Geplaatst op: 29-10-2021
Auteur: Marc Gerlings

Perceptie reisadviezen "Nederland heeft alles op een hoop gegooid"

Perceptie reisadviezen
Het merendeel van de Nederlandse reizigers vindt de reisadviezen van de Nederlandse overheid te streng. Dat blijkt uit onderzoek van dé VakantieDiscounter onder 1.581 respondenten. Van de ondervraagden zegt 63% de reisadviezen te streng te vinden. Slechts 5% vindt deze te soepel. 

Een groot deel van de respondenten weet het gewoon niet. De overige 32% zegt geen mening te hebben.

Onduidelijke en veranderlijke reisadviezen

22% van de ondervraagden vindt de reisadviezen onduidelijk. Laura Vlaanderen van dé VakantieDiscounter: "Het is voor Nederlandse reizigers – en dat zagen we ook afgelopen zomer weer – niet te begrijpen dat Nederlanders niet naar Egypte mogen, maar Duitsers wel. Reizigers vragen zich af waarom er niet één lijn wordt getrokken binnen Europa.”

57% van de reizigers vindt daarnaast dat de reisadviezen per land moeten worden bekeken, zeker op intercontinentaal vlak. "Nederland heeft praktisch alles buiten Europa op één hoop gegooid en oranje gemaakt. Dat is tegen het zere been van de reizigers, want er zijn landen buiten Europa die corona beter onder controle hebben dan wij.”

Nederlanders zijn daarnaast het ge-jojo met de reisadviezen zat; maar liefst 30% vindt dat de reisadviezen te veel veranderen. "We zien dat dit mensen tegenhoudt om te boeken terwijl ze zo graag op vakantie gaan, ook buiten Europa.”, aldus Vlaanderen.

Oranje bestemming

Van alle ondervraagden zegt 37% geen moeite te hebben om naar een vakantiebestemming af te reizen met kleurcode oranje. Van de respondenten die oranje bestemmingen mijden, geeft 60% aan zich zorgen te maken om de coronasituatie ter plaatse. Wat reizigers ook tegenhoudt, is dat ze bang zijn niet (voldoende) gedekt te zijn. Dit geldt voor 19% van de respondenten. Als zij wel volledig gedekt zouden voor bijkomende kosten in verband meet corona zijn, zou 53% van deze mensen wel naar oranje gebieden reizen.

Uit de enquête komt duidelijk naar voren dat, indien men boekt naar oranje bestemmingen, de nodige voorbereidingen worden getroffen; 89% verdiept zich in de benodigde reispapieren, 74% checkt de lokale maatregelen en 60% checkt bij boeking wat de annulerings- of omboekingsvoorwaarden zijn.

Turkije favoriet, vraag naar VS stijgt

De oranje bestemmingen waar men het liefste heen zou reizen zijn Turkije, Egypte, Bali, de Verenigde Staten en Kaapverdië. Vlaanderen: "Turkije is voor ons geen verrassende eerste keuze. De besmettingscijfers in de badplaatsen vallen mee en het land kent daarnaast een uitstekende gezondheidszorg. We zien ook dat er een toenemende vraag is naar reizen richting de Verenigde Staten nu de inreisvoorwaarden voor die bestemming per 8 november wijzigen.”
Trefwoorden: reizen, reisadvies, corona

||| Blogs |||

15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/01/22
Exclusief voor leden
Airbnb start campagne jaar leven in Sambuca
Airbnb is op zoek naar de ideale kandidaat die gratis een jaar in een door een ontwerper opgeknapte, traditionele Italiaanse woning wil wonen om gasten te ontvangen. Het traditionele huis staat in het Siciliaanse dorp Sambuca dat al bekendheid kreeg door een opvallende campagne om het dorp te verjongen.
17/01/22
Beekdaelen-fietsroute het populairst in 2021
In januari is het traditiegetrouw tijd om terug te kijken naar de resultaten van het afgelopen jaar....
13/01/22
Nieuwe landmark voor Nederland Zeesluis IJmuiden (de grootste zeesluis in de wereld)
Iedere toerist die Panama bezoekt wil waarschijnlijk ook het beroemde kanaal even zien. Zal straks i...
12/01/22
Twee investeerders steken geld in Europese expansie JetCamp
Met 2 nieuwe investeerders aan boord is JetCamp het nieuwe jaar goed begonnen. Het boekingsplatform voor campings en vakantieparken wil daarmee versneld groeien in de Europese campingmarkt van 5 miljard Euro. Investeerders zijn de Falkensteiner Michaeler Tourism Group (FMTG) onder leiding van Otmar Michaeler en Cunningham Holding, het investeringsvehicle van Jan-Peter Cruiming.
07/01/22
Merlin Entertainments expands Netherlands operation with management of THIS IS HOLLAND experience
Merlin Entertainments ("Merlin” or "the Company”), a global leader in location-based entertainme...
03/01/22
Goede zomer lichtpuntje voor recreatiesector Utrechtse Heuvelrug
Net als vorig jaar beleefde de toeristische sector op de Heuvelrug in 2021 een moeilijk jaar. Dat bl...
03/01/22
Airbnb gaat toeristenbelasting voor vakantieverhuur innen en afdragen aan gemeente Den Haag
Vanaf 1 januari 2022 gaat Airbnb automatisch toeristenbelasting innen en afdragen aan de gemeente De...
30/12/21
Respons van vrijetijdsbedrijven op sociale media weer lager
Hoe reageren vrijetijdsbedrijven op vragen van consumenten op sociale media? De Breda University of Applied Sciences nam de proef op de som.