Geplaatst op: 06-08-2021
Auteur: Redactie
NRIT
Publicatie: R&T 2021-03

Sociale kant belangrijk tijdens vakantie

Trendrapport

Sociale kant belangrijk tijdens vakantie

Door de versoepelingen zijn vakanties weer mogelijk. In de sector zijn we vaak geneigd om in accommodatievormen en locaties te denken. Maar hoe willen Nederlanders hun vakantie invullen?

Nederlanders noemden in 2019 als voornaamste doel van vakantie het samenzijn met familie, vrienden of kennissen of bij hen op bezoek gaan. Bezoek aan familie, vrienden of kennissen in Nederland telt daarbij alleen als vakantie als die familie, vrienden of kennissen het grootste deel van de tijd afwezig zijn. Het aandeel van deze familievakanties was 20 procent, meer nog in eigen land (27 procent) dan in het buitenland (15 procent). Op de tweede en derde plaats komen de relaxvakanties (16 procent) en de actieve vakanties waarbij wandelen, fietsen, wintersport of watersport voorop staan (14 procent).

Relaxvakanties, waarbij ontspanning, uitrusten en tot rust komen voorop staat, houdt men vooral in eigen land (23 procent) en minder in het buitenland (12 procent), het aandeel van actieve vakanties is in binnen- en buiteland ongeveer gelijk, tussen 13 en 14 procent. Strandvakanties en stedenvakanties hebben elk een aandeel van 12 procent van alle vakanties en zijn vooral populair tijdens vakanties in het buitenland.

Inhaalslag in 2021?

De totale uitgaven van Nederlanders aan vakanties in 2019 bedroegen 22,0 miljard euro. Het grootste deel daarvan, 18,3 miljard euro, werd besteed aan vakanties in het buitenland. De overige 3,7 miljard euro ging op aan vakanties in het binnenland. Gemiddeld besteedde een Nederlandse vakantieganger 1.542 euro aan vakanties, dit komt neer op 542 euro per vakantie. Een gemiddelde vakantie buiten de landsgrenzen kostte 809 euro en was daarmee flink duurder dan een gemiddelde vakantie in eigen land, waarvoor men 216 euro neertelde. Per vakantiedag was dat respectievelijk 75 en 34 euro per persoon. Nu de versoepelingen op gang komen, lijkt er sprake te zijn van een inhaalslag. Het lijkt erop dat consumenten ruimer geld besteden aan vrijetijd. Als redactie zijn we heel benieuwd hoe deze zomer verloopt.

De kostenverdeling van vakanties in binnen- en buitenland verschilt aanzienlijk. Bij vakanties in Nederland wordt naar verhouding meer aan de accommodatie uitgegeven dan bij vakanties in het buitenland: 48 tegen 40 procent van de vakantiebestedingen in 2019. In eigen land werd wel weer relatief veel gespendeerd aan horeca: 18 procent tegenover 13 procent bij vakanties buiten Nederland. Dit percentuele verschil ontstaat doordat de accommodatie en het vervoer bij buitenlandse vakanties duurder zijn dan bij binnenlandse vakanties. Het werkelijke bedrag dat men per persoon gemiddeld per vakantiedag aan horeca kwijt was, lag in het buitenland met 10 euro namelijk hoger dan in Nederland (6 euro).

Trendrapport wil je hebben

Nog meer weten over trends, accommodaties, bestedingen en vakantiegedrag? Aarzel dan niet en bestel het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020 in de store van NRIT: www.nritmedia.nl/store/

Topics:Vakanties
Trefwoorden: trends, vakanties, nederlanders, motieven

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Exclusief voor leden
European Sleeper arriveert voor het eerst in Praag
Nederland heeft een rechtstreekse nachtverbinding per trein met Praag. Deze week is de eerste European Sleeper gearriveerd in Praag.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
20/03/24
Veel reisverkeer met Paasweekend
Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...