Geplaatst op: 29-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Internationaal toerisme zakt nog verder weg

Internationaal toerisme zakt nog verder weg

Het internationaal toerisme is de eerste negen maanden van 2021 nog verder weggezakt. Positief is dat het derde kwartaal duidelijk beter presteerde dan de eerste twee. Europa deed het daarbij relatief goed. Omdat er per reis meer werd uitgegeven krabbelden de inkomsten uit internationaal toerisme wat op maar nog altijd minder dan de helft dan in een normaal jaar. Dat blijkt uit nieuwste editie van de UNWTO World Tourism Barometer. 

In de eerste drie kwartalen van 2021 daalden de internationale aankomsten van toeristen nog eens met 20% in vergelijking met het ook al slechte 2020. Daarmee opereert het internationaal toerisme op slechts een kwart van het normale niveau. Het derde kwartaal deed het relatief erg goed met 58% meer aankomsten ten opzichte van 2020. Nog altijd wel 64% minder dan in 2019. Europa boekte de beste relatieve prestatie in het derde kwartaal, met internationale aankomsten die 53% lager waren dan in dezelfde periode in 2019. 

Bemoedigend derde kwartaal

UNWTO-secretaris-generaal Zurab Pololikashvili reageert: "De gegevens van het derde kwartaal van 2021 zijn bemoedigend. Het aantal aankomsten ligt echter nog steeds 76% onder het niveau van vóór de pandemie en de resultaten in de verschillende wereldwijde regio's blijven ongelijk." In het licht van de toenemende gevallen en de opkomst van nieuwe varianten, voegde hij eraan toe: "We onze waakzaamheid niet kunnen laten liggen en onze inspanningen moeten voortzetten om gelijke toegang tot vaccinaties te garanderen, reisprocedures te coördineren, gebruik te maken van digitale vaccinatiecertificaten om mobiliteit te vergemakkelijken en de sector blijven steunen.”

Figuur 1: Aankomsten 1e drie kwartalen 2021 vs 2019

UNWTO
Bron: UNWTO

EU-beleid werpt vruchten af

De stijging van de vraag was te danken aan het toegenomen reizigersvertrouwen door de snelle vooruitgang op het gebied van vaccinaties en de versoepeling van de inreisbeperkingen op veel bestemmingen. In Europa heeft het EU Digital Covid-certificaat het vrije verkeer binnen de Europese Unie helpen vergemakkelijken, waardoor een aanzienlijke opgehoopte vraag na vele maanden van beperkte reizen is vrijgekomen. Aankomsten in januari-september 2021 waren slechts 8% lager dan in dezelfde periode van 2020, maar nog steeds 69% lager dan 2019. Noord- en Zuid-Amerika boekte de sterkste resultaten in januari-september, met een stijging van 1% in vergelijking met 2020, maar nog steeds 65% onder het niveau van 2019 . Het Caribisch gebied boekte de sterkste resultaten per subregio, met een stijging van 55% in vergelijking met dezelfde periode in 2020, maar nog steeds 38% onder 2019.

Langzaam en ongelijk tempo van herstel

Ondanks de verbetering die in het derde kwartaal van het jaar werd waargenomen, blijft het hersteltempo traag en ongelijk verdeeld over de wereldregio's. Dit komt door verschillende mate van mobiliteitsbeperkingen, vaccinatiegraad en reizigersvertrouwen. Terwijl Europa (-53%) en Noord- en Zuid-Amerika (-60%) een relatieve verbetering lieten zien in het derde kwartaal van 2021, daalde het aantal aankomsten in Azië en de Stille Oceaan met 95% in vergelijking met 2019, aangezien veel bestemmingen gesloten bleven voor niet-essentiële reizen. Afrika en het Midden-Oosten noteerden in het derde kwartaal respectievelijk 74% en 81% dalingen in vergelijking met 2019. Van de grotere bestemmingen boekten Kroatië (-19%), Mexico (-20%) en Turkije (-35%) de beste resultaten in juli-september 2021, volgens de momenteel beschikbare informatie.

