Geplaatst op: 24-09-2021
Auteur: Marc Gerlings

Coronatoegangsbewijs opening van de samenleving maar stuit op veel weerstand in de sector

Coronatoegangsbewijs opening van de samenleving maar stuit op veel weerstand in de sector
Grote twijfels over testcapaciteit en spreiding.
Vanaf zaterdag 25 september is een coronatoegangsbewijs verplicht om toegang te krijgen tot een horecazaak, een (sport)evenement of een kunst- of cultuurinstelling zoals een theater of concertzaal. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport meldt er helemaal voor klaar te zijn. Handhaving is een knelpunt maar de overheid zet er hard op in. Horecaorganisatie KHN meldt dat 21% van de bedrijven nog niet weet of het op het coronatoegangsbewijs let.

Veel mensen hebben daarom hun vaccinatie-, test- of herstelbewijs al eerder opgehaald in de CoronaCheck-app. De komende dagen zullen nog meer mensen hun QR-code willen aanmaken in de CoronaCheck-app. Ook zullen aanzienlijk meer mensen zich melden bij de teststraten voor toegang. De testlocaties staan klaar om de komende weekenden meer dan 400.000 mensen per dag te kunnen testen, meldt het ministerie. 
 

Testbewijzen

Vanaf zaterdag zijn er 122 locaties in Nederland waar mensen zich gratis kunnen laten testen om een testbewijs te krijgen. Daar horen ook 6 XL-testlocaties bij die deze week voor het eerst open gaan, en nieuwe locaties in Heerenveen, op Schiermonnikoog en op Vlieland. 

Daarmee kan vrijwel elke Nederlander zich laten testen binnen een straal van maximaal 30 minuten rijden. Voor 9 op de 10 Nederlanders geldt dat het maximaal 20 minuten rijden is naar de teststraat.
 

Ondersteuning voor ondernemers

VWS:'Voor ondernemers en uitbaters van bijvoorbeeld concertzalen is de bredere inzet van coronatoegangsbewijzen natuurlijk ook een opgave. Het is aan hen om iedereen die binnenkomt te controleren op een coronatoegangsbewijs met de Scanner-app en op bijbehorend identiteitsbewijs. We zien in het buitenland dat dat over het algemeen goed verloopt. Bezoekers kunnen de controle soepeler laten verlopen door bij binnenkomst al hun CoronaCheck-app of papieren coronatoegangsbewijs gereed te houden.' 

De Kamer van Koophandel staat klaar om vragen van ondernemers over coronatoegangsbewijzen te beantwoorden via www.kvk.nl/corona of 0800 2117. Dat telefoonnummer is in het weekend van 25 en 26 september ook bereikbaar. Daarnaast kunnen ondernemers op www.rijksoverheid.nl vinden wat er van hen verwacht wordt.
 

Naleving en handhaving?

Het sluitstuk van de coronatoegangsbewijzen is het toezicht en de handhaving op de naleving. Daar ligt een grote uitdaging voor zowel ondernemers als gemeenten. Het is belangrijk dat kabinet, ondernemers, gemeenten, politie en OM daarin samen optrekken. De afgelopen week heeft het kabinet gesproken met het Veiligheidsberaad en de VNG om nadere afspraken te maken over de handhaving. Het uitgangspunt is dat bezoekers primair zelf verantwoordelijk zijn voor de naleving van de gestelde maatregelen. Ondernemers, instellingen en verenigingen worden geacht te toetsen of bezoekers een geldig coronatoegangsbewijs hebben dat correspondeert met hun legitimatie. De lokale driehoek concentreert zich primair op locaties waarvan zij acht dat het risico op besmetting en/of niet naleven het grootst is. Bij herhaaldelijk of opzettelijk niet-naleven van de controleplicht door de ondernemer wordt tot daadwerkelijk ingrijpen over gegaan. Dit kan door middel van een waarschuwing, een last onder dwangsom of door sluiting van een locatie. Bij het opzettelijk niet willen uitvoeren van de coronatoegangsbewijzen kan direct tot sluiting of een dwangsom worden overgegaan. 

KHN: 41% niet taak horeca om op CTB te letten

Horecaondernemers hebben er moeite mee dat de gastvrijheidsbranche wordt gebruikt als politiek drukmiddel. Terwijl heel Nederland afscheid neemt van de 1,5 meter samenleving, krijgt  de horeca vanaf zaterdag juist extra restricties opgelegd. Vanaf 25 september moet niet alleen een coronapas én identiteitsbewijs worden gecontroleerd, ook de sluitingstijd voor de horeca blijft 00.00 uur. Het is niet alleen onuitvoerbaar maar de maatregelen hakken er financieel flink in bij een sector die net weer een beetje aan het opkrabbelen is, zo blijkt uit de meest recente KHN-ledenenquête. Horecaondernemers worden ongevraagd het middelpunt van een maatschappelijke discussie met alle gevolgen van dien: bedreigingen, annuleringen, omzetproblemen, extra personeelskosten en – uitdagingen. Na ruim anderhalf jaar ondernemen volgens strikte regels en het stopzetten van de steun, is dit te veel gevraagd. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vraagt het kabinet om begrip voor de benarde situatie van de horeca en handhaving die daar recht aan doet.

41% van de horecaondernemers geeft aan dat het niet haar taak is het coronatoegangsbewijs (CTB) te controleren, 21% heeft nog niet besloten om het wel of niet te controleren. Burgemeesters hebben recentelijk aangegeven niet actief te gaan handhaven, maar lijken door het kabinet toch onder druk gezet om dit wel te gaan doen.
Trefwoorden: ctb, horeca

||| Blogs |||

09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden
Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. Wat stelt deze Overijsselse DMO voor?
08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
06/12/21
Convious haalt 12 miljoen dollar op voor groei AI-gedreven e-commerce platform
Convious , een op Artificial Intelligence (AI) gebaseerd e-commerce platform voor de vrijetijdsbranche, heeft 12 miljoen dollar heeft opgehaald in een Serie A-financiering geleid door Begin Capital.
05/11/21
Online toeristische Wegwijzer voor Zuid-Limburg
Visit Zuid-Limburg stelt gratis haar nieuwe ‘Online Wegwijzer Zuid-Limburg’ - in vaktermen een w...
05/11/21
Regiosafari's bij toeristische bedrijven in Noord-Holland
In navolging van het succes van de Regiosafari’s in Alkmaar komt dit gratis evenement nu ook naar de Kop van Noord-Holland en West-Friesland. Ondernemers, beleidsmakers, marketeers, gastheren en -vrouwen uit de vrijetijdssector krijgen deze dag de unieke kans om een kijkje te nemen achter de schermen bij collega-ondernemers in de regio.
05/11/21
Exclusief voor leden
Met overname Egencia is Expedia aandeelhouder in GBT
De grote zakelijke reisoperator American Express Global Business Travel (GBT) heeft met de overname afgerond van Egencia, het digitale platform voor reismanagement. GBT wil hier graag een digitale voorsprong nemen op de concurrentie. Als onderdeel van de transactie is Expedia Group aandeelhouder van GBT geworden.
05/11/21
Unieke samenwerking in kampeerland: Holland Top Campings gaat samenwerking aan met Ardoer
Samen sta je sterker. Dat is de visie van zowel Ardoer als Holland Top Campings. Mede daarom bundele...
26/10/21
Lancering internationale campagne congresstad Maastricht
Met de oplevering van het nieuwe congrescentrum lanceren Maastricht Convention Bureau en MECC Maastr...