Geplaatst op: 29-10-2021
Auteur: Marc Gerlings

Perceptie reisadviezen "Nederland heeft alles op een hoop gegooid"

Perceptie reisadviezen
Het merendeel van de Nederlandse reizigers vindt de reisadviezen van de Nederlandse overheid te streng. Dat blijkt uit onderzoek van dé VakantieDiscounter onder 1.581 respondenten. Van de ondervraagden zegt 63% de reisadviezen te streng te vinden. Slechts 5% vindt deze te soepel. 

Een groot deel van de respondenten weet het gewoon niet. De overige 32% zegt geen mening te hebben.

Onduidelijke en veranderlijke reisadviezen

22% van de ondervraagden vindt de reisadviezen onduidelijk. Laura Vlaanderen van dé VakantieDiscounter: "Het is voor Nederlandse reizigers – en dat zagen we ook afgelopen zomer weer – niet te begrijpen dat Nederlanders niet naar Egypte mogen, maar Duitsers wel. Reizigers vragen zich af waarom er niet één lijn wordt getrokken binnen Europa.”

57% van de reizigers vindt daarnaast dat de reisadviezen per land moeten worden bekeken, zeker op intercontinentaal vlak. "Nederland heeft praktisch alles buiten Europa op één hoop gegooid en oranje gemaakt. Dat is tegen het zere been van de reizigers, want er zijn landen buiten Europa die corona beter onder controle hebben dan wij.”

Nederlanders zijn daarnaast het ge-jojo met de reisadviezen zat; maar liefst 30% vindt dat de reisadviezen te veel veranderen. "We zien dat dit mensen tegenhoudt om te boeken terwijl ze zo graag op vakantie gaan, ook buiten Europa.”, aldus Vlaanderen.

Oranje bestemming

Van alle ondervraagden zegt 37% geen moeite te hebben om naar een vakantiebestemming af te reizen met kleurcode oranje. Van de respondenten die oranje bestemmingen mijden, geeft 60% aan zich zorgen te maken om de coronasituatie ter plaatse. Wat reizigers ook tegenhoudt, is dat ze bang zijn niet (voldoende) gedekt te zijn. Dit geldt voor 19% van de respondenten. Als zij wel volledig gedekt zouden voor bijkomende kosten in verband meet corona zijn, zou 53% van deze mensen wel naar oranje gebieden reizen.

Uit de enquête komt duidelijk naar voren dat, indien men boekt naar oranje bestemmingen, de nodige voorbereidingen worden getroffen; 89% verdiept zich in de benodigde reispapieren, 74% checkt de lokale maatregelen en 60% checkt bij boeking wat de annulerings- of omboekingsvoorwaarden zijn.

Turkije favoriet, vraag naar VS stijgt

De oranje bestemmingen waar men het liefste heen zou reizen zijn Turkije, Egypte, Bali, de Verenigde Staten en Kaapverdië. Vlaanderen: "Turkije is voor ons geen verrassende eerste keuze. De besmettingscijfers in de badplaatsen vallen mee en het land kent daarnaast een uitstekende gezondheidszorg. We zien ook dat er een toenemende vraag is naar reizen richting de Verenigde Staten nu de inreisvoorwaarden voor die bestemming per 8 november wijzigen.”
Trefwoorden: reizen, reisadvies, corona

||| Blogs |||

13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/01/22
Beekdaelen-fietsroute het populairst in 2021
In januari is het traditiegetrouw tijd om terug te kijken naar de resultaten van het afgelopen jaar....
17/01/22
Vroegboekpiek: vijf keer zoveel vroegboekingen dan in 2021
Hoe loopt het met de vakantieboekingen? De Vakantiediscounter en RED Online komen met spectaculaire cijfers.
13/01/22
Exclusief voor leden
Brussels Airport sterke groei vracht is redding voor lastig jaar 2021
Brussels Airport ontving in 2021 39% meer passagiers dan het jaar ervoor. Goed voor de luchthaven is de gazelleachtige groei bij de vracht (+ 30% groei vrachtvolume). Dat maakt veel goed voor 2021, maar niet alles.
11/01/22
KLM wil markt duurzame brandstof versnellen
KLM startte gisteren met het bijmengen van 0,5% Sustainable Aviation Fuel (SAF) voor vluchten die vertrekken vanaf Amsterdam. Daarnaast zal KLM haar klanten vanaf donderdag 13 januari de mogelijkheid bieden om daar bovenop een hoeveelheid duurzame brandstof in te kopen. KLM moet wel want in Frankrijk geldt vanaf dit jaar een bijmengverplichting.
05/01/22
Nederlandse luchtvaart in herstel maar nog altijd op een derde van précoronaniveau
Schiphol is nog lang niet hersteld van de pandemie. Ondanks een groei van het aantal passagiers tussen 2020 en 2021, is de achterstand ten opzichte van 2019 nog altijd fors.
04/01/22
Elbers vs Ten Brink over de toekomst van vliegen
De afgelopen periode verschenen twee opmerkelijke interviews van Captains of Industry in de AD. Opmerkelijk want Pieter Elbers van KLM en Mattijs ten Brink van Sunweb kijken diametraal anders naar de toekomst van vliegen.
30/12/21
Respons van vrijetijdsbedrijven op sociale media weer lager
Hoe reageren vrijetijdsbedrijven op vragen van consumenten op sociale media? De Breda University of Applied Sciences nam de proef op de som.
22/12/21
Vliegtickets duurder? Begrip maar consument wil niet meer betalen
Is er een kantelpunt bereikt bij de consument over duurdere vliegtickets? De vliegtaks is van invloed op de prijsperceptie. Meer dan driekwart van de Nederlandse reizigers begrijpt het als vliegtickets duurder worden, maar nog niet eens de helft is zonder meer bereid meer te betalen.