Geplaatst op: 29-10-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Prima zomer voor Nederlandse logiesaccommodatie, pandemieschade nog niet ingelopen

Prima zomer voor Nederlandse logiesaccommodatie, pandemieschade nog niet ingelopen
Afbeelding van Valdas Miskinis via Pixabay

Nederlandse logiesaccommodaties hebben een prima zomer achter de rug. Ten opzichte van 2020 groeide zowel het aantal gasten als overnachtingen. De verschillen tussen de typen accommodaties zijn evenwel groot en ook niet in alle provincies kon de vlag uit. Daarnaast is de schade van de pandemie nog lang niet hersteld.

In de maanden juli en augustus groeide het aantal gasten in Nederlandse logiesaccommodaties met 1% ten opzichte van 2020. Het aantal overnachtingen groeide met 0,8%. In vergelijking met precorona 2019 lopen de aantallen gasten nog 8,4% achter maar in het aantal overnachtingen zit al wel groei (+2,5%). 

Meer afhankelijk van binnenlands toerisme

Tussen de  2019 en 2021 is toeristisch Nederland veel afhankelijker geworden van het binnenlands toerisme. In 2019 was 55% van de gasten afkomstig uit Nederland, in 2021 is dat opgelopen naar 80%. Inmiddels komen vrijwel alle buitenlandse toeristen in Nederlandse logiesaccommodaties uit Europa (98%). Voor de pandemie was dat 80%. Illustratief in dit verband zijn de gasten uit het werelddeel Amerika. Voor de pandemie waren dat er in de zomermaanden 439.000. Daarvan zijn er dit jaar nog maar 91.000 over. En daarmee is Amerika nog het best scorende continent. 

Figuur 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar herkomst, juli-augustus 2019-2021

ToerismeZomer2021
Bron: CBS, Statistiek Logiesaccommodaties
NB: 2021, voorlopige cijfers

Hotels: +4%

Hotels, pensions en jeugdaccommodaties hebben zich deze zomermaanden ten opzichte van 2020 enigszins hersteld. Het aantal gasten groeide met 4,1%, de overnachtingen met 3,5%. Ze zijn daarmee nog bij lange na niet hersteld van de pandemie want ten opzichte van 2019 loopt het aantal gasten nog 19% achter en het aantal overnachtingen nog 21%. Tussen 2020 en 2021 groeide het aantal binnenlandse gasten in hotels en vergelijkbare accommodaties met 16% maar kreeg het aantal gasten uit het buitenland nog een extra tik (-20%). Ten opzichte van 2019 verloren hotels 62% van hun buitenlandse gasten. De groei van het aantal Nederlandse gasten (+28%) kon dat verlies niet goedmaken. 

Kampeerterreinen: -7%

In de maanden juli en augustus moesten Nederlandse kampeerterreinen de forse winst van 2020 weer wat inleveren en ontvingen 7,4% minder gasten. Ten opzichte van 2019 was de groei nog altijd 9,9%. Het aantal Nederlandse gasten bleef in 2021 min of meer stabiel met een klein verlies (-1,2%). Het aantal buitenlandse gasten liep nog verder terug (-35%) ten opzichte van 2020. In vergelijking met 2019 verloren Nederlandse kampeerterreinen de helft van de buitenlandse gasten. In de zomer van 2021 bleef het aantal overnachtingen op kampeerterreinen met een kleine min (-1,5%) redelijk stabiel. Nederlandse gasten realiseerden zelfs meer overnachtingen (+3,7%). 

Huisjesterreinen: +1%

Huisjesterreinen groeiden na een goed 2020 in de zomer van 2021 verder door en wisten 0,9% extra gasten te trekken. Ten opzichte van 2019 groeide het aantal gasten met 7,5%; het aantal overnachtingen groeide met eenzelfde percentage. Ook hier zien we tussen 2019 en 2021 veel meer Nederlandse gasten (+45%) en veel minder buitenlandse gasten (-50%).

Groepsaccommodaties: +21%

Nederlandse groepsaccommodaties wisten zich in juli en augustus flink te herstellen. Het aantal gasten groeide met 21%, het aantal overnachtingen zelfs met 25%. Ondanks die mooie cijfers lopen groepsaccommodaties qua aantallen gasten nog 18% achter op 2019.

Figuur 2: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar type accommodatie, juli-augustus 2019-2021ToerismeZomer2021

Bron: CBS, Statistiek Logiesaccommodaties
NB: 2021, voorlopige cijfers

Provincies

Van de twaalf Nederlandse provincies realiseerden er 5 een groei van het aantal gasten ten opzichte van 2020 en noteerden er 7 minder toeristen. Sterk in de min zat Groningen (-16%) dat ten opzichte van 2019 nog verder wegzakte (-8%). Deze provincie is daarmee met Noord-Holland en Zuid-Holland de enige die ten opzichte van 2019 gasten verloor. Noord-Holland verloor tussen 2019 en 2021 in de zomermaanden 44% van haar gasten en zakte in 2021 met -4,5% nog verder weg. Zuid-Holland wist zich in de zomer van 2021 weer grotendeels te herstellen met een groei van 8,5%. Het verlies ten opzichte van 2019 bedraagt daarmee nog maar 3,9%. Alle andere provincies zitten ten opzichte van 2019 nog in de plus. Varierend van +0,9% (Limburg) tot +28%  (Utrecht).

Figuur 3: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar bestemmingsprovincie, juli-augustus 2019-2021

ToerismeZomer2021
Bron: CBS, Statistiek Logiesaccommodaties
NB: 2021, voorlopige cijfers
Link: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/82059NED/table?dl=5B487
Trefwoorden: onderzoek, toerisme, statistieken, horeca, verblijfsrecreatie, gasten, overnachtingen, hotels, campings, kampeerterreinen, vakantieparken, bungalowparken, groepsaccommodaties

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...