Geplaatst op: 16-09-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Friesland maakt big data inzichtelijk en bruikbaar

Friesland maakt big data inzichtelijk en bruikbaar

Deze zomer hebben ze bij DataFryslân niet stilgezeten. Ze hebben een mooie zomerserie gemaakt rond de klantreis van toeristen naar Friesland, waarbij ze gebruik hebben gemaakt van verschillende (big)bronnen. Met het dashboard Toere Troch Fryslân heeft DataFryslân een manier ontwikkeld om de ‘reis’ van de bezoekers aan Fryslân in beeld te brengen. De afgelopen zomer passeerden een aantal items uit het door DataFryslân ontwikkelde dashboard de revue, om te laten zien waar welke informatie vandaan kan komen, wat je daarmee kunt en hoe slimme, nieuwe manieren zijn gevonden om uit verschillende, soms onverwachte databronnen nieuwe informatie te genereren.

Voor DataFryslân is Toerisme & Recreatie een van de speerpunten in het onderzoeksprogramma. Programmaleider Jasper Heslinga en het team van data scientists legt de focus bij dit thema op de customer journey: "We willen het hele traject van een bezoek aan Fryslân weten”, zegt Heslinga. "Hoe beslissen mensen dat ze naar Fryslân willen gaan, hoe oriënteren ze zich op hun verblijf, hoe en waar boeken ze hun reis, hoe ziet hun verblijf in Fryslân eruit en hoe en waar beoordelen ze hun bezoek na afloop.”

Data inzichtelijk maken

Dat vraagt om veel data. Maar door een aantal bestaande databronnen rondom toerisme op een rij te zetten en die aan te vullen met een reeks online bronnen heeft het team van DataFryslân geprobeerd om op een eenvoudige en toegankelijke manier een overzicht te krijgen en inzicht te geven in een aantal kennisvragen rondom toerisme in Fryslân.

Dashboard Toere Troch Fryslân

Zo ontstond het dashboard Toere Troch Fryslân. Heslinga: "Met dat dashboard willen we laten zien dat we heel veel informatie hebben ontsloten waar tot op heden weinig tot niets mee werd gedaan, denk aan bronnen als Tripadvisor of Airbnb. Kijk, binnen de toerismebranche zelf is er natuurlijk ook een schat aan data beschikbaar, maar die is versnipperd. Vaak weten partijen in die sector vooral alles van hun eigen klant. Maar een totaalbeeld is er niet: stel dat je wilt weten hoe er door bezoekers wordt gesproken over de kwaliteit van hotels in gemeente x, dan kun je lang zoeken. In dit dashboard kun je op gemeenteniveau klikken en vind je aan de hand van reviews hoe de hotels in die gemeente scoren.”  

Werk in uitvoering

Toere Troch Fryslân is geen afgerond project dat álle vragen beantwoordt. Het is werk in uitvoering, een etalage boordevol mogelijkheden. De volgende stap? "We hebben veel werk verzet, maar is er nog genoeg te doen om de kwaliteit van de data nóg meer te verbeteren en er nog meer uit te kunnen halen. Daar hebben we simpelweg tijd voor nodig en liefst ook partners die met ons optrekken – dat is immers waar DataFryslân voor staat: samenwerken om iets te maken waar Fryslân baat bij heeft”, zegt Heslinga. "Het dashboard zoals het er nu staat moet je zien als een proof of concept, als demonstratie van wat er kan”, zegt Heslinga.  

