Geplaatst op: 20-11-2021
Publicatie: R&T 2021-04

Mooier, beter, maar niet meer grootschaliger

Joost Frijlink: events krijgen ander karakter

Mooier, beter, maar niet meer grootschaliger
Ibizasfeer is bewust gemaakt, daar vragen ook zakelijke groepen naar

Op 5 oktober is evenementenlocatie Watergoed de host van het online event ‘Het nieuwe dagje uit’ en in maart 2022 vindt ook de fysieke vakdag daar plaats. Recreatie & Toerisme interviewde Watergoed-eigenaar Joost Frijlink over de effecten van corona en zijn visie op de toekomst. Frijlink is ondanks alles optimistisch: "Ik ben er nog altijd van overtuigd dat een uitje de grootste beloning is voor medewerkers en een veel groter effect heeft dan een geldbedrag.”

Na jarenlang te hebben gewerkt voor een buitensportbedrijf startte Joost Frijlink in 2003 als ondernemer met OMNIVENTS, waarbij hij zich met activiteiten als paintballen, quadrijden en adventure tochtjes op deels de kleinzakelijke markt en deels de particuliere markt van vriendengroepen en vrijgezellenfeestjes richtte. Voor de activiteiten huurde hij vanaf 2006 vaak een terrein in Valburg onder de rook van Nijmegen, naast de waterplas Slijk-Ewijk. Op het moment dat in 2009-2010 de evenementenmarkt instortte, besloot Frijlink ook een restaurant op het terrein te openen. In de jaren daarna ontwikkelde OMNIVENTS zich tot een horecabedrijf en ging de focus steeds meer op grootzakelijke groepen. "Onze locatie werd elk jaar steeds mooier. Daardoor gingen we de paintball-doelgroep steeds meer loslaten en werden we meer een locatie voor vergaderingen, congressen en zakelijke meetings. We merkten ook dat we meer werden gevonden met onze locatie – Watergoed, centraal gelegen – en met de bijbehorende uitstraling – ‘Ibiza’, ‘strand’ en ‘zoet water’ – dan met de zoekterm voor een activiteit.”

De dagrecreatie, ooit uit nood geboren vanwege een gebrek aan evenementen, kwam in de periode tot 2019 steeds meer onder druk te staan toen Frijlink zich met succes ging richten op de grootzakelijke markt. "Als je vaak volgeboekt bent met groepen en daardoor je restaurant moet sluiten voor de dagrecreanten komt die groep op een gegeven moment niet meer. Om dit te ondervangen willen we op hetzelfde terrein een nieuwe strandclub gaan openen, maar dan puur voor dagrecreatie. Aanvankelijk stond dat voor dit jaar gepland, maar we hebben het vanwege corona on hold gezet. We moeten namelijk eerst weten hoe we uit corona komen en dat zal pas op zijn vroegst in 2022 duidelijk zijn.”

Lessen uit corona

Tijdens de coronapandemie leerde Frijlink al snel een belangrijke les: "Als je geknipt en geschoren wordt, moet je vooral stil blijven zitten. Tegelijkertijd ben ik verdrietig en blij dat we vorig jaar de goede keuze hebben gemaakt om van een aantal medewerkers afscheid te nemen, want daardoor kregen we wat lucht. Het was eerlijk gezegd ook een gok: het had ook gekund dat je al die medewerkers in april 2021 weer nodig had gehad. En zo dachten veel collega-ondernemers in de branche ook: in 2021 komt het goed en in april 2021 heb ik de medewerkers weer nodig. Mijn onderbuikgevoel was anders: de winter 2020-2021 viel ook tegen en daarom wilde ik liever een kleinere groep die er volledig voor kon gaan dan een grotere groep die eigenlijk niet zoveel kan.” Inmiddels lijken de actuele ontwikkelingen, waarbij ook september 2021 wegvalt als evenementenmaand, de juistheid van de keuze van Frijlink te onderstrepen. "Ik ben nu – achteraf gezien – gelukkig over mijn keuze. Want momenteel doen we alleen kleinzakelijke groepen, het restaurant en mondjesmaat evenementen. Daarmee draaien we naar schatting zo’n 40 procent van de normale omzet.” Het is ondernemen met veel beperkingen: "Groepen boven de 750 kunnen sowieso niet en groepen tot 750 moet je buiten doen. Onder een luifel die aan vier kanten open is en met testen voor toegang. Als het vervolgens slecht weer is, wordt dat geen leuke bijeenkomst en overleggen we met de opdrachtgever over het toch maar afgelasten van het evenement.”

