Geplaatst op: 26-10-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vrijetijdsactiviteiten blijven groeien

Vrijetijdsactiviteiten blijven groeien

Na ruim een jaar ‘opsluiting’ vanwege de pandemie gaan Nederlanders er de komende jaren veel meer op uit trekken. Dit wordt nog eens versterkt doordat we vanwege de hectiek van alle dag in onze vrije tijd willen onthaasten. Dit blijkt uit de ‘Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030’ van Trends & Tourism. Opvallend is ook dat vrijetijdsactiviteiten daarbij vaker overdag/doordeweeks ondernomen zullen worden. In wandelen en fietsen zit de grootste groei. Funshoppen wordt minder populair.  

Volgens onderzoeker Kees van der Most wordt vrije tijd belangrijker is dan ooit. Niet alleen doordat het voor veel mensen een schaars goed is die we goed willen benutten, maar ook omdat het door de individualisering (het wegvallen van instituties/ontzuiling) steeds belangrijker is geworden bij het bepalen van onze identiteit en levensstijl: je bent wat je doet!

In 2030 ruim 4 miljard vrijetijdsactiviteiten buitenshuis

Tot de coronacrisis werden er door Nederlanders zo’n 3,6 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten op jaarbasis ondernomen, variërend van uit eten, sporten, buitenrecreatie tot funshoppen. Over het algemeen is de Nederlander tevreden over de hoeveelheid vrije tijd waarover hij/zij beschikt. Bijna 2/3 zou echter best nog wel meer vrije tijd willen hebben. Dat geldt met name voor jongeren, mannen, hoger opgeleiden en werkenden. Daarbij bestaat bij de meeste groepen een voorkeur om deze extra vrije tijd buitenshuis door te brengen. Volgens de toekomstvisie zal dit aantal de komende jaren geleidelijk doorgroeien met zo’n 1% per jaar naar circa 4,1 miljard in 2030 (+ 0,5 miljard activiteiten). 

Vrijetijdsonderzoek
Bron: Consumentenonderzoek Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030

Groei voor wandelen/fietsen, minder funshoppen

Van alle deelsectoren in de uithuizige vrijetijdsmarkt lijkt het perspectief voor ‘wandelen/fietsen’ het meest positief. Onder meer een groeiend aantal senioren, een toenemend belang van gezondheid en de herontdekking van de natuur zijn daarbij belangrijke verklaringen. Funshoppen, tot voor kort een van de belangrijkste vrijetijdsvormen, gaat door de toenemende populariteit van online shoppen, als een van de weinige vrijetijdsectoren dalen.

Meer overdag/doordeweeks, onthaasten en vaker er alleen op uit

De vrijetijdsmarkt wordt de komende jaren beïnvloed door een groot aantal factoren/trends. Zo zullen door toenemende flexibilisering de grenzen tussen werk en vrije tijd verder gaan vervagen. Door flexibele werktijden zullen vrijetijdsactiviteiten niet meer perse ’s avonds of in het weekend plaatsvinden, maar vaker overdag/ doordeweeks. Er ontstaan meer korte vrijetijdsmomenten (versplintering van vrije tijd). Flexibilisering stimuleert het er alleen op uit trekken. Recreëren in groepsverband, op vaste tijden wordt lastiger.

Als reactie op de drukte van alledag cq de veeleisende samenleving zijn steeds meer Nederlanders op zoek naar rust/balans (60% van de bevolking geeft dit aan). Onthaasten gaat als gevolg hiervan nog belangrijker worden. Meer mensen kiezen voor een tragere levensstijl, ook in hun vrije tijd (minder prikkels, tot rust komen). Men leeft bewuster, meer selectief: niet alles hoeft wat kan. Van FOMO (fear of missing out) naar JOMO (joy of missing out).

Vrijetijdsonderzoek
Bron: Consumentenonderzoek Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030

Vrijetijdsactiviteiten zullen de komende jaren vaker alleen ondernomen worden. Een groeiend aantal eenpersoonshuishoudens en de trend naar flexibel en meer thuiswerken vormen belangrijke verklaringen.

Kansen voor ondernemers

Voor aanbieders in de vrijetijdsmarkt zullen er het komende decennium volop kansen liggen. De behoefte om eropuit te trekken is in deze digitale tijd waar velen steeds vaker (alleen) thuis zullen werken groot. Meer dan ooit willen mensen samen iets leuks ondernemen. De vrijetijdssector kan een belangrijke rol spelen bij het faciliteren van die belevenissen/ontmoetingen. In het rapport worden 15 trends behandeld die voor aanbieders van vrijetijdsactiviteiten aanknopingspunten bieden. 

Het onderzoek

De resultaten van de Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030 zijn gebaseerd op uitgebreid deskresearch, tientallen expert interviews en grootschalig consumentenonderzoek (representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder). De toekomstvisie is uitgewerkt in een uitgebreide powerpoint rapportage. De rapportage is fact-based, visueel vormgegeven en omvat zo’n 150 slides. De kosten van de rapportage bedragen 450,- euro (excl. BTW).  

Trends & Tourism verzorgt ook trendpresentaties en workshops op basis van de Toekomstvisie Nederlandse vrijetijdsmarkt 2030. Tevens bestaat de mogelijkheid om aanvullend onderzoek te doen naar specifieke doelgroepen/segmenten of thema’s.

Link: https://www.trends-tourism.nl/nl
Trefwoorden: trends, vrije tijd, vrijetijdsbesteding, vrijetijdsactiviteiten, dagrecreatie, onderzoek

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Exclusief voor leden
Winstgevendheid Vlaamse logissector omhoog
Mooi onderzoek van onze zuiderburen. De helft van de Vlaamse logiesaccommodaties schreef in 2023 zwarte cijfers. Voor 2024 verwacht bijna de helft van de uitbaters dat de prijzen van de logies zullen stijgen.
29/03/24
Exclusief voor leden
Dierentuinen scoren hoger op bezoekersloyaliteit dan attractieparken
Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit dan dierentuinen. De top acht qua loyaliteit telt zeven dierentuinen.
29/03/24
Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) doneert 8.000 bomen
De NKC heeft bijna 4 voetbalvelden met bomen gedoneerd voor de Nederlandse bossen. Op deze manier wil de NKC bijdragen aan de toekomstige weerbaarheid van de bossen en de biodiversiteit versterken.
29/03/24
Exclusief voor leden
De meest favoriete kampeerbestemmingen van Nederlanders
Wat zijn de meest favoriete kampeerbestemmingen van Nederlanders? Reis- en boekingsportal camping.info dook in haar data en komt met de resultaten.
29/03/24
Exclusief voor leden
Uitstoot Europese luchtvaart groeit met 16%
De CO2-voetafdruk van de luchtvaart in Europa is in 2023 met 16% gegroeid. Dat is 4% van de totale CO2-voetafdruk die in Europa wordt gegenereerd.
29/03/24
Geopark Schelde Delta erkend als UNESCO Geopark
Het gebied van de Schelde en de Scheldemonding is geologisch, cultuurhistorisch en landschappelijk uniek. Zo uniek zelfs, dat de regio zich voortaan een UNESCO Global Geopark mag noemen.
29/03/24
Dirk Beljaarts vertrekt bij Koninklijke Horeca Nederland
Na een periode van ruim negen jaar vertrekt Dirk Beljaars voor de zomer als algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
29/03/24
Nieuwe waterspeeltuin voor Burgers’ Zoo
De Arnhemse dierentuin Burgers’ Zoo heeft een nieuwe waterspeeltuin geopend. Centraal staat een kabbelend beekje waar in en rondom kan worden gespeeld.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...