Geplaatst op: 04-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

CELTH, NBTC, ANVR ondertekenen ‘Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism'

CELTH, NBTC, ANVR ondertekenen ‘Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism'

Op de Klimaattop in Glasgow hebben vandaag meer dan 300 toeristische organisaties de ‘Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism’ ondertekend. Vanuit Nederland hebben onder andere CELTH, NBTC, ANVR, Merk Fryslân en Better Places de verklaring ondertekend.

De ‘Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism’ verenigt wereldwijd de toeristische sector achter een gezamenlijke route naar een klimaatneutrale sector. De verklaring is vandaag gelanceerd op de VN Klimaatconferentie in Glasgow. De declaratie is een initiatief van UNWTO, UNEP, Tourism Declares a Climate Emergency, The Travel Foundation en VisitScotland.

Halvering toeristische emissies

Met de ondertekening van de Glasgow Declaration committeren partijen zich aan een halvering van de toeristische emissies in het komende decennium en nul uitstoot zo snel als mogelijk maar in ieder geval voor 2050. Door de ondertekening worden ze onderdeel van een internationaal netwerk dat zich inzet voor een dringende en gecoördineerde internationale klimaatactie in het toerisme. Dat is hard nodig want uit het nieuwste onderzoek van UNWTO/ITF blijkt dat rond 2030 de emissies ten gevolge van toerisme met 25% juist flink toenemen.

CELTH: Kennis en tools ontwikkelen

Het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) laat daarmee zien dat ze zich internationaal actief wil inzetten in het realiseren van de klimaatdoelstellingen voor de vrijetijdssector zoals die in het Klimaatakkoord van Parijs zijn afgesproken. CELTH maakt al belangrijke stappen op dit gebied met haar Agenda Bewuste Bestemmingen en een Onderzoeksagenda Duurzaamheid en ontwikkelt graag met partners nieuwe initiatieven om als sector de klimaatambities te realiseren.

Menno Stokman, directeur CELTH: "De ‘Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism’ biedt een sterke context en een wereldwijd ecosysteem waarbinnen CELTH en haar kennis- en onderwijspartners (Breda University of Applied Sciences, NHL Stenden Hogeschool en HZ University of Applied Sciences) met de ontwikkeling van kennis, inzichten, methodieken en concrete tools van waarde kunnen zijn voor het brede gastvrijheidsdomein, wereldwijd en in Nederland. Zo willen wij de sector helpen om optimaal bij te dragen aan de grote maatschappelijke opgaven.” Volgens Stokman zijn actie en internationale samenwerking hard nodig omdat de sector kwetsbaar is voor klimaatverandering en tegelijkertijd ook een bijdrage levert aan de uitstoot van broeikasgassen: "De opgaven voor het gastvrijheidsdomein zijn urgent omdat in 2030 al een halvering van de uitstoot moet zijn gerealiseerd. Ook vanuit ons domein.”

CELTH investeert al op dit thema door de ontwikkeling van de Agenda Bewuste Bestemmingen, een bruikbaar kader om het gastvrijheidsdomein te helpen bij haar verduurzamingsopgave en daarmee een middel om invulling te geven aan de Glasgow Declaration. Daarnaast investeert CELTH, namens de Nederlandse Taskforce Gastvrijheidssector, in de ontwikkeling van een Onderzoeksagenda Duurzaamheid. Essentieel wordt dat het gastvrijheidsdomein in Nederland proactief inspeelt op alle wetgeving en regels die de klimaatcrisis moeten oplossen.

GlasgowDeclarationX

NBTC: Bezoekers verleiden tot duurzame keuzes

NBTC liet met de in 2018 gepubliceerde visie Perspectief 2030, al zien dit thema serieus te nemen. Onder meer door ‘Duurzaamheid Moet’ op te nemen als één van de vijf strategische pijlers, op de weg naar een toekomstbestendige bestemming Nederland.

Jos Vranken, Algemeen Directeur NBTC: "Ook de komende jaren wil NBTC samen met partners gericht inzetten op verschillende vraagstukken rond duurzaamheid. Denk aan het verleiden van bezoekers tot het maken van duurzame keuzes. Of bestemmingen ondersteunen bij het versnellen van de verduurzaming van hun toeristisch aanbod. Geen gemakkelijke, maar wel een mooie en noodzakelijke uitdaging waar we graag gezamenlijk de schouders onder zetten. We nodigen andere partijen in Nederland dan ook uit om ook de Glasgow Declaration te ondertekenen en met ons deze uitdaging en kans aan te gaan.”

ANVR: Verantwoordelijkheid nemen

Reisbrancheorganisatie ANVR vindt het belangrijk haar verantwoordelijkheid te nemen in de duurzame toekomst van het toerisme en heeft hiervoor de 'Glasgow declaration on climate action in tourism' getekend als een van de eerste Europese reisbrancheorganisaties.

"Deze ondertekening is voor de ANVR een logische stap, omdat wij ons -samen met de bij ons aangesloten reisorganisaties- al jaren inzetten voor meer verantwoord reizen onder de noemer 'Better holidays'. Wij vinden het namelijk belangrijk om bij te dragen aan duurzaam toerisme en dit structureel te verankeren in het ondernemen", aldus Frank Oostdam, voorzitter ANVR. "In 2025 moet duurzaam toeristisch ondernemen centraal staan in het beleid van alle ANVR-reisondernemingen. Dat betekent dat we de positieve effecten van reizen maximaliseren en de negatieve minimaliseren om een goede balans te krijgen."

Link: https://www.oneplanetnetwork.org/sustainable-tourism/glasgow-declaration
Trefwoorden: duurzaam toerime, beleid

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/01/22
Edwin Vlek over de horeca:
Werkgevers en werknemers in de horeca trekken ineens eensgezind op. Hun oproep aan het Kabinet: versoepelen want de rek is tot op het breekpunt uit. Als de horeca nu niet versoepelt zorgt de uitstroom van personeel voor grote problemen.
20/01/22
Versnelde doorontwikkeling door Fonds Verblijfsrecreatie Zeeland
Eind 2021 kregen Ons Buiten (Oostkapelle) en Camping Olmenveld (Serooskerke) een lening via het Fond...
20/01/22
ANVR dringt bij de overheid aan op logische quarantaineregels
Na nu al twee jaar praktisch geen reizen uit te voeren naar bestemmingen buiten de EU vanwege afrade...
20/01/22
EuroParcs Group neemt campings in Zuid-Holland en Drenthe over
EuroParcs Group heeft deze maand jachthaven/camping Spijkerboor in Warmond, Zuid-Holland en camping ...
20/01/22
Vakbond vraagt Harbers om haast te maken met betere arbeidsomstandigheden Schiphol
Vakbond FNV wil dat de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, haast maakt met het verbeteren van de arbeidsomstandigheden op Schiphol. Het gaat om loon, flexibilisering, veiligheid en gezondheid.
20/01/22
Exclusief voor leden
15% zzp'ers duikt onder sociaal minimum
De zzp'ers in de culturele, horeca en reissector hebben het zwaar. Over de hele breedte denken de zelfstandigen zonder personeel om te stoppen.
20/01/22
Wat heeft MarketingOost in 2021 qua marketing bereikt?
MarketingOost deelt haar resultaten van de marketing in 2021. Hoe hebben ze gescoord op de eigen website, in publicaties van derden en op socials?
19/01/22
Openings- en herstelplan voor culturele sector
Op woensdag 19 januari 2022 wordt het openings- en herstelplan van de Taskforce culturele en creatieve sector bekend gemaakt.