Geplaatst op: 24-09-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Digitale toegankelijkheid van de recreatiebranche: anders kijken naar je website

Digitale toegankelijkheid van de recreatiebranche: anders kijken naar je website

Een ontspannen dagje uit is voor iedereen fijn. Ook voor mensen met een beperking. Dat begint vaak al online met een bezoek aan de website. Samen met ervaringsdeskundigen onderzoekt Accessibility hoe gastvrij die websites zijn. Waar lopen mensen met een beperking tegenaan? Hoe welkom voelen ze zich? Kleine aanpassingen blijken soms al een groot verschil te maken.  

 

Tot het team van ervaringsdeskundigen behoren mensen met een visuele, cognitieve, fysieke beperking of een combinatie daarvan. Zij onderzoeken de digitale toegankelijkheid van belangrijke spelers uit 7 sectoren binnen de vrijetijdsbranche.

 

Onduidelijke informatie leidt tot frustratie

Een bezoekje aan een website levert geregeld frustraties op voor bezoekers met een beperking. Zo kon een ervaringsdeskundige die blind is bij slechts 1 van de 5 attractieparken zelfstandig een kaartje kopen. Naast technische vereisten ontbreekt het soms aan duidelijke informatie over de toegankelijkheid.

 

De klantreis begint al online

‘Een bezoeker met een fysieke beperking kijkt meestal als eerste of de locatie wel toegankelijk is’, vertelt projectleider Anouk Butterlin. ‘Wordt deze informatie niet gevonden, dan is dat een reden om het bezoek aan de website te beëindigen. Hoe toegankelijk de locatie misschien kan zijn, als het niet gecommuniceerd wordt verlies je klanten.’

 

Concrete tips voor de recreatiebranche

Gelukkig kun je soms met kleine aanpassingen al verschil maken. Het onderzoek levert concrete tips op voor verbeteringen. Vaak willen bezoekers met een beperking weten waar ze aan toe zijn. Specifieke uitleg en beeldmateriaal helpen daarbij. Komen er plotseling harde geluiden of lichtflitsen bij de attractie voor? Hoe ziet de theaterzaal eruit? Wat voor leuning is er bij de trap?

 

‘Het was voor ons waardevol om te horen waar mensen tegenaan lopen’, vertelt een van de deelnemers waarvan de website is onderzocht. ‘Gelukkig kregen we ook veel complimenten. En met de tips kunnen we aan de slag, er zijn een paar quick wins die we meteen kunnen oppakken.’

 

‘Gastvrijheid begint online’ op 8 oktober

Wil je in korte tijd leren om met andere ogen naar je website te kijken? Geen opsomming van technische eisen, maar daadwerkelijk horen van mensen zelf hoe zij het beleven? Op 8 oktober kun je gratis deelnemen aan het digitale webinar Gastvrijheid begint online tijdens de Week van de Toegankelijkheid.

 

Webinar voor de vrijetijdsbranche op 20 januari 2022

De komende maanden onderzoekt het team nog meer websites binnen de recreatiebranche. Uitkomsten worden eerst gedeeld met de onderzochte organisaties. Daarna kunnen ook andere organisaties profiteren van de inzichten uit het onderzoek. Accessibility deelt ze namelijk tijdens een webinar voor de gehele vrijetijdsbranche op donderdag 20 januari 2022. Je krijgt daarbij praktische tips om je website gastvrijer te maken voor iedereen.

 

Partners van het onderzoek

Het onderzoek Digitaal Toegankelijk Dagje Uit wordt uitgevoerd door Accessibility, onderdeel van Bartiméus en is mede mogelijk gemaakt door het Bartiméus Fonds. De community Toegankelijke Recreatie is een samenwerkingspartner van het onderzoeksproject.

Link: https://www.accessibility.nl/evenementen/webinar-gastvrijheid-begint-online
Topics:Marketing
Trefwoorden: Digitale toegankelijkheid, gastvrijheid website

||| Blogs |||

14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...
09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
02/05/21
Pegasus of luchtfietserij?
Pegasus of luchtfietserij?
02/05/21 · Dagrecreatie · Thijs Vossen | Lees meer
Er zal in een ver verleden ongetwijfeld ooit een blog geschreven zijn met de titel: ‘De auto wordt...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/10/21
Fletcher Hotels neemt twee hotels over op Rotterdam The Hague Airport
Fletcher Hotels heeft een overeenstemming bereikt over de overname van twee hotels op de luchthaven ...
15/10/21
Vier maanden Groninger bruggen Noord-Willemskanaal dicht
Alle Groninger bruggen over het Noord-Willemskanaal blijven vanaf maandag 18 oktober 2021 vier maanden dicht voor de recreatievaart. Dit komt door werkzaamheden op en rond het kanaal bij de Julianabrug. Voor de beroepsvaart worden de bruggen wel bediend maar dan met aangepaste tijden.
14/10/21
Provincie werkt mee aan mooie en veilige dijken op trajecten Salmsteke-Schoonhoven en Wijk bij Duurstede-Amerongen
Provincie Utrecht heeft als partner de plannen voor de ontwikkelingen op het dijktraject Salmsteke-S...
14/10/21
Exclusief voor leden
Jorrit Hendriks en Laurens Taekema richten platform Ecohuisje op
Op de website Ecohuisje.nl worden louter duurzame accommodaties getoond, van tiny house tot luxe vil...
14/10/21
Exclusief voor leden
Plaatsen valse reviews verboden vanaf 2022
De regels voor online reviews worden fors aangescherpt. “Er is online nog een wereld te winnen als het gaat om het volledig en duidelijk informeren van de consument," meldt minister Blok. Bij recreatie en reizen zijn reviews van groot belang omdat er onderwerpen in staan die een aanbieder niet of anders verwoord.
14/10/21
Verfijning van strategie nodig voor de internationale bezoekerseconomie
Albert Postma (NHL Stenden en betrokken bij kennisinstelling CELTH) mocht bij de Tourism Committtee van de OECD zijn visie geven over de strategieën voor de internationale bezoekerseconomie om uit het dal van de pandemie te klimmen. In Nederland lijkt alles weer richting de strategie ‘business as usual’ te gaan. Internationaal gezien lukt dat niet. De lage vaccinatiegraad is het spaak in het wiel voor de ontwikkeling. Hoe zet je dan wel de strategie op
14/10/21
Bijna 350000 bezoekers op de `kampeer & Caravan Jaarbeurs
Op zondagmiddag 9 oktober, 17 uur, klonk het eindsein van de van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs,...
13/10/21
Limburg haakt aan op 10.000 km hike Liberation Route
Limburg is volop bezig met de voorbereidingen voor de Liberation Route Europe Hiking Trail, melden de DMO's in Limburg. Mede dankzij een bijdrage van het vfonds, Provincie Limburg en alle Limburgse gemeenten wordt Limburg onderdeel van deze bekende internationale wandelroute. Deze route van maar liefst 10.000 kilometer neemt de wandelaar mee van Londen naar Berlijn in het spoor van de geallieerden tijdens ‘43-‘45.