Geplaatst op: 26-10-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Lancering internationale campagne congresstad Maastricht

Lange termijn impact voor de stad steeds belangrijker

Lancering internationale campagne congresstad Maastricht

Met de oplevering van het nieuwe congrescentrum lanceren Maastricht Convention Bureau en MECC Maastricht een internationale campagne voor het aantrekken van grootschalige congressen. Met de campagne genaamd ‘Maastricht: where heart meets matter’, die vandaag van start gaat, positioneert Maastricht zich als de ideale congresstad waar wetenschap, historie en innovatie samenkomen. Uit onderzoek is gebleken dat meerdaagse internationale congressen een impactvolle, lange termijn spin-off hebben en de economische en maatschappelijke positie van een stad versterken. Mede daarom is er niet alleen geïnvesteerd in een compleet vernieuwd congrescentrum, maar nu ook in een grootschalige campagne die Maastricht en regio internationaal op de kaart zet als congresdestinatie met allure.


De unieke combinatie van wetenschappelijke topinstituten zoals Brightlands, MUMC+ en Universiteit Maastricht, de compacte en historische binnenstad en het state-of-the-art congrescentrum van MECC Maastricht maken Maastricht de perfecte destinatie voor het organiseren van meerdaagse internationale congressen. Deze boodschap wordt gepresenteerd aan de hand van de campagne ‘Maastricht: where heart meets matter’, een gezamenlijk initiatief van Maastricht Convention Bureau en MECC Maastricht, in samenwerking met Maastricht Marketing. In een volledig gedigitaliseerd bidbook en aan de hand van vijf video’s met in de hoofdrol Nederlands cabaretière, zangeres en actrice Yvonne van den Eerenbeemt, maakt de internationale zakelijke markt kennis met Maastricht: een historische stad met internationale allure, midden in Europa, waar innovatie en wetenschap floreren. 


‘Empowering the region’

Vaak wordt gekeken naar wat een congres oplevert in overnachtingen en bestedingen. Nog steeds is deze economische bijdrage van groot belang, maar er zijn ook andere redenen die congressen, vanuit maatschappelijk perspectief, waardevol maken. Zo concludeert het onderzoek in opdracht van NBTC, dat de impact van een aantal grote congressen onder de loep nam. Deze lange termijn impact wordt ook wel ‘legacy’ genoemd. Door vooraf na te denken over de legacy creëert een congres niet alleen meerwaarde voor de organisator, maar ook voor ondernemers en inwoners van een stad. 


Jurgen Moors, managing director van het Maastricht Convention Bureau: "Maastricht is een unieke bestemming in het hart van Europa, de stad van ‘het goede leven’. De plek waar een rijke internationale cultuur en geschiedenis samensmelt met een innovatief kennis ecosysteem. De synergie tussen wetenschap, ondernemerschap en succesvol congresseren in het gloednieuwe congrescentrum MECC Maastricht, is wat Maastricht uniek maakt. De ‘legacy’ van grote internationale congressen draagt op haar beurt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven. Met deze campagne – gericht op het overtuigen van organisatoren om in onze regio te congresseren - zetten we in op zowel de korte als lange termijn ontwikkeling van de regio.”


Dr. Bas Bekkers (VP van de afdeling Cardiologie van het MUMC+): "Het fantastische aan Maastricht als congresdestinatie is dat het een zeer compacte en overzichtelijke stad is met een bijzonder gemoedelijke sfeer. Vanaf het congrescentrum loop je zo langs de Maas naar het stadscentrum. Daarnaast is Maastricht een stukje buitenland in eigen land met goede restaurants, bars en ook in de omgeving is veel te beleven. Ik zal nooit een echte Maastrichtenaar worden, maar ik voel me hier meer thuis dan op welke andere plek ook. De nieuwe video’s laten je direct begrijpen waarom.”

Trefwoorden: Lancering, campagne, congrescentrum, congresstad

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Exclusief voor leden
European Sleeper arriveert voor het eerst in Praag
Nederland heeft een rechtstreekse nachtverbinding per trein met Praag. Deze week is de eerste European Sleeper gearriveerd in Praag.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
20/03/24
Veel reisverkeer met Paasweekend
Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...