van personeel voor grote problemen.
20/01/22
Versnelde doorontwikkeling door Fonds Verblijfsrecreatie Zeeland
Eind 2021 kregen Ons Buiten (Oostkapelle) en Camping Olmenveld (Serooskerke) een lening via het Fond...
20/01/22
ANVR dringt bij de overheid aan op logische quarantaineregels
Na nu al twee jaar praktisch geen reizen uit te voeren naar bestemmingen buiten de EU vanwege afrade...
20/01/22
EuroParcs Group neemt campings in Zuid-Holland en Drenthe over
EuroParcs Group heeft deze maand jachthaven/camping Spijkerboor in Warmond, Zuid-Holland en camping ...
20/01/22
Vakbond vraagt Harbers om haast te maken met betere arbeidsomstandigheden Schiphol
Vakbond FNV wil dat de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, haast maakt met het verbeteren van de arbeidsomstandigheden op Schiphol. Het gaat om loon, flexibilisering, veiligheid en gezondheid.
20/01/22
Exclusief voor leden
15% zzp'ers duikt onder sociaal minimum
De zzp'ers in de culturele, horeca en reissector hebben het zwaar. Over de hele breedte denken de zelfstandigen zonder personeel om te stoppen.
20/01/22
Wat heeft MarketingOost in 2021 qua marketing bereikt?
MarketingOost deelt haar resultaten van de marketing in 2021. Hoe hebben ze gescoord op de eigen website, in publicaties van derden en op socials?
19/01/22
Openings- en herstelplan voor culturele sector
Op woensdag 19 januari 2022 wordt het openings- en herstelplan van de Taskforce culturele en creatieve sector bekend gemaakt.