Geplaatst op: 31-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Omzet horeca krijgt boost in tweede kwartaal nog ver weg van 2019

Omzet horeca krijgt boost in tweede kwartaal nog ver weg van 2019

De Nederlandse horeca heeft een prima kwartaal achter de rug maar is nog ver verwijderd van het précornatijdperk. De omzet van hotels groeide het sterkst maar was van alle deelbranches nog het verst verwijderd van 2019. De verblijfsrecreatie heeft zich in het tweede kwartaal volledig hersteld van corona. Dat meldt het CBS.

In het tweede kwartaal 2021 lag de omzet van de horeca 52,6 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2020. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 was de omzet echter ruim 35 procent lager. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2021 groeide de omzet in de horeca met 38 procent.

Hotels nog ver van précoronaniveau

Ten opzichte van een jaar eerder was de omzetstijging van de hotels in het tweede kwartaal met 82,2 procent het grootst. Maar de omzet lag nog altijd 61,8 procent lager dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Hotels bleven van alle branches in de horeca ook het verst verwijderd van het pre-coronaniveau. 

Verblijfsrecreatie terug op niveau

De omzet van de overige logiesverstrekkers waaronder de verblijfsrecreatie is echter wel terug op het niveau van twee jaar geleden. De verhuurders van vakantiehuisjes en campings noteerden niet alleen een omzetstijging van 74,3 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2020, maar ook een kleine omzetstijging van 0,3 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019.

Figuur 1: Omzet Nederlandse horeca, 2021 vs 2020 en 2019, in %

OmzetHoreca
Bron: CBS

Wisselend beeld bij eet- en drinkgelegenheden 

Ook de restaurants (56,5 procent), cafés (48,8 procent), fastfoodrestaurants (37,7 procent), kantines en catering (35,1 procent) hebben veel meer omgezet dan in het tweede kwartaal van 2020. Maar net als bij de hotels geldt dat de omzet van eet- en drinkgelegenheden nog achterblijft bij het niveau van twee jaar geleden. Alleen de fastfoodrestaurants, waaronder snackbars en cafetaria’s, hielden het omzetverlies ten opzichte van twee jaar geleden relatief beperkt.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/35/omzet-horeca-veert-sterk-terug-in-tweede-kwartaal-2021
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, restaurants, hotels, cafés, omzet

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
07/06/21
Bezint eer ge begint!
Bezint eer ge begint!
07/06/21 · Horeca · Guido Aerts | Lees meer
De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk ho...
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/10/22
4 SEO tips voor je vakantiewoningwebsite
Er zijn tal van tools die je kunt gebruiken om snel en eenvoudig je eigen website te bouwen. Als je dat eenmaal hebt gedaan, is het tijd om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Eventueel kun je hiervoor een SEO bureau inzetten, maar het is ook mogelijk zelf de volgende tips toe te passen. Zo kun je je vakantiewoningwebsite verbeteren voor de zoekmachines!
03/10/22
Exclusief voor leden
Koffie en thee blijven geliefd ondanks stijgende prijs
Even een koffie en een appeltaart doen bij de horeca na een wandeltocht? We drinken met z’n allen elke dag een kleine 33,5 miljoen kopjes koffie en 16,2 miljoen koppen thee in Nederland. Ook de rol van de gastvrije horeca duikt op in dit onderzoek.
30/09/22
Belgische en Nederlandse gouverneurs openen horecavakbeurs BBB Maastricht
Maandag 10 oktober wordt de 68e editie van BBB Maastricht geopend door twee bijzondere genodigd...
28/09/22
Bodemprocedure volledige vergoeding voor horeca na coronamaatregelen
Vandaag diende de zitting in de bodemprocedure die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) namens acht individuele horecaondernemers tegen de Staat heeft aangespannen. Zij vorderen volledige compensatie van het door hen onevenredig geleden nadeel als gevolg van de coronamaatregelen.
26/09/22
Inkomen Nederlanders in tweede kwartaal 2022 procent gestegen
Het voorjaar was goed voor de toerisme- en gastvrijheidssector. Daarbij helpt dat in het tweede kwartaal Nederlanders een procent meer inkomen in de portemonnee hadden.
19/09/22
Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau
Hoe heeft in 2021, toen het herstel van de pandemie al inzette, de toeristische economie gepresteerd? Het CBS zocht het uit.
16/09/22
KHN vraagt om compensatie stijgende energiekosten
Brancheorganisatie voor de horeca KHN vreest de toenemende kosten voor energie. In de aanloop naar Prinsjesdag vraagt KHN om de gestegen energielasten te compenseren. Het wil ook de werkgeverslasten omlaag halen.
15/09/22
Exclusief voor leden
Leisure krijgt in Schiekadeblok een brede impuls
Gemeente Rotterdam werkt aan de ontwikkeling van het Schiekadeblok. De ambitie is om het gebied te ontwikkelen tot een eigenzinnige mix van wonen, werken en verblijven met behoud van het huidige creatieve en innovatieve karakter. Twee woontorens krijgen leisure functies maar er speelt veel meer.