Geplaatst op: 01-10-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Toerisme studenten winnen wereldwijde battle UNWTO

Duurzaam plan voor Unesco Werelderfgoed Koloniën van Weldadigheid valt op

Toerisme studenten winnen wereldwijde battle UNWTO

Studenten van NHL Stenden Hogeschool zijn uitgeroepen als winnaars in UNWTO students league van de Verenigde Naties (VN). De studenten van de opleiding Tourism Management ontwikkelden een duurzaam toerisme plan voor het Unesco voormalige koloniën van weldadigheid dorp Veenhuizen, waar arme gezinnen, bedelaars en zwervers naar toe werden gebracht om te werken en te leven. De hoofdprijs werd afgelopen donderdag 30 september uitgereikt door Zurab Pololikashvili, Secretaris-Generaal, van de UNWTO. 65 hogescholen en universiteiten uit de hele wereld deden mee aan de opdracht om een toeristisch plan te bedenken voor een rurale bestemming. Het NHL Stenden team, bestaande uit vijf derdejaars studenten van de opleiding Tourism Management, was als enige team uit Europa geselecteerd voor de finale.  

Veenhuizen: verantwoord toerisme 

De toerisme studenten hebben een campagne ontwikkeld voor het vergroten van de bekendheid van Veenhuizen, dat sinds juli 2021 op de UNESCO werelderfgoed lijst staat. In het plan staat centraal hoe Veenhuizen als rurale en toeristische bestemming de levenskwaliteit van de lokale bevolking kan verhogen. Deze aanpak draagt ook ??bij aan de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de Verenigde Naties. Door te investeren in een community met een duurzame en lokale voedselproductie en deze te verkopen via lokale restaurants en winkels, wordt de verantwoorde consumptie van voedsel aangemoedigd en vergroot. Op deze manier wordt Veenhuizen een veerkrachtige toeristische bestemming die bewuste en duurzame toeristen aantrekt.  

Inspelen op 1 miljoen afstammelingen  

Daarnaast hebben de studenten een storyline bedacht waarin unieke verhalen van (voormalige) bewoners aan de hand van interactieve en digitale media worden verteld. De campagne helpt zodoende ook om Nederlanders bewust te maken van de geschiedenis van de Koloniën van Weldadigheid en haar 1 miljoen afstammelingen.

Trefwoorden: UNWTO, wedstrijd, toeristisch plan

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
12/07/22
Het roer om!?
Het roer om!?
12/07/22 · Duurzaam toerisme · Guido Aerts | Lees meer
Minstens sinds de start van de pandemie maar zeker sinds het ingaan van de versoepelingen is de zoge...
28/04/22
Geef toerisme een nieuwe toekomst
Nee, het is niet normaal zoals het er dit paasweekend op de Amsterdamse Wallen aan toeging. De uitwa...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/01/22
Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen
Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van ond...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
25/11/22
Exclusief voor leden
Groningen bestelt waterstoftreinen
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden donderdag 24 november de overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen.
24/11/22
Allereerste winteropening Walibi
Voor het eerst in zijn geschiedenis is er een winteropening van attractiepark Walibi. Deze kerstvakantie vindt Bright Nights; Rides & Lights, hét nieuwe winterevenement van Walibi Holland plaats.
24/11/22
Hoe is het beursconcept EventSummit opgebouwd?
Vijftien jaar geleden werd EventSummit bedacht. De twee bedenkers over het concept, de roerige jaren, bijna failliet maar nu is het een strakke beurs.
23/11/22
Exclusief voor leden
Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan nu te duur
De inflatie en stijgende gas- en energieprijzen worden een steeds groter risico voor de horeca. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur.
23/11/22
EuroParcs lanceert nieuwe televisiecampagne
‘Je hebt ‘t gevonden’ wordt de nieuwe slogan van EuroParcs in de commercial die vanaf deze week te zien zal zijn op televisie.
23/11/22
Visit Friesland, Kâld Kletske en Sonnema lanceren nieuwe smaaksensatie
Visit Friesland en Kâld Kletske slaan wederom de handen ineen voor het ontwikkelen van een nieuw product. Dat doen ze dit keer in samenwerking met Berenburg producent Sonnema uit Bolsward.
23/11/22
Exclusief voor leden
Waterrecreatie Nederland presenteert ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’
Kennisorganisatie Waterrecreatie Nederland heeft de ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’ ontwikkeld.