Geplaatst op: 25-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: 2021-04

Hoe maak je interventies voor draagvlak in Hanzesteden

Maak positieve impact van toerisme voelbaar voor bewoners

Hoe maak je interventies voor draagvlak in Hanzesteden

BUas-studente Annick Vrolijks ontwikkelde voor MarketingOost interventies om het draagvlak voor toerisme onder bewoners in de Hanzesteden te behouden en de meerwaarde voor bewoners richting 2030 te vergroten. Hoe gaan ze dat daar aanpakken? We gaan in gesprek met gebiedsmanager Hanzesteden Elizabeth Stoit en scribent Annick Vrolijks.

Elizabeth schetst eerst het uitgangspunt en die start met een regionale doorvertaling van Perspectief 2030: "In ons Perspectief Hanzesteden 2020-2025 hebben we aangegeven dat we willen dat de bewoners van de Hanzesteden meer trots worden op hun stad. Daarom hebben we anderhalf jaar geleden een bewonersonderzoek laten uitvoeren. Op basis van het model dat ook in Zeeland en Vlaanderen wordt gebruikt zodat we de resultaten konden vergelijken.”

Uit de resultaten bleek dat de Hanzesteden op trots en steun voor toerisme best wel goed scoren. Maar de bewoners ervaren persoonlijk nog weinig positieve impact van toerisme. "Die link wordt niet gelegd. Het is niet zo dat er veel negatieve ervaringen zijn maar we vinden wel -met voorbeelden van Amsterdam en andere grote steden in het achterhoofd- dat we beter ten halve konden draaien dan ten hele keren.” Het gaat volgens Elizabeth nu nog redelijk goed en het is niet superdruk in de Hanzesteden: "Maar het is wel goed om nu alvast te kijken hoe we de bewoners meer bij toerisme kunnen betrekken zodat ze persoonlijk positieve impact van toerisme kunnen ervaren” Na het bespreken van de resultaten met gemeenten en citymarketingorganisaties lag al snel de vraag op tafel wat ze met die uitkomsten gaan doen. "We hebben toen een afstudeerder gevraagd meer concrete ideeën te ontwikkelen, en dat is Annick voor ons gaan doen.”

"Deze vier componenten kunnen heel waardevol zijn voor draagvlak van toerisme onder bewoners”

In een eerdere stage bij het Kenniscentrum Kusttoerisme had BUas-studente Annick Vrolijks al kennisgemaakt met het bewonersonderzoek voor de Hanzesteden: "Ik merkte dat ik het bewonersdeel wel heel erg interessant vond. Zo ben ik met MarketingOost in gesprek geraakt en zijn we tot een opdracht gekomen.”Ze had een duidelijk doel voor ogen: "Mijn doel was om mogelijke interventies te ontwikkelen om het draagvlak voor toerisme in de Hanzesteden te behouden en de meerwaarde voor de bewoners richting 2030 te vergroten als de verwachte groei van toerisme tot 2030 voortzet.” Annick is er bij haar onderzoek vanuit gegaan dat na corona toerisme blijft groeien: "Je wilt overtoerisme voor zijn, want niemand wil een stad die is overladen met toeristen.”

Uit de expertinterviews en de literatuur bleek al snel dat voor het behouden en vergroten van draagvlak onder bewoners vier componenten relevant zijn:

  • Negatieve impact beperken
  • Informeren over toerisme
  • Betrekken bij toerisme
  • Profijt voor toerisme vergroten

Deze componenten staan centraal in het door Annick ontwikkelde model waar sociale verbondenheid in het midden staat. "Daarin heb ik gesteld dat die vier componenten kunnen zorgen voor een vergroting van de sociale verbondenheid die vervolgens weer bijdragen aan draagvlak. Binnen die vier componenten heb ik de interventies bedacht die nodig zijn om het pakketje compleet maken. Deze interventies vormen een handelingsperspectief of aanknopingspunt om als Hanzesteden mee aan de slag te gaan.”

Het is volgens Annick niet nodig alle interventies af te werken: "Je mag aan cherry picking doen. Als je kijkt naar een stad als Zwolle, die is heel anders dan bijvoorbeeld Hasselt. Misschien werkt de ene interventie juist wel voor de ene en niet voor de andere stad. Ik zie het meer als een menukaart waar steden uit kunnen kiezen. Je hebt niet specifiek alles nodig. Maar er moet wel een samenhang zijn tussen de interventies die je kiest uit de vier componenten. "

Na de ontwikkeling van de interventies heeft Annick deze getest in de praktijk door in gesprek te gaan met gemeentes en een aantal experts. "Vervolgens heb ik de interventies uit mijn eigen model aangehouden tegen, het RETS-model en dat van de Rli. Ik heb ook nog gekeken of er een goede combinatie is tussen korte en lange termijn interventies. En wie de belangrijkste rol daarin heeft.”

Het is best spannend om als student al je eigen model te ontwikkelen. Annick: "Het is een risico. Ik zeg niet dat dit hét model is maar wel dat deze vier componenten heel waardevol kunnen zijn voor draagvlak van toerisme onder bewoners.”

