Geplaatst op: 19-11-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Tweederde vakantiegangers wil vaker op vakantie na corona

Zoover-poll: vakantieganger wil weer naar het buitenland na alle uitstel en annuleringen

Tweederde vakantiegangers wil vaker op vakantie na corona

Bijna tweederde van de Nederlanders wil vaker op vakantie gaan als de coronapandemie voorbij is en alle restricties opgeheven zijn. Daarmee willen ze de rampzalige vakantieseizoenen van de afgelopen twee jaar compenseren. Meer dan de helft van de vakantiegangers zag in die periode zijn vakantie uitgesteld of geannuleerd worden vanwege corona.

 

Dat blijkt uit een poll onder 2550 bezoekers van review- en boekingssite Zoover. De website trekt 30 miljoen bezoekers per jaar en biedt 15.000 pakketreizen aan van bijna alle reisaanbieders. Daardoor kan Zoover het zoek- en boekgedrag van Nederlandse vakantiegangers nauwkeurig volgen en analyseren. 


Uit de poll blijkt dat Nederlanders staan te springen om in 2022 weer eens ‘normaal’ op vakantie te gaan, dus zonder QR-codes, PCR-testen, inreisbeperkingen of quarantaineregels. Maar liefst 61,1% van de ondervraagden is van plan om na corona vaker op vakantie te gaan. De meeste mensen willen volgend jaar op autovakantie naar het buitenland (40,3%), maar bijna net zoveel vakantiegangers zijn van plan om een vliegvakantie te boeken naar een zonnig oord (38,9%). Hoewel Nederland in coronatijd steevast op nummer 1 stond in de lijst van populairste vakantiebestemmingen, is slechts een op de vijf mensen (19,6%) van plan om volgend jaar de vakantie in eigen land door te brengen. 


,,Nu het boekingsseizoen nadert zie je dat mensen het weer over hun vakanties gaan hebben en dat ze weer de zon op willen zoeken. Dat zie je terug in de uitkomsten van de poll”, zegt Lieneke Wijnia van Zoover. ,,We zagen van de zomer een toename van luxere vakanties en meer last minutes naar vijf sterren en All-Inclusive resorts. Nu zien we in het zoek- en boekgedrag een duidelijke toename in autovakanties naar het buitenland. Dat komt omdat mensen graag naar het buitenland willen, maar vliegen ook nog een beetje spannend vinden. Er zijn tenslotte veel vakanties uitgesteld en geannuleerd.”

 

Uit de Zoover-poll blijkt dat de pandemie diepe sporen heeft nagelaten bij reizigers. Bij maar liefst 55,3% van de respondenten is de vakantie de afgelopen jaren uitgesteld of geannuleerd vanwege corona. De gesloten grenzen en de vele beperkende maatregelen heeft het reisgedrag van veel mensen beïnvloed, zowel nu als in de toekomst. Uit de peiling blijkt dat een derde (33,1%) van de mensen van plan is een andere vakantiebestemming te bezoeken dan voor corona. Nu ook klimaatverandering een groeiend probleem wordt, is vliegen minder populair. Bijna twee op de vijf vakantiegangers (37,6%) is van plan minder vaak te vliegen. Een kleine meerderheid (55,3%) gaat niet meer of minder vliegen en een minderheid van 7,1% zegt vaker te gaan vliegen. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat zonnige bestemmingen meestal alleen op die manier bereikbaar zijn.

 

Link: https://order.perssupport.nl/file/pressrelease/63b094a5-2826-4ee4-925f-ab8133c259ae/9bba9bb6-3b16-4f45-bcd5-24ac3aab21c6/Vakantieplannen2022.pdf
Trefwoorden: Poll, vakantiegangers, vaker vakantie, zonvakantie

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/01/22
Wat heeft de Landelijke Data Alliantie in 2021 bereikt?
Wat heeft de Landelijke Data Alliantie in 2021 bereikt?
17/01/22
Beekdaelen-fietsroute het populairst in 2021
In januari is het traditiegetrouw tijd om terug te kijken naar de resultaten van het afgelopen jaar....
17/01/22
Exclusief voor leden
Leisurelands beleeft relatief goed jaar 2021
In 2021 bezochten ruim 3,6 miljoen bezoekers de recreatiegebieden van beheerder Leisurelands. Iets minder dan in 2020, toen de teller 4 miljoen bezoekers uitkwam. De daling in bezoekersaantallen is het gevolg van een zomer met aanzienlijk minder zonnige dagen dan in 2020. Toch is Leisurelands blij dat ze in deze tijd van veel binnen zitten een veilige uitvlucht kan bieden aan bezoekers uit de regio.
16/01/22
Onderzoek naar belevingswaarde van bomen met Virtual Reality
Wat is volgens de Nederlander de meest attractieve boom voor de leefomgeving? Wageningen Universiteit onderzocht dat met Virtual Reality.
13/01/22
Aantal faillissementen in 2021 historisch laag
In december 2021 zijn er voor zittingsdagen gecorrigeerd 30 bedrijven, exclusief eenmanszaken, minder failliet verklaard dan in november, meldt het CBS. Met het decembercijfer is ook het cijfer voor hele jaar bekend. In 2021 zijn volgens voorlopige cijfers 1.536 bedrijven failliet verklaard. Dat is het op een na laagste aantal sinds de start van de statistiek in 1981.
05/01/22
LDA pilot: realtime inzicht in vrijetijdsgedrag mogelijk
Het is mogelijk om realtime inzicht te krijgen in het vrijetijdsgedrag van de Nederlanders. Dat blijkt uit een pilot van de Landelijke Data Alliantie (LDA) met het Nederlands Verplaatsingspanel.
03/01/22
Goede zomer lichtpuntje voor recreatiesector Utrechtse Heuvelrug
Net als vorig jaar beleefde de toeristische sector op de Heuvelrug in 2021 een moeilijk jaar. Dat bl...
21/12/21
Leefstijlvinder brengt verschillen in natuurbeleving in kaart
Niet alle natuurbezoekers zijn gelijk. Het natuurbelevingsonderzoek, dat online werd uitgevoerd onder 1.500 respondenten, laat zien dat de zeven doelgroepen die binnen de Leefstijlvinder worden onderscheiden, verschillende motieven en wensen hebben ten aanzien van het bezoeken van natuurgebieden. Om op die diverse wensen in te spelen is een toolkit ontwikkeld.