Geplaatst op: 04-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

CELTH, NBTC, ANVR ondertekenen ‘Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism'

CELTH, NBTC, ANVR ondertekenen ‘Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism'

Op de Klimaattop in Glasgow hebben vandaag meer dan 300 toeristische organisaties de ‘Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism’ ondertekend. Vanuit Nederland hebben onder andere CELTH, NBTC, ANVR, Merk Fryslân en Better Places de verklaring ondertekend.

De ‘Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism’ verenigt wereldwijd de toeristische sector achter een gezamenlijke route naar een klimaatneutrale sector. De verklaring is vandaag gelanceerd op de VN Klimaatconferentie in Glasgow. De declaratie is een initiatief van UNWTO, UNEP, Tourism Declares a Climate Emergency, The Travel Foundation en VisitScotland.

Halvering toeristische emissies

Met de ondertekening van de Glasgow Declaration committeren partijen zich aan een halvering van de toeristische emissies in het komende decennium en nul uitstoot zo snel als mogelijk maar in ieder geval voor 2050. Door de ondertekening worden ze onderdeel van een internationaal netwerk dat zich inzet voor een dringende en gecoördineerde internationale klimaatactie in het toerisme. Dat is hard nodig want uit het nieuwste onderzoek van UNWTO/ITF blijkt dat rond 2030 de emissies ten gevolge van toerisme met 25% juist flink toenemen.

CELTH: Kennis en tools ontwikkelen

Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) laat daarmee zien dat ze zich internationaal actief wil inzetten in het realiseren van de klimaatdoelstellingen voor de vrijetijdssector zoals die in het Klimaatakkoord van Parijs zijn afgesproken. CELTH maakt al belangrijke stappen op dit gebied met haar Agenda Bewuste Bestemmingen en een Onderzoeksagenda Duurzaamheid en ontwikkelt graag met partners nieuwe initiatieven om als sector de klimaatambities te realiseren.

Menno Stokman, directeur CELTH: "De ‘Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism’ biedt een sterke context en een wereldwijd ecosysteem waarbinnen CELTH en haar kennis- en onderwijspartners (Breda University of Applied Sciences, NHL Stenden Hogeschool en HZ University of Applied Sciences) met de ontwikkeling van kennis, inzichten, methodieken en concrete tools van waarde kunnen zijn voor het brede gastvrijheidsdomein, wereldwijd en in Nederland. Zo willen wij de sector helpen om optimaal bij te dragen aan de grote maatschappelijke opgaven.” Volgens Stokman zijn actie en internationale samenwerking hard nodig omdat de sector kwetsbaar is voor klimaatverandering en tegelijkertijd ook een bijdrage levert aan de uitstoot van broeikasgassen: "De opgaven voor het gastvrijheidsdomein zijn urgent omdat in 2030 al een halvering van de uitstoot moet zijn gerealiseerd. Ook vanuit ons domein.”

CELTH investeert al op dit thema door de ontwikkeling van de Agenda Bewuste Bestemmingen, een bruikbaar kader om het gastvrijheidsdomein te helpen bij haar verduurzamingsopgave en daarmee een middel om invulling te geven aan de Glasgow Declaration. Daarnaast investeert CELTH, namens de Nederlandse Taskforce Gastvrijheidssector, in de ontwikkeling van een Onderzoeksagenda Duurzaamheid. Essentieel wordt dat het gastvrijheidsdomein in Nederland proactief inspeelt op alle wetgeving en regels die de klimaatcrisis moeten oplossen.

GlasgowDeclarationX

NBTC: Bezoekers verleiden tot duurzame keuzes

NBTC liet met de in 2018 gepubliceerde visie Perspectief 2030, al zien dit thema serieus te nemen. Onder meer door ‘Duurzaamheid Moet’ op te nemen als één van de vijf strategische pijlers, op de weg naar een toekomstbestendige bestemming Nederland.

Jos Vranken, Algemeen Directeur NBTC: "Ook de komende jaren wil NBTC samen met partners gericht inzetten op verschillende vraagstukken rond duurzaamheid. Denk aan het verleiden van bezoekers tot het maken van duurzame keuzes. Of bestemmingen ondersteunen bij het versnellen van de verduurzaming van hun toeristisch aanbod. Geen gemakkelijke, maar wel een mooie en noodzakelijke uitdaging waar we graag gezamenlijk de schouders onder zetten. We nodigen andere partijen in Nederland dan ook uit om ook de Glasgow Declaration te ondertekenen en met ons deze uitdaging en kans aan te gaan.”

ANVR: Verantwoordelijkheid nemen

Reisbrancheorganisatie ANVR vindt het belangrijk haar verantwoordelijkheid te nemen in de duurzame toekomst van het toerisme en heeft hiervoor de 'Glasgow declaration on climate action in tourism' getekend als een van de eerste Europese reisbrancheorganisaties.

"Deze ondertekening is voor de ANVR een logische stap, omdat wij ons -samen met de bij ons aangesloten reisorganisaties- al jaren inzetten voor meer verantwoord reizen onder de noemer 'Better holidays'. Wij vinden het namelijk belangrijk om bij te dragen aan duurzaam toerisme en dit structureel te verankeren in het ondernemen", aldus Frank Oostdam, voorzitter ANVR. "In 2025 moet duurzaam toeristisch ondernemen centraal staan in het beleid van alle ANVR-reisondernemingen. Dat betekent dat we de positieve effecten van reizen maximaliseren en de negatieve minimaliseren om een goede balans te krijgen."

Link: https://www.oneplanetnetwork.org/sustainable-tourism/glasgow-declaration
Trefwoorden: duurzaam toerime, beleid

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...