Geplaatst op: 19-07-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vakantie-uitgaven in 2021 licht omhoog

Vakantie-uitgaven in 2021 licht omhoog
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay

De vakantie-uitgaven van Nederlanders liggen in 2021 iets hoger dan in 2020. ING verwacht dat Nederlanders dit jaar 4 miljard euro aan vakanties uitgeven. Dat is overigens veel minder dan de 14 miljard euro die Nederlanders in normale jaren aan vakanties uitgeven. Vooral het feit dat veel Nederlanders niet voor een zomervakantie naar het buitenland afreizen zorgt voor deze lage bestedingen. 

Dit jaar kiest slechts drie op de tien consumenten voor een buitenlandse zomer vakantie. Dat heeft grote gevolgen voor de vakantiebestedingen. Die liggen in een normaal jaar op zo’n 14 miljard euro.  In 2020 krompen de totale uitgaven aan de zomervakantie met 75%, van 14 miljard euro in 2019 naar 3,4 miljard euro in 2020. Deze relatief grote daling kwam met name doordat het aantal buitenlandse zomervakanties vorig jaar fors afnam. In het algemeen zijn buitenlandse vakanties duurder dan binnenlandse vakanties. 

De nationale afname van de vakantiebestedingen komt uitsluitend door de terugloop in het aantal zomervakanties. Per vakantieganger nemen de uitgaven juist toe. De hogere uitgaven dit jaar zijn met name toe te schrijven aan de binnenlandse vakanties. De grootste kostenpost was accommodatie, onder meer door hogere prijzen vanwege een grote vraag en een langere vakantieduur. Gezien de wederom sterke vraag naar binnenlandse accommodaties is de verwachting dat de prijs hiervan deze zomer verder stijgt. Zeker als een deel van de buitenlandse vakantiegangers door alle onzekerheden op het laatste moment alsnog besluit in Nederland op vakantie te gaan in plaats van het buitenland. 

Dankzij de economische groei, de daling van de werkloosheid en hogere prijzen zullen de bestedingen in de horeca naar verwachting hoger liggen dan vorig jaar. Daarmee nadert het vakantiebudget voor een binnenlandse zomervakantie dit jaar het niveau van 2019.

BESTEDINGENVAKANTIES
Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/uw-sector/