Geplaatst op: 24-11-2021
Auteur: NRIT redactie

Zo kunnen we onze steden groener maken

Zo kunnen we onze steden groener maken
Veel kansen om steden groener te maken.
Volgens de Verenigde Naties woonde in 2018 55 procent van de wereldbevolking in steden, en dat aantal zal naar verwachting toenemen tot 60 procent in 2030. Door de sterke concentratie van inwoners dragen steden enorm bij aan de algemene niveaus van vervuiling en CO2-uitstoot, maar biedt ook de mogelijkheid om veranderingen door te voeren die een brede en diepe impact kunnen hebben. Steden kunnen bijvoorbeeld groene initiatieven nemen door zonnepanelen te plaatsen op gemeentelijke gebouwen. Vervolgens kunnen inwoners ervoor kiezen om deze opgewekte duurzame energie te gebruiken. Daarnaast helpen de onderstaande manieren ook om Nederlandse steden groener te maken. 

Efficiënt openbaar vervoer 

Of het nu gaat om hightech of bescheiden, vervoersoplossingen waarmee mensen zich snel en gemakkelijk zonder auto kunnen verplaatsen, zijn een essentieel onderdeel van een groene stad. De meest duurzame transitsystemen maken gebruik van schone technologieën en verminderen de CO2-uitstoot. Sommige steden hebben goed georganiseerde metrosystemen, terwijl andere alleen busbanen hebben. De beste openbaarvervoersystemen voldoen aan de behoeften van de bevolking met betrouwbare service en handige routes.

Opvallende groene gebouwen

Showcase-ontwikkelingen die de grootste, hoogste en groenste gebouwen willen zijn, kunnen soms worden gezien als "window dressing" voor overheden en bedrijven die op zoek zijn naar groene geloofwaardigheid. Maar zolang ze niet allemaal het werk van een stad zijn, bieden prominente, opvallende milieuvriendelijke structuren zeer zichtbare symbolen van groene intenties en vestigen ze de aandacht op de nieuwste technologieën.

Kwalitatieve openbare ruimtes

Te midden van alle wolkenkrabbers en drukke wegen heeft een goede groene stad plekken die op menselijke maat zijn gebouwd of gerenoveerd, plekken waar mensen veilig kunnen wandelen en gezellig samenkomen. Of het nu de High Line van New York is, een oude spoorwegverbinding die is omgebouwd tot een loopbrug of een populair winkelgebied voor voetgangers in Kopenhagen, zulke plaatsen stimuleren niet alleen het te voet verkennen, maar verminderen ook de behoefte aan grote privéwoningen door gemeenschappelijke ruimte te creëren voor mensen om van te genieten.

Slim energiebeleid

Het kopen van hernieuwbare energie en het verplicht stellen van efficiëntiemaatregelen zijn twee manieren waarop een stad haar economische slagkracht kan gebruiken om een markt voor groenere producten op te bouwen en tegelijkertijd haar eigen milieu-impact en vaak ook de bedrijfskosten)te verlagen, bijvoorbeeld met een energievergelijker. Dankzij het geavanceerde afvalprogramma van Noorwegen kan het afval van de stad bijvoorbeeld worden verbrand en omgezet worden in energie om de stad te verwarmen. Ook veel Nederlandse steden proberen hier al gebruik van te maken.

Veel groene parken

Parken zijn de 'longen van de stad', zei architect Frederic Law Olmsted ooit over Central Park in New York. Van de 500 jaar oude Giardino della Guastella in Milaan tot het Stadtpark van Wenen, parken bieden zowel een plek voor gekwelde stadsbewoners om diep adem te halen, te ontspannen en contact te maken met de natuur, als een verkoelende tegenhanger van het hitte-eilandeffect gecreëerd door al dat asfalt. Het openbaar groen verbetert de leefbaarheid van stedelingen en dient bovendien als buffer tegen overstromingen.

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/01/22
Edwin Vlek over de horeca:
Werkgevers en werknemers in de horeca trekken ineens eensgezind op. Hun oproep aan het Kabinet: versoepelen want de rek is tot op het breekpunt uit. Als de horeca nu niet versoepelt zorgt de uitstroom van personeel voor grote problemen.
20/01/22
Versnelde doorontwikkeling door Fonds Verblijfsrecreatie Zeeland
Eind 2021 kregen Ons Buiten (Oostkapelle) en Camping Olmenveld (Serooskerke) een lening via het Fond...
20/01/22
ANVR dringt bij de overheid aan op logische quarantaineregels
Na nu al twee jaar praktisch geen reizen uit te voeren naar bestemmingen buiten de EU vanwege afrade...
20/01/22
EuroParcs Group neemt campings in Zuid-Holland en Drenthe over
EuroParcs Group heeft deze maand jachthaven/camping Spijkerboor in Warmond, Zuid-Holland en camping ...
20/01/22
Vakbond vraagt Harbers om haast te maken met betere arbeidsomstandigheden Schiphol
Vakbond FNV wil dat de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, haast maakt met het verbeteren van de arbeidsomstandigheden op Schiphol. Het gaat om loon, flexibilisering, veiligheid en gezondheid.
20/01/22
Exclusief voor leden
15% zzp'ers duikt onder sociaal minimum
De zzp'ers in de culturele, horeca en reissector hebben het zwaar. Over de hele breedte denken de zelfstandigen zonder personeel om te stoppen.
20/01/22
Wat heeft MarketingOost in 2021 qua marketing bereikt?
MarketingOost deelt haar resultaten van de marketing in 2021. Hoe hebben ze gescoord op de eigen website, in publicaties van derden en op socials?
19/01/22
Openings- en herstelplan voor culturele sector
Op woensdag 19 januari 2022 wordt het openings- en herstelplan van de Taskforce culturele en creatieve sector bekend gemaakt.