Geplaatst op: 25-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlanders zoeken veiligheid en zekerheid voor vakanties

Nederlanders zoeken veiligheid en zekerheid voor vakanties
Afbeelding van Helena Jankovicova Kovzcova via Pixabay

Nederlanders hebben in vergelijking met 2020 dit jaar meer vakantieplannen voor de laatste twee maanden van 2021. Ook is er al meer geboekt. Voor de zomer van 2022 blijft het binnenland onverminderd populair. Wel zijn Nederlanders afwachtender en denkt 64% dat hun plannen afhankelijk zijn van de stand van de pandemie. 

Dat blijkt uit de elfde meting van de Vakantie Sentiment Monitor waar NBTC sinds mei 2020 het reisgedrag meet van inwoners uit Nederland en de toeristische kernmarkten van ons land: België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China. Deze meting vond plaats van 15 tot en met 21 november. 

Meer Nederlanders met vakantieplannen voor laatste periode in 2021

Bijna de helft van de inwoners uit Europese landen heeft de intentie om nog dit jaar op vakantie te gaan. Daarmee is de vakantie-intentie hoger (+9%) ten opzichte van afgelopen jaar in dezelfde periode. In vergelijking met de vorige meting in september is de vakantie-intentie echter fors gedaald. Deels wordt deze daling veroorzaakt door de winterperiode maar ook het toenemend aantal besmettingen is van invloed. Nederlanders lijken voor de laatste twee maanden van dit jaar meer vakantieplannen (48%) te hebben in vergelijking met 2020 (37%). Ook het aandeel reeds gemaakte boekingen is dit jaar groter in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (resp. 13% en 25%).

Nederlanders blijven deze maanden liever in eigen land

De voorkeur voor een vakantie in eigen land is in bijna alle Europese landen afgenomen in vergelijking met november 2020. Opvallend is dat dit niet geldt voor Nederlanders. Het aantal vakantieplannen van Nederlanders in eigen land neemt zelfs toe ten opzichte van vorig jaar. Hoewel inwoners uit Duitsland en België dit jaar meer vakantieplannen hebben in Europa, blijft de populariteit van Nederland als vakantiebestemming in beide landen gelijk en relatief beperkt.

Onzekere tijden voor toeristische sector

Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: "De resultaten bevestigen opnieuw dat de onzekere tijden voor de toeristische sector voorlopig nog aanhouden. Dit verrast ons niet, wat ons wel verrast zijn de extra reisbeperkingen die sommige Europese landen momenteel opleggen. Een gezamenlijke en uniforme aanpak van de lidstaten is essentieel voor onze bezoekerseconomie. Controle krijgen en houden op de gezondheidscrisis in ons land is prioriteit. In het verlengde daarvan dringen wij aan op coördinatie en afstemming van beleid en aanpak tussen lidstaten, gekoppeld aan  de inzetbaarheid en geldigheid van het Digitale Corona Certificaat. Eenduidigheid op dit punt is essentieel om nog meer onzekerheid onder consumenten te voorkomen en geeft vertrouwen om toekomstige reizen te boeken."

Helft zomervakanties 2022 in eigen land

Vakantie in eigen land blijft voor de Nederlanders komend jaar onverminderd populair. Bijna de helft verwacht hun zomervakantie in eigen land door te brengen. Een ruime meerderheid van de Nederlanders (64%) verwacht dat de plannen voor hun zomervakantie komend jaar afhankelijk zijn van de ontwikkelingen van de pandemie. Gemiddeld wacht twee op de drie Nederlanders ook volgend jaar langer met het boeken van een vakantie.

Veiligheid en zekerheid belangrijk

De helft van de Nederlanders geeft aan andere aspecten van vakanties te waarderen, zoals veiligheid en zekerheid. Ook speelt het mentale aspect een grote rol en is de behoefte om er echt even tussenuit te zijn belangrijker geworden.

Trefwoorden: vakanties, binnenlands toerisme, uitgaand toerisme, vakantieplannen

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/01/22
Edwin Vlek over de horeca:
Werkgevers en werknemers in de horeca trekken ineens eensgezind op. Hun oproep aan het Kabinet: versoepelen want de rek is tot op het breekpunt uit. Als de horeca nu niet versoepelt zorgt de uitstroom van personeel voor grote problemen.
20/01/22
Versnelde doorontwikkeling door Fonds Verblijfsrecreatie Zeeland
Eind 2021 kregen Ons Buiten (Oostkapelle) en Camping Olmenveld (Serooskerke) een lening via het Fond...
20/01/22
ANVR dringt bij de overheid aan op logische quarantaineregels
Na nu al twee jaar praktisch geen reizen uit te voeren naar bestemmingen buiten de EU vanwege afrade...
20/01/22
EuroParcs Group neemt campings in Zuid-Holland en Drenthe over
EuroParcs Group heeft deze maand jachthaven/camping Spijkerboor in Warmond, Zuid-Holland en camping ...
20/01/22
Vakbond vraagt Harbers om haast te maken met betere arbeidsomstandigheden Schiphol
Vakbond FNV wil dat de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, haast maakt met het verbeteren van de arbeidsomstandigheden op Schiphol. Het gaat om loon, flexibilisering, veiligheid en gezondheid.
20/01/22
Exclusief voor leden
15% zzp'ers duikt onder sociaal minimum
De zzp'ers in de culturele, horeca en reissector hebben het zwaar. Over de hele breedte denken de zelfstandigen zonder personeel om te stoppen.
20/01/22
Wat heeft MarketingOost in 2021 qua marketing bereikt?
MarketingOost deelt haar resultaten van de marketing in 2021. Hoe hebben ze gescoord op de eigen website, in publicaties van derden en op socials?
19/01/22
Openings- en herstelplan voor culturele sector
Op woensdag 19 januari 2022 wordt het openings- en herstelplan van de Taskforce culturele en creatieve sector bekend gemaakt.