Probleem personeel

Het is lastig om aan personeel te komen. Frijlink: "In 2020 hadden we nog 140 oproepkrachten, nu zijn dat er 20. Als we vorig jaar in de personeelsappgroep bij een last minute binnengekomen groot evenement een oproep deden voor mensen die wilden werken, hadden we altijd wel genoeg aanmeldingen. Nu is dat veel moeilijker. We zullen dat bestand opnieuw moeten opbouwen. In die zin realiseren we ons nog maar half hoe groot de impact is geweest van een jaar coronamaatregelen. Alles op de automatische piloot voor elkaar krijgen, zoals voor corona, lukt niet meer. Stil zetten is namelijk relatief gemakkelijk, maar het allemaal weer op gang krijgen is een stuk moeilijker en het duurt ook veel langer.” Frijlink merkt het ook bij zijn leveranciers: "Ze hebben vanwege problemen met personeel en productie veel moeite om op tijd te leveren wat je vraagt.”

"Meer behoefte aan culturele activiteiten, zoals bijvoorbeeld een kookworkshop, een schilderworkshop of een graffitiworkshop”

Minder outdoor

Frijlink heeft de laatste jaren met zijn bedrijf de keuze gemaakt om minder outdoor te gaan. "We hebben ons eigenlijk ook nooit echt een outdoorbedrijf gevoeld. Het deel ‘outdoor’ is bovendien zakelijk gezien de afgelopen jaren zeker niet meer geworden.” Daarnaast ziet Frijlink dat de behoeften van de zakelijke doelgroep zijn veranderd: "Ze willen allereerst minder tijdschema’s. Ze willen vrijheid-blijheid en op een dag zelf bepalen wat ze willen doen. Terwijl het twintig jaar geleden zo was dat medewerkers van een bedrijf een week van tevoren de teamindeling ontvingen en het vervolgens op de dag zelf in verschillende shirtjes tegen elkaar opnamen. Waarna het winnende team aan het eind van de dag een bokaal ontving.”

Ook de behoefte aan type activiteiten is veranderd: "Mensen willen minder moe worden, minder vies worden en minder zweten. Ook merken we dat ze meer behoefte hebben aan culturele activiteiten, zoals bijvoorbeeld een kookworkshop, een schilderworkshop of een graffitiworkshop.”

Trend tot maatschappelijk verantwoord evenement

Bij de ‘traditionele’ activiteiten zoals paintball en quadrijden, die Watergoed nog altijd aanbiedt, merkt Frijlink een andere trend: "Het moet steeds meer maatschappelijk verantwoord. Met name bij corporates zien we dat daar duidelijk beleid op wordt gemaakt bij de keuze voor een uitje. En dat leidt er soms toe dat bijvoorbeeld quadrijden sneuvelt, omdat het te vervuilend is.” Of ‘maatschappelijk verantwoorde uitjes’ een trend is of een hype kan Frijlink nog niet zeggen: "Ik weet niet welke kant het opgaat.” Wel past het in een andere trend, die Frijlink ziet: "Er wordt bewuster over een uitje nagedacht: niet alleen over het maatschappelijk verantwoord karakter, maar ook over welk doel een organisatie er mee wil bereiken. En ook bijvoorbeeld over verzekeringen en groepsannuleringen. Organisaties willen met het eerste de kans op ongevallen minimaliseren, terwijl het tweede vanwege corona een standaard onderdeel van het pakket is geworden.”

