Geplaatst op: 30-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Horeca deze zomer weer op pré-coronaniveau

Horeca deze zomer weer op pré-coronaniveau
Afbeelding van StockSnap via Pixabay

Deze zomer lag de omzet van de Nederlandse horeca op hetzelfde niveau als voor de coronacrisis. Dat meldt het CBS op basis van voorlopige omzetcijfers. 

In het derde kwartaal van 2021 lag de omzet van de horeca 14,9% hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2020. Alle branches noteerden ten opzichte van de zomer van 2020 een groei. Ten opzichte van het derde kwartaal van 2019 was de omzet even groot. Nu was de zomer in deze pandemische periode redelijk normaal. Over het hele jaar bezien, is de Nederlandse horeca nog lang niet hersteld van de pandemie. Het herstel deze zomer is toe te schrijven aan de restaurants, verreweg de grootste branche binnen de horeca, de fastfoodrestaurants (waaronder snackbars en cafetaria’s) en de overige logiesverstrekking (vakantieparken en campings).

Hotels: -23,1%

Hotels boekten in het derde kwartaal weliswaar bijna 14% meer omzet dan een jaar eerder, maar bleven van alle branches in de horeca het verst verwijderd van het pre-coronaniveau. In vergelijking met het derde kwartaal van 2019 lag de omzet nog bijna een kwart lager. 

Verblijfsrecreatie: +16,6%

Met de verblijfsrecreatie ging het een stuk beter. Verhuurders van vakantiehuisjes en campings noteerden een omzetstijging van 8,1% ten opzichte van het derde kwartaal van 2020 en van 16,6% ten opzichte van het derde kwartaal van 2019. Dat is behoorlijk in lijn met de vandaag gepubliceerde cijfers uit de Statistiek Logiesaccommodaties waar het aantal overnachtingen in de verblijfsrecreatie tussen 2019 en 2021 met 14% groeide. 

Kantines en catering:-14,2%

De omzetstijging ten opzichte van een jaar eerder van kantines en catering was in het derde kwartaal met 30,5% het grootst van alle horecabranches. De omzet lag echter nog altijd ruim 14% lager dan in hetzelfde kwartaal twee jaar eerder. 

Restaurants: +10,4%

Bij restaurants was de omzet 17,8% hoger dan in het derde kwartaal van 2020. Vergeleken met het derde kwartaal van 2019 lag de omzet 10,4% hoger.

Fastfood: +14%

Fastfoodrestaurants boekten een omzetstijging van 13,5% vergeleken met het derde kwartaal van 2020. Ten opzichte van het derde kwartaal van 2019 lag de omzet 14% hoger. Cafés ten slotte, zetten ruim 7% meer om dan een jaar eerder. Hun omzet bleef echter ten opzichte van twee jaar eerder nog 4,4% achter.

Figuur 1: Omzet Nederlandse horeca in het derde kwartaal van 2021, ten opzichte van dezelfde periode in 2019 een 2020

OmzetHorecaZomer2021
Bron: CBS
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, vakantieparken, horeca, hotels, restaurants, cafés, fastfoodrestaurants, kantines, catering, omzet

||| Blogs |||

08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
18/03/21
Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen
Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie.
18/03/21
Ken jij al een recreatief boetiek park?
In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/01/22
ADAC Camping Awards 2022 bekendgemaakt
De winnaars van de ADAC Camping Awards 2022 komen uit Italië (Innovatie en Vooruitgang), Oostenrijk (Demografische veranderingen en toegankelijkheid), Duitsland (ADAC Camping Booking Award) en Spanje (Duurzaamheid en milieubewustzijn). In deze laatste categorie was ook Ons Buiten uit Nederland genomineerd.
18/01/22
Exclusief voor leden
Airbnb start campagne jaar leven in Sambuca
Airbnb is op zoek naar de ideale kandidaat die gratis een jaar in een door een ontwerper opgeknapte, traditionele Italiaanse woning wil wonen om gasten te ontvangen. Het traditionele huis staat in het Siciliaanse dorp Sambuca dat al bekendheid kreeg door een opvallende campagne om het dorp te verjongen.
12/01/22
Goede start voor Nederlandse verblijfsrecreatie
Naast het buitenland boeken Nederlanders ook massaal een binnenlandse vakantie. Dat ziet Stratech op basis van haar reserveringssysteem dat bij veel vakantieparken in gebruik is.
12/01/22
Genomineerden Foodservice Award 2022
De genomineerden voor de ‘Foodservice Award 2022’ verkiezing zijn bekend. Twintig foodservice bedrijven maken kans op een (categorie)prijs. Tijdens deze bijzondere editie, waarbij de meeste deelnemers (gedeeltelijk) gesloten zijn geweest, is er meer dan 21.000 keer gestemd.
12/01/22
Twee investeerders steken geld in Europese expansie JetCamp
Met 2 nieuwe investeerders aan boord is JetCamp het nieuwe jaar goed begonnen. Het boekingsplatform voor campings en vakantieparken wil daarmee versneld groeien in de Europese campingmarkt van 5 miljard Euro. Investeerders zijn de Falkensteiner Michaeler Tourism Group (FMTG) onder leiding van Otmar Michaeler en Cunningham Holding, het investeringsvehicle van Jan-Peter Cruiming.
11/01/22
Marieken Nieuwdorp voorzitter KMVK
Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (KMVK), heeft sinds 1 januari 2022 een nieuwe voorzitter. Marieken Nieuwdorp (64) is door het Algemeen Bestuur van deze stichting gekozen als opvolger van Derk Jan Verstand.
03/01/22
Goede zomer lichtpuntje voor recreatiesector Utrechtse Heuvelrug
Net als vorig jaar beleefde de toeristische sector op de Heuvelrug in 2021 een moeilijk jaar. Dat bl...
30/12/21
Respons van vrijetijdsbedrijven op sociale media weer lager
Hoe reageren vrijetijdsbedrijven op vragen van consumenten op sociale media? De Breda University of Applied Sciences nam de proef op de som.