Geplaatst op: 08-10-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Nieuw toeristisch magazine voor Zuid-Limburg

Zuid-Limburgse gemeenten gaan voor een gezamenlijk magazine

Nieuw toeristisch magazine voor Zuid-Limburg

Visit Zuid-Limburg start met de ontwikkeling van een nieuw toeristisch magazine voor heel Zuid-Limburg. Helemaal in overeenstemming met de visie ‘Bestemming Zuid-Limburg 2030’ en daarmee in opdracht van de Zuid-Limburgse gemeenten. In dit nieuwe magazine maken gasten en inwoners straks kennis met al het unieks dat de regio te bieden heeft aan de hand van ‘de grote verhalen van Zuid-Limburg’. De verhalenvertellers zijn markante inwoners met een passie of deskundigheid. Het doel is om zowel gasten als inwoners met deze verhalen te raken en te verbinden. Zodat ze zelf op ontdekking gaan naar (on)bekende plekken in de hele regio, langer blijven en vaker terugkomen. Het magazine verschijnt rond Pasen 2022 in een oplage van minimaal 100.000 exemplaren. Direct na verschijning begint een ondersteunende communicatiecampagne. 

 

Bestemming Zuid-Limburg 2030

Zuid-Limburg is al jarenlang een populaire vakantiebestemming voor gasten uit binnen- en buitenland. En, net zo belangrijk: is ook voor de eigen bewoners een geliefde recreatieomgeving. Reden te meer voor de Provincie Limburg, de 16 Zuid-Limburgse gemeenten, Maastricht Marketing en Visit Zuid-Limburg om zich in te zetten voor een duurzame ontwikkeling van het toerisme in de regio. Een ontwikkeling die aansluit bij de wensen van gasten, inwoners, ondernemers en bij de omgeving. 

 

Verleiden en beleven

Dit resulteerde uiteindelijk in de Visie Vrijetijdseconomie ‘Bestemming Zuid-Limburg 2030’, met een strategie die is gebaseerd op 5 pijlers: kwaliteit, verleiden, beleven, vernieuwing en ondernemerschap. Met een sterke regionale samenwerking in de vrijetijdseconomie als belangrijke voorwaarde. Passend bij de pijlers verleiden en beleven, hebben alle Zuid-Limburgse gemeenten, Maastricht Marketing en Visit Zuid-Limburg nu de handen ineengeslagen om het nieuwe magazine te maken.

 

De grote verhalen van Zuid-Limburg

De grote verhalen wortelen in het landschap en de cultuur van Zuid-Limburg. Ze zijn het DNA van de regio. Ze zijn dus ‘sterk onderscheidend’ en ‘niet kopieerbaar’ door andere bestemmingen. Ons unieke DNA is een breed pakket dat geassocieerd wordt met begrippen als krijt, heuvels, wijn, mijnen, het Katholieke en het Romeinse verleden. En met de Euregionale ligging die maakt dat in de beleving de grenzen met België en Duitsland vervagen.  ‘De verhalen’ zijn dan ook de leidraad om de regio te ontwikkelen, te ontsluiten en vervolgens te promoten. 

 

Het magazine

De voorbereidingen voor het magazine zijn in volle gang. Het magazine verschijnt in 2022 rond Pasen 2022, de traditionele start van het toeristische seizoen. Dan begint ook een gerichte communicatiecampagne, om de verhalen in het magazine ook in meerdere fases van de klantreis in te zetten. De kanalen van Maastricht Marketing en Visit Zuid-Limburg worden hier volop voor ingezet.  

 

 

Trefwoorden: Magazine, toeristisch magazine

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/09/22
Exclusief voor leden
Beste steden voor generatie Z
DMO's opgelet, de gangbare generaties hebben allemaal hun eigen wensen. Generatie Z kijkt heel anders naar vrijetijd doorbrengen in een stad dan de babyboomers.
29/09/22
Wat leverde het rondetafelgesprek van de Tweede Kamer over het opkopen van vakantieparken op?
Woensdag 28 september organiseerde de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over het opkopen van vakantieparken. In dat gesprek gingen Kamerleden in gesprek met de onderzoekers, sector, overheid en huurders. Wat gaf dat voor een beeld?
28/09/22
Bodemprocedure volledige vergoeding voor horeca na coronamaatregelen
Vandaag diende de zitting in de bodemprocedure die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) namens acht individuele horecaondernemers tegen de Staat heeft aangespannen. Zij vorderen volledige compensatie van het door hen onevenredig geleden nadeel als gevolg van de coronamaatregelen.
28/09/22
De dagrecreatie in Overijssel is vitale sector
Het gaat goed met de vitaliteit van de dagrecreatie in Overijssel. Dat blijkt uit onderzoek van het ...
27/09/22
Datatool Limburg Marketing geeft uniek inzicht in bezoeker regio
Limburg Marketing heeft in samenwerking met de Universiteit Maastricht een unieke datatool ontwikkel...
27/09/22
Bekende Haagse locaties opnieuw beleven met blow up art
Vaak lopen we bijna achteloos langs de vele monumentale plekken die de Haagse binnenstad rijk is. Maar dat gaat de komende weken veranderen.
26/09/22
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert bezoekersinformatie monitor
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen lanceert vandaag de Bezoekers Informatie Monitor. Het is de eerste t...
26/09/22
Twentse campings enorm gestegen in populariteit
Uit onderzoek van de RekreaVakkrant (augustus 2022) blijkt dat de regio Twente een bovengemiddelde g...