Potentie laten zien

Om de potentie van het dashboard te laten zien, liet DataFryslân de afgelopen zomer een aantal items uit het dashboard de revue passeren, om te laten zien waar welke informatie vandaan kan komen, wat je daarmee kunt en hoe slimme, nieuwe manieren zijn gevonden om uit verschillende, soms onverwachte databronnen nieuwe informatie te genereren. Gemist? Lees ze hier terug:

'Fryslân door de ogen van bezoekers'
Intro: https://lnkd.in/dsb8zs3J
'Verre vrienden en goede buren: Wie bezoekt Fryslân'
Deel 1: https://lnkd.in/dGcsApHq
'Google als vakantiegids: wat willen we weten over Fryslân?'
Deel 2: https://lnkd.in/deZcNQif
'Pitten bij particulieren: Airbnb in Fryslân'
Deel 3: https://lnkd.in/dJT-NXDe
'Hoe houdt Fryslân zijn gasten bezig?'
Deel 4: https://lnkd.in/dBZBBXgX
'Fryslân op de foto'
Deel 5: https://lnkd.in/d-7Ggsjw
'Hoe brengen bezoekers Fryslân onder woorden?'
Deel 6: https://lnkd.in/dZ7zstEG
'De beste van de klas: Fryslân op rapport'
Deel 7: https://lnkd.in/dqwg92cD

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, data, big data, Friesland

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

01/10/21
Exclusief voor leden
ANWB Reiswijzer maakt zich winterklaar
De ANWB gaat zich met de Reiswijzer vanaf vandaag concentreren op de meest populaire najaars- en wintervakantiebestemmingen. Het aantal vakantielanden waarover coronagerelateerde informatie wordt verstrekt, gaat van 24 terug naar 12. Daarbij werd ook bekend dat 76% van de ANWB-leden dit jaar en volgend jaar weer op reis wil naar het buitenland.
23/09/21
Consumptie huishoudens weer op niveau 2019
Hoe snel kan de sector leisure weer uit het coronadal klimmen? Als het aan de consument ligt, heel snel. De groeicijfers van de economie zijn door CBS bijgesteld. Vooral de sterke groei van de consumptie door huishoudens zit weer op het peil van topjaar 2019 en net de sector leisure moet het hebben van die uitgaven.
21/09/21
Je verdient Noordwijk
Inwoners van de gemeente Noordwijk zijn van alle gemeenten in Nederland het meest positief over hun ...
21/09/21
ANVR-Zakenreismarkt verwacht snel herstel na opheffen reisbeperkingen
Recent onderzoek van reisbrancheorganisatie ANVR onder klanten van zakenreis-organiserende bedrijven...
16/09/21
Friesland maakt big data inzichtelijk en bruikbaar
Deze zomer hebben ze bij DataFryslân niet stilgezeten. Ze hebben een mooie zomerserie gemaakt rond de klantreis van toeristen naar Friesland, waarbij ze gebruik hebben gemaakt van verschillende (big)bronnen. Nieuwsgierig hoe dat uit heeft gepakt?
13/09/21
Nieuwe onderzoeken naar inkomend toerisme van start
De Landelijke Data Alliantie gaat van start met twee essentiële onderzoeken onderzoeken voor het begrip van toeristenstromen naar Nederland. Het gaat om het Onderzoek Inkomend Toerisme (OIT) en het Onderzoek Inkomend Dagbezoek (OID). Nieuw is dat de resultaten nog tijdens de onderzoeksperiode op een realtime dashboard worden gepresenteerd.
08/09/21
Exclusief voor leden
ILT tikt 6 luchtvaartmaatschappijen op de vingers om betaling D-reizen tickets
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) bereidt een sanctie voor richting 6 luchtvaartmaatschappijen. Enkele tientallen losse vliegtickets gekocht bij het inmiddels failliete D-Reizen zijn niet terugbetaald.
07/09/21
Vanuit crisis naar transitie - kijk mee op 30 september
Onze jaarlijkse Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd is dit jaar omgezet naar 4 online bijeenkomsten van een uur. Op 30 september om 12.30 start de tweede inspiratiesessie 'Vanuit crisis naar transitie'. De wereld staat op zijn kop door de pandemie en toerisme bevindt zich in transitie. Lastige opgaven? Zeker maar onze sprekers en films laten zien hoe je tijdig bakens verzet en positief uit de crisis komt.