Geplaatst op: 23-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Veel binnenlands toerisme in Vlaanderen

Veel binnenlands toerisme in Vlaanderen
Foto: Toerisme Vlaanderen

Niet alleen in Nederland is het binnenland in trek voor een najaarsvakantie. Ook in Vlaanderen zien ze dat. 

Vlaamse hotels en b&b’s hebben tijdens deze herfstvakantie 3% meer bezoekers mogen ontvangen dan tijdens dezelfde periode in 2019. Vooral de enorme stijging van binnenlandse boekingen (+61%) ligt aan de basis van deze positieve trend. Dat blijkt uit gegevens van het dataplatform Stardekk waar Toerisme Vlaanderen zicht heeft op de boekingen van meer dan 600 hotels, 242 b&b’s en 127 vakantiewoningen. 

Wel verschillen tussen bestemmingen

"De keuze om het voorbije anderhalf jaar ‘Vlaanderen Vakantieland’ actief te promoten bij de binnenlandse toerist, werpt duidelijk zijn vruchten af”, stelt Toerisme Vlaanderen. "Vooral de kunststeden kunnen op heel wat binnenlandse interesse rekenen (+ 73%). Al vinden binnenlandse toeristen ook de weg naar de groene regio’s (+ 64%) en ook de kust is een stuk aantrekkelijker dan voor de uitbraak van het coronavirus (+ 56%). Op een volledig herstel van de internationale reismarkt is het nog wachten tot 2024.”

Binnenlands en inkomend samen weten vooral de kust (+29%) en de groene regio’s (+11%) meer toeristen te lokken in vergelijking met de herfstvakantie van 2019. De kunststeden blijven het moeilijker hebben (-19%), ondanks de forse stijging van binnenlandse bezoekers. De kunststeden zijn voornamelijk afhankelijk van buitenlandse toeristen. En die blijven nog grotendeels weg, zeker uit de verder afgelegen herkomstmarkten.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, b&b's, gasten, overnachtingen, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, België, Vlaanderen

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
Longlist Wandelroute van het Jaar 2022
Wandelen is populairder dan ooit. Tijdens lockdowns trokken honderdduizenden Nederlanders, Belgen en...
08/12/21
Eurail introduceert nieuw distributieplatform voor Interrail Passen
Eurail, het bedrijf achter de Eurail en Interrail treinpassen, lanceert een nieuw distributieplatfor...
08/12/21
No Such Ventures investeert zes miljoen euro in camper deelplatform Goboony
Camper deelplatform Goboony heeft de kas goed gevuld tot bijna €10 miljoen met een nieuwe inves...
08/12/21
Nivon nieuwe eigenaar van Camping de Gronselenput in Wijlre
Al sinds 1936 is het stuk grond aan de voet van de Keutenberg in eigendom van de huidige Stichting P...
08/12/21
MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden
Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. Wat stelt deze Overijsselse DMO voor?
08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
08/12/21
De nieuwe LF Waterlinieroute is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar 2022!
De nieuwste LF-icoonroute, de LF Waterlinieroute, is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar. De ro...
07/12/21
Enkele reistrends voor 2022
Met nog een kleine maand te gaan, klopt het jaar 2022 aan de deur. We zijn veel bezig met trends en ontwikkelingen. Een paar opvallende en ook vreemde trends zetten we alvast bij elkaar.