Frijlinks geloof in het bestaansrecht van het personeelsuitje is echter onaangetast: "Ik ben er nog altijd van overtuigd dat een uitje de grootste beloning is voor medewerkers en een veel groter effect heeft dan een geldbedrag. Met zo’n uitje maak je als organisatie namelijk echt impact. Zeker als je bedenkt dat er een trend is dat kantoren deels gaan verdwijnen, dat mensen anders gaan werken en dat ze daardoor elkaar minder zullen gaan zien. Ons soort locaties is dan juist van belang omdat mensen elkaar willen blijven ontmoeten. Daarom is onze ambitie om een inspirerende locatie te zijn waar je elkaar live ontmoet: voor een feestje, om lekker te eten of om een activiteit te doen.”

Nieuwe dagje uit 5 oktober 2021

Corona heeft veel veranderd in de markt van dagrecreatie en attracties. Het is lastig maar er is veel mogelijk. Consumenten en zakelijke gasten zijn op zoek naar mogelijkheden. Zij willen er weer op uit, ontmoeten, samen plezier maken. Hoe is de markt veranderd en wat doen horeca, attracties en erfgoed om uit de crisis te klimmen?

3 sprekers (horeca, analist en erfgoed) en 3 films (attractieparken en Floriade).

Mis het niet en schrijf je nu in op
www.hetnieuwedagjeuit.nl

"Als je vaak volgeboekt bent met groepen en daardoor je restaurant moet sluiten voor de dagrecreanten komt die groep op een gegeven moment niet meer”

Trefwoorden: dagrecreatie, buitensport, Gelderland

||| Blogs |||

02/05/21
Pegasus of luchtfietserij?
Pegasus of luchtfietserij?
02/05/21 · Dagrecreatie · Thijs Vossen | Lees meer
Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/12/21
Utrechtse Heuvelrug voert verplicht Ruitervignet in
Ruiters en menner moeten met ingang van 1 januari 2022 op de Utrechtse Heuvelrug een Ruitervignet aanschaffen. Een bijzondere stap om het onderhoud van de ruiterpaden te bekostigen.
02/12/21
Exclusief voor leden
Kasteel Hoensbroek kaapt Museumprijs weg voor Volkenkunde en Amsterdam Museum
Vanmorgen werd Kasteel Hoensbroek, tijdens de live uitzending van Koffietijd, verrast met het nieuws dat het met een overtuigende 41% van de publieksstemmen (27.745 stemmen), de VriendenLoterij Museumprijs 2021 in de wacht heeft gesleept.
30/11/21
Eerste datahub voor vrijetijdseconomie gelanceerd
MarketingOost lanceert de eerste datahub in de Nederlandse vrijetijdseconomie. Het unieke dataplatform biedt ondernemers, overheden en kennisinstituten de mogelijkheid alle beschikbare relevante kennis en informatie op het gebied van toerisme en recreatie te delen. Het is voor het eerst dat binnen de sector zoveel bronnen en data bij elkaar komen.
26/11/21
Het verhaal van Holwerd op de Arriva bus
Veel partijen acteren op het toneel van gastheerschap en communicatie voor een destinatie. Dat zette busmaatschappij Arriva aan het denken hoe je dat kunt doen. Een chauffeur gaf inspiratie en daar rolt een bijzonder verhaal en een opvallende bus uit.
19/11/21
Wat gebeurde er donderdag op de Recreatie Vakbeurs?
NRIT is samen met HISWA-RECRON zeer actief op de Recreatie Vakbeurs. Ons camerateam maakt elke beursdag een dagjournaal en in de studio interviewt Marc Gerlings interessante gasten. Een terugblik op de laatste beursdag.
19/11/21
Exclusief voor leden
Woonwijk Marineterrein  Amsterdam krijgt stadspark
Voor de sector leisure komt er nog een opvallend onderdeel. De wijk wordt een testgebied voor stedelijke vraagstukken.
16/11/21
Fort Honswijk zoekt stoere ondernemer
Fort Honswijk is een unieke identiteitsdrager van gemeente Houten en het zoekt een ondernemer om een community mee op te bouwen.
16/11/21
Gastvrij Nederland: steunpakket te mager door indeling naar kwartaal
Voor brancheorganisatie Gastvrij Nederland is het nu voorliggende pakket volstrekt onvoldoende. Dat is de reactie op de aankondiging van het Kabinet voor een steunpakket voor 1,3 miljard euro voor ondernemers om de korte lockdown op te vangen.