Geleidelijke verbetering van ontvangsten

Positief is dat de uitgaven voor toerisme per reis aanzienlijk zijn gestegen als gevolg van grote besparingen en een opgehoopte vraag, waardoor de klap voor de economieën wordt verzacht. De internationale ontvangsten stegen van gemiddeld US$ 1.000 per aankomst in 2019 tot US$ 1.300 in 2020 en zouden in 2021 meer dan US$ 1.500 kunnen bedragen. De hogere bestedingen zijn echter ook het gevolg van langere verblijven, stijgende transport- en accommodatieprijzen. Als gevolg daarvan laten de inkomsten uit internationaal toerisme in 2021een kleine verbetering zien. Ze worden geraamd op 700 tot -800 miljard dollar, een kleine verbetering ten opzichte van 2020, maar minder dan de helft van de 1,7 biljoen dollar die in 2019 werd opgetekend. De economische bijdrage van het toerisme wordt geschat op 1,9 biljoen dollar in 2021 (gemeten in toerisme (direct bruto binnenlands product) ruim onder de pre-pandemische waarde van 3,5 biljoen dollar.

Broos herstel

Ondanks recente verbeteringen kunnen ongelijke vaccinatiepercentages over de hele wereld en nieuwe Covid-19-stammen het toch al langzame en broze herstel beïnvloeden. De economische druk die door de pandemie wordt veroorzaakt, kan ook de vraag naar reizen beïnvloeden, verergerd door de recente piek in de olieprijzen en verstoring van de toeleveringsketens. Volgens de laatste gegevens van de UNWTO zal het aantal internationale toeristen in 2021 naar verwachting 70% tot 75% onder het niveau van 2019 blijven, een vergelijkbare daling als in 2020.

De veilige hervatting van het internationale toerisme zal grotendeels afhankelijk blijven van een gecoördineerde reactie van landen op het gebied van reisbeperkingen, geharmoniseerde veiligheids- en hygiëneprotocollen en effectieve communicatie om het consumentenvertrouwen te helpen herstellen. Dit is met name van cruciaal belang op een moment dat het aantal gevallen in sommige regio's toeneemt en er in verschillende delen van de wereld nieuwe Covid-19-varianten ontstaan.

Link: https://www.unwto.org/news/global-tourism-sees-upturn-in-q3-but-recovery-remains-fragile
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, internationaal toerisme, aankomsten, corona, crisis

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/01/22
Versnelde doorontwikkeling door Fonds Verblijfsrecreatie Zeeland
Eind 2021 kregen Ons Buiten (Oostkapelle) en Camping Olmenveld (Serooskerke) een lening via het Fond...
20/01/22
ANVR dringt bij de overheid aan op logische quarantaineregels
Na nu al twee jaar praktisch geen reizen uit te voeren naar bestemmingen buiten de EU vanwege afrade...
20/01/22
EuroParcs Group neemt campings in Zuid-Holland en Drenthe over
EuroParcs Group heeft deze maand jachthaven/camping Spijkerboor in Warmond, Zuid-Holland en camping ...
20/01/22
Vakbond vraagt Harbers om haast te maken met betere arbeidsomstandigheden Schiphol
Vakbond FNV wil dat de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, haast maakt met het verbeteren van de arbeidsomstandigheden op Schiphol. Het gaat om loon, flexibilisering, veiligheid en gezondheid.
20/01/22
Exclusief voor leden
15% zzp'ers duikt onder sociaal minimum
De zzp'ers in de culturele, horeca en reissector hebben het zwaar. Over de hele breedte denken de zelfstandigen zonder personeel om te stoppen.
20/01/22
Wat heeft MarketingOost in 2021 qua marketing bereikt?
MarketingOost deelt haar resultaten van de marketing in 2021. Hoe hebben ze gescoord op de eigen website, in publicaties van derden en op socials?
19/01/22
Openings- en herstelplan voor culturele sector
Op woensdag 19 januari 2022 wordt het openings- en herstelplan van de Taskforce culturele en creatieve sector bekend gemaakt.
19/01/22
Bioscopen dicht maar Pathé viert Popcorn Day
Vandaag is het National Popcorn Day. Daarom lanceert de bioscoopketen Pathé in samenwerking met JIMMY’s popcorn POPPED: acht recepten voor echte popcorn fans.