Geplaatst op: 29-10-2021
Auteur: Marc Gerlings

Perceptie reisadviezen "Nederland heeft alles op een hoop gegooid"

Perceptie reisadviezen
Het merendeel van de Nederlandse reizigers vindt de reisadviezen van de Nederlandse overheid te streng. Dat blijkt uit onderzoek van dé VakantieDiscounter onder 1.581 respondenten. Van de ondervraagden zegt 63% de reisadviezen te streng te vinden. Slechts 5% vindt deze te soepel. 

Een groot deel van de respondenten weet het gewoon niet. De overige 32% zegt geen mening te hebben.

Onduidelijke en veranderlijke reisadviezen

22% van de ondervraagden vindt de reisadviezen onduidelijk. Laura Vlaanderen van dé VakantieDiscounter: "Het is voor Nederlandse reizigers – en dat zagen we ook afgelopen zomer weer – niet te begrijpen dat Nederlanders niet naar Egypte mogen, maar Duitsers wel. Reizigers vragen zich af waarom er niet één lijn wordt getrokken binnen Europa.”

57% van de reizigers vindt daarnaast dat de reisadviezen per land moeten worden bekeken, zeker op intercontinentaal vlak. "Nederland heeft praktisch alles buiten Europa op één hoop gegooid en oranje gemaakt. Dat is tegen het zere been van de reizigers, want er zijn landen buiten Europa die corona beter onder controle hebben dan wij.”

Nederlanders zijn daarnaast het ge-jojo met de reisadviezen zat; maar liefst 30% vindt dat de reisadviezen te veel veranderen. "We zien dat dit mensen tegenhoudt om te boeken terwijl ze zo graag op vakantie gaan, ook buiten Europa.”, aldus Vlaanderen.

Oranje bestemming

Van alle ondervraagden zegt 37% geen moeite te hebben om naar een vakantiebestemming af te reizen met kleurcode oranje. Van de respondenten die oranje bestemmingen mijden, geeft 60% aan zich zorgen te maken om de coronasituatie ter plaatse. Wat reizigers ook tegenhoudt, is dat ze bang zijn niet (voldoende) gedekt te zijn. Dit geldt voor 19% van de respondenten. Als zij wel volledig gedekt zouden voor bijkomende kosten in verband meet corona zijn, zou 53% van deze mensen wel naar oranje gebieden reizen.

Uit de enquête komt duidelijk naar voren dat, indien men boekt naar oranje bestemmingen, de nodige voorbereidingen worden getroffen; 89% verdiept zich in de benodigde reispapieren, 74% checkt de lokale maatregelen en 60% checkt bij boeking wat de annulerings- of omboekingsvoorwaarden zijn.

Turkije favoriet, vraag naar VS stijgt

De oranje bestemmingen waar men het liefste heen zou reizen zijn Turkije, Egypte, Bali, de Verenigde Staten en Kaapverdië. Vlaanderen: "Turkije is voor ons geen verrassende eerste keuze. De besmettingscijfers in de badplaatsen vallen mee en het land kent daarnaast een uitstekende gezondheidszorg. We zien ook dat er een toenemende vraag is naar reizen richting de Verenigde Staten nu de inreisvoorwaarden voor die bestemming per 8 november wijzigen.”
Trefwoorden: reizen, reisadvies, corona

||| Blogs |||

13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...
15/12/21
Never let a good crisis go to waste
Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranc...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/01/22
Geert Dijks: Kabinet open recreatie op land en water
HISWA-RECRON, ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie, doet een dringende oproep aan het kabinet: open snel de bedrijven in de watersport en recreatie.
21/01/22
ACM start onderzoek reisbranche naar vermelden bijkomende kosten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heft zijn vinger vermanend omhoog naar de reisbranche. ACM ziet dat reisaanbieders nog te vaak onduidelijke prijzen hanteren voor de consument. Onderzoek naar aanbieders van accommodaties op vakantieparken wordt gestart.
21/01/22
Financiering winnen voor je project met Karel de Grote Prijs
Ben je tussen 16 en 30 jaar en werk je aan een project met een Europese dimensie? Meld je aan voor de Karel de Grote-prijs en wie weet win je financiering om je project verder uit te werken.
20/01/22
Edwin Vlek over de horeca:
Werkgevers en werknemers in de horeca trekken ineens eensgezind op. Hun oproep aan het Kabinet: versoepelen want de rek is tot op het breekpunt uit. Als de horeca nu niet versoepelt zorgt de uitstroom van personeel voor grote problemen.
20/01/22
Versnelde doorontwikkeling door Fonds Verblijfsrecreatie Zeeland
Eind 2021 kregen Ons Buiten (Oostkapelle) en Camping Olmenveld (Serooskerke) een lening via het Fond...
20/01/22
ANVR dringt bij de overheid aan op logische quarantaineregels
Na nu al twee jaar praktisch geen reizen uit te voeren naar bestemmingen buiten de EU vanwege afrade...
20/01/22
EuroParcs Group neemt campings in Zuid-Holland en Drenthe over
EuroParcs Group heeft deze maand jachthaven/camping Spijkerboor in Warmond, Zuid-Holland en camping ...
20/01/22
Vakbond vraagt Harbers om haast te maken met betere arbeidsomstandigheden Schiphol
Vakbond FNV wil dat de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, haast maakt met het verbeteren van de arbeidsomstandigheden op Schiphol. Het gaat om loon, flexibilisering, veiligheid en gezondheid.