Geplaatst op: 21-10-2021
Auteur: NRIT redactie

Investering 32 miljoen euro in beperking aantasten natuur en landschap

Grootste duurzame investeringen bij energiebedrijven

Investering 32 miljoen euro in beperking aantasten natuur en landschap
Het klinkt fantastisch, het Nederlandse bedrijfsleven investeerde ruim 900 miljoen euro meer in duurzaamheid dan in 2019. De keerzijde van het goede nieuws is dat het overgrote deel van de duurzame investeringen is gedaan door de grote energiebedrijven. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Voor de recreatieve sector is het goede nieuws dat 32 miljard is geïnvesteerd om de aantasting van natuur en landschap te beperken.

Nederlandse bedrijven investeerden in 2020 2,1 miljard euro in milieuvoorzieningen, 931 miljoen euro meer dan in 2019.

In 2020 hebben bedrijven voor 2,140 miljoen euro in het milieu geïnvesteerd. Dat is 931 miljoen euro (77 procent) meer dan in 2019. Van de totale milieu-investeringen door bedrijven is bijna 94 procent (2,010 miljoen euro) besteed aan voorzieningen die tot een betere luchtkwaliteit en een schonere energievoorziening moeten leiden. Het gaat hier om investeringen in bijvoorbeeld luchtfilters, katalysators, windmolens en zonneparken.

Investeringen in Landschap en natuur

Voor een betere waterkwaliteit is 85 miljoen euro uitgegeven in 2020, bijvoorbeeld aan installaties voor het zuiveren van afvalwater. Verder is 32 miljoen euro besteed aan het tegengaan van bodemverontreiniging, 9 miljoen euro aan het beperken van geluidhinder en het voorkomen of beperken van aantasting van natuur en landschap en 4 miljoen euro aan het verwerken van afval.

De milieu-investeringen piekten eerder in de jaren 2015 en 2016. In beide jaren werd toen ongeveer 2 miljard euro geïnvesteerd in het milieu. Net als in 2020 had dit te maken met de afronding van enkele grote projecten. Milieu-investeringen kunnen van jaar tot jaar behoorlijk fluctueren. Dat komt bijvoorbeeld doordat grote projecten, zoals het bouwen van een windmolenpark op zee, in de cijfers meegenomen worden op het moment dat de windmolens in gebruik worden genomen.

Energiebedrijven grootste milieu-investeerders

In 2019, het meest recente jaar met cijfers over milieu-investeringen per bedrijfstak, deden de energiebedrijven veruit de meeste milieu-investeringen, andere grote investeerders waren de chemie, de aardolie- en de voedingsmiddelenindustrie. Samen waren deze vier bedrijfstakken goed voor 85 procent van de totale milieu-investeringen in dat jaar.

Milieu-investeringen steeds groter deel van totale investeringen

Milieu-investeringen maakten 14,4 procent uit van de totale investeringen van bedrijven in 2020. Vanaf 1975 is het milieuaandeel in de investeringen van bedrijven gestegen van minder dan 3 procent tot ruim 14 procent in 2020. De soms sterke fluctuaties in de jaarlijkse milieu-investeringen zijn ook terug te zien in het aandeel van de totale investeringen. Het vijfjaarsgemiddelde van dit milieuaandeel is sinds 1975 toegenomen van 3 procent naar bijna 10 procent in 2020. Vooral vanaf 2012 is het aandeel gegroeid.
Trefwoorden: milieu, duurzaamheid, natuur, landschap, CBS

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
07/12/21
Particuliere toeristische verhuur verschuift van stad naar regio
Het toeristisch verhuren van woningen was lange tijd vooral een stedelijk fenomeen, maar hier is de laatste jaren verandering in gekomen.
02/12/21
“Het beantwoorden van reviews beïnvloedt verkoopcijfers”
Bijna iedereen leest wel eens reviews op het internet. Die reacties (en de manier waarop een onderne...
30/11/21
Eerste datahub voor vrijetijdseconomie gelanceerd
MarketingOost lanceert de eerste datahub in de Nederlandse vrijetijdseconomie. Het unieke dataplatform biedt ondernemers, overheden en kennisinstituten de mogelijkheid alle beschikbare relevante kennis en informatie op het gebied van toerisme en recreatie te delen. Het is voor het eerst dat binnen de sector zoveel bronnen en data bij elkaar komen.
19/11/21
Tweederde vakantiegangers wil vaker op vakantie na corona
Bijna tweederde van de Nederlanders wil vaker op vakantie gaan als de coronapandemie voorbij is en a...
10/11/21
Exclusief voor leden
Belgische opleiding opent lab voor digitale beleving
De Experience Hub van Thomas More-hogeschool is een ruimte voor onderzoek en experiment rond innovatieve digitale toepassingen als virtual en augmented reality. Bedrijven en organisaties kunnen in de Hub ontdekken en testen hoe zij VR, AR of andere digitale belevingen kunnen toepassen binnen hun sector.
05/11/21
Reistrends voor 2022: Wintersport in Oostenrijk, staycation in voorjaar
Ondanks de onzekerheden die weer de kop op steken, zijn Nederlanders alweer bezig om hun vakantiever...
04/11/21
Trend: inhaalslag starters in horeca
Het totaal aantal bedrijven is op 1 november 2021 verder gestegen naar 2.186.061. Voor de sector leisure is de trend interessant van het sterk gestegen aantal nieuwe bedrijven in de horeca.