MarketingOost vindt het model in ieder geval waardevol genoeg om verdere stappen te maken: "In september kijken met de gemeenten welke elementen uit het onderzoek we als eerste gaan oppakken om invulling aan de opgave te geven. Veel interventies zullen door de gemeenten opgepakt moeten worden. Maar ik merk nu al dat het gemeenten stimuleert. Een interventie om bijvoorbeeld P1 te hernoemen naar P4 is heel eenvoudig waar ze nog nooit aan gedacht hebben. Het is mooi als je dat bewustzijn bij beleidsmakers op gang kunt brengen en zorgt dat we er meer gaan doen. Zodat de bestemming op de langere termijn meer in balans is.”

Ook intern heeft het onderzoek bij MarketingOost al een beweging in gang gezet. Elizabeth: "Als we in oktober een nieuwe flyer van de Hanzesteden maken, zullen we zeker dingen uit dit onderzoek meenemen. Zoals meer met de trein te reizen of je eigen afval meenemen. Dat zijn hele simpele dingen die je makkelijk kunt opnemen maar we nu nog niet hebben gedaan.”

"Niemand wil een stad die is overladen met toeristen”

Annick sluit af met het dilemma waar voor DMO’s en beleidsmakers mee zitten: "Iedereen roept wel dat de bestemming in balans moet zijn maar hoe je dat dan moet doen, is een vraagstuk. Ik hoop dat ze mijn scriptie gebruiken als een inspiratiebron. Ik denk dat dit zeker voor andere bestemmingen heel waardevol kan zijn die ook bezig zijn met dit onderwerp.”

Interventies die bijdragen aan vergroten draagvlak toerisme

Negatieve impact beperken:

  • Beloningssysteem opruimen afval
  • Evenement ‘schonere stad’
  • Campagne respect natuur en leefomgeving
  • Treinverbindingen centraal stellen
  • Drukte parkeerterreinen spreiden door van P1, P4 maken
  • Stimuleren van lokale, minder bekende (lokale) ondernemingen
  • Druktemonitors met alternatief

Informeren over toerisme:

  • Informeren over ‘speciale’ dagen
  • QR-codes in bushokjes
  • Vaste rubriek in lokaal krantje
  • Communiceer over nieuwe plannen d.m.v. flyers

Betrekken bij toerisme:

  • Vrijwilligerswerk in ruil voor ‘beloning’ bij evenement
  • Inwoners betrekken voorafgaand aan het evenement
  • Maak bewoners onderdeel als ze in eerste instantie niet profiteren
  • "What’s in it for them?”
  • Laat kinderen meedenken over hun toekomstige stad
  • Sociale media campagne "ik woon hier”
  • Bewoners krijgen rondleiding met gids
  • Maak je inwoners letterlijk onderdeel van de stad

Profijt vergroten:

  • Duidelijk maken waar toeristenbelasting voor gebruikt wordt.
  • "Meet a local”
  • Leegstand invulling geven met "bewoners” winkel of museum
  • "Bonusboekje” voor bewoners
  • Introducee boekje/pas
Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo's, bewoners, draagvlak, interventies

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/01/22
Wat heeft MarketingOost in 2021 qua marketing bereikt?
MarketingOost deelt haar resultaten van de marketing in 2021. Hoe hebben ze gescoord op de eigen website, in publicaties van derden en op socials?
19/01/22
Openings- en herstelplan voor culturele sector
Op woensdag 19 januari 2022 wordt het openings- en herstelplan van de Taskforce culturele en creatieve sector bekend gemaakt.
19/01/22
Bioscopen dicht maar Pathé viert Popcorn Day
Vandaag is het National Popcorn Day. Daarom lanceert de bioscoopketen Pathé in samenwerking met JIMMY’s popcorn POPPED: acht recepten voor echte popcorn fans.
18/01/22
ADAC Camping Awards 2022 bekendgemaakt
De winnaars van de ADAC Camping Awards 2022 komen uit Italië (Innovatie en Vooruitgang), Oostenrijk (Demografische veranderingen en toegankelijkheid), Duitsland (ADAC Camping Booking Award) en Spanje (Duurzaamheid en milieubewustzijn). In deze laatste categorie was ook Ons Buiten uit Nederland genomineerd.
18/01/22
Wat heeft de Landelijke Data Alliantie in 2021 bereikt?
Wat heeft de Landelijke Data Alliantie in 2021 bereikt?
18/01/22
Musea dicht en sport open. Tijdelijk worden musea sportlocaties
Verschillende musea openen woensdag 19 januari op ludieke wijze om ruimte te geven aan (mentale) fitheid. Het is een protestactie tegen de ongelijkheid in de versoepelingen. Waarom mag de sport wel open en de veilige musea niet?
18/01/22
Exclusief voor leden
Airbnb start campagne jaar leven in Sambuca
Airbnb is op zoek naar de ideale kandidaat die gratis een jaar in een door een ontwerper opgeknapte, traditionele Italiaanse woning wil wonen om gasten te ontvangen. Het traditionele huis staat in het Siciliaanse dorp Sambuca dat al bekendheid kreeg door een opvallende campagne om het dorp te verjongen.
17/01/22
Beekdaelen-fietsroute het populairst in 2021
In januari is het traditiegetrouw tijd om terug te kijken naar de resultaten van het afgelopen jaar....