Geplaatst op: 22-11-2021
Auteur: Jeroen Klaasse
Gemeente Diemen

Hoe ga je als gemeentebestuur op het gebied van leisure om met de pandemie?

Column Jeroen Klaasse - wethouder in Diemen

Hoe ga je als gemeentebestuur op het gebied van leisure om met de pandemie?

Thuiswerken. Teamsvergaderingen. Geen openbare toespraken meer met veel publiek. Net als voor veel mensen zorgt corona ook bij wethouders voor een verandering in de werksituatie. Vanuit de gemeente zijn we met veel instellingen en verenigingen in gesprek om te horen waar zij tegenaan lopen. Dat varieert van ondernemingen, zorginstellingen, scholen, maar zeker ook de (gesubsidieerde) instellingen en verenigingen die actief zijn binnen de vrijetijdssector. Dit ‘gesprek’ verloopt moeizamer dan voorheen. Waar de lijnen korter waren door op zaterdagochtend in de sportkantine het informele contact op te zoeken, moeten tegenwoordig digitale vergaderingen worden ingepland. Terwijl juist nu de verenigingen tegen nieuwe uitdagingen aanlopen.

Dat zijn meer dan eens financiële uitdagingen. We treffen daarom (in aanvulling op de regelingen van het Rijk en de Provincie) allerlei steunmaatregelen, zoals incidentele subsidies en kwijtschelding van huur en belastingen. Verder trachten we zelf ook in aanmerking te komen voor financiële compensatie vanuit het Rijk en Provincie, bijvoorbeeld voor het exploitatietekort op het gemeentelijk zwembad en het opvangen van de verliezen van het theater.

Het is mooi om te zien dat instellingen en verenigingen zelf ook met allerlei creatieve oplossingen komen om hun bezoekers en leden toch zo veel mogelijk te kunnen bieden. Voorbeelden hiervan zijn: judo op het grasveld, danslessen op de parkeerplaats en digitale muzieklessen. Van de verenigingen horen we dat hun leden nog niet massaal het lidmaatschap opzeggen. In combinatie met kostenbeheersing en financiële compensatie kunnen de meeste verenigingen gelukkig het hoofd boven water houden. Bovendien houden ze met nieuwsbrieven en digitale activiteiten zoals een online pubquiz binding met hun leden.

Daarom Diemen

Bij ondernemers is de impact van de coronapandemie en de daaruit voortvloeiende beperkende maatregelen zeer divers. Waar de kledingzaken in het winkelcentrum in Diemen amper het hoofd boven water kunnen houden, beleven verswinkels en de wekelijkse markt gouden tijden. Vanuit de gemeente komen we retail en horeca tegemoet, door standplaatsen in de openlucht toe te staan, en de uitbreiding van terrassen mogelijk te maken. Vanuit onze ‘citymarketing’ Daarom Diemen lanceren we verschillende campagnes zoals Koop Lokaal, Steun Horeca Diemen en Wensmaaltijden. Voor een beetje extra omzet maar vooral ook om het moraal bij de ondernemers hoog te houden. Ondanks de beperkende maatregelen die we vanuit het Rijk moeten handhaven, proberen we tegelijkertijd vanuit de gemeente ook mee te denken wat er wel mogelijk is.

Alle publieksevenementen hebben helaas geen doorgang kunnen vinden in het coronajaar. Dat is spijtig, want vanuit Daarom Diemen was de evenementenkalender de afgelopen jaren sterk uitgebreid. De organisatoren krijgen toch een deel van hun reguliere subsidies, om kosten die wel gemaakt zijn te kunnen dekken. Met commerciële evenementenorganisatoren en met name cateringbedrijven doen we leuke acties in het kader van Daarom Diemen, maar voor deze organisaties voeren we vooral Rijksregelingen zoals de TOZO uit.

Afgelopen jaar zijn andere vormen van vrijetijdsbesteding juist populairder worden. Zoals wandelen in de natuur. Hier spelen we vanuit Daarom Diemen op in, door de ondersteuning van een nieuwe vogelkijkwandelroute in het Diemerbos en geocaching in het groene buitengebied van Diemen.

Ondanks de beperkende maatregelen die we vanuit het Rijk moeten handhaven, proberen we tegelijkertijd vanuit de gemeente ook mee te denken wat er wel mogelijk is.

Investeren in goede voorzieningen

Een belangrijke uitdaging is natuurlijk dat straks alles weer goed opstart als dat weer kan. Diemen is een snel groeiende gemeente. Daarom is het belangrijk om te investeren in goede voorzieningen, ook op het gebied van vrije tijd. Denk aan een nieuwe sporthal, de herinrichting van het sportpark, de verhuizing van de bibliotheek en een uitbreiding van het cultureel centrum. We zijn gewoon doorgegaan met deze projecten in het afgelopen jaar en hebben ons niet door de coronapandemie laten afremmen. Voor verenigingen en instellingen, zoals sportverenigingen, de bibliotheek en het theater, geeft dit nieuwe perspectief iets extra’s om naar uit te kijken.

Jeroen Klaasse is wethouder in de gemeente Diemen sinds 2014. Daarvoor was hij achtereenvolgens werkzaam bij BUas (destijds NHTV) en Hogeschool Inholland. In 2010 was hij betrokken bij het opstellen van het landelijk competentieprofiel Leisure Management. In zijn huidige functie als wethouder heeft hij naast Onderwijs, Zorg & Welzijn en Economische Zaken ook ‘Leisure’ (Sport, Kunst en Cultuur, Evenementen en Citymarketing) in zijn portefeuille.

Dit artikel is eerder verschenen in Uncover, een uitgave van het domein Leisure & Events van de Breda University of Applied Sciences. Nieuwsgierig naar de andere artikelen uit Uncover? Stuur dan een mailtje naar ton@nrit.nl.
Topics:Beleid, Leisure
Trefwoorden: beleid, gemeenten, corona, crisis, ondernemen, vrije tijd, vrijetijdsactiviteiten, cultuur, sport

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
Longlist Wandelroute van het Jaar 2022
Wandelen is populairder dan ooit. Tijdens lockdowns trokken honderdduizenden Nederlanders, Belgen en...
08/12/21
Eurail introduceert nieuw distributieplatform voor Interrail Passen
Eurail, het bedrijf achter de Eurail en Interrail treinpassen, lanceert een nieuw distributieplatfor...
08/12/21
No Such Ventures investeert zes miljoen euro in camper deelplatform Goboony
Camper deelplatform Goboony heeft de kas goed gevuld tot bijna €10 miljoen met een nieuwe inves...
08/12/21
Nivon nieuwe eigenaar van Camping de Gronselenput in Wijlre
Al sinds 1936 is het stuk grond aan de voet van de Keutenberg in eigendom van de huidige Stichting P...
08/12/21
MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden
Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. Wat stelt deze Overijsselse DMO voor?
08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
08/12/21
De nieuwe LF Waterlinieroute is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar 2022!
De nieuwste LF-icoonroute, de LF Waterlinieroute, is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar. De ro...
07/12/21
Enkele reistrends voor 2022
Met nog een kleine maand te gaan, klopt het jaar 2022 aan de deur. We zijn veel bezig met trends en ontwikkelingen. Een paar opvallende en ook vreemde trends zetten we alvast bij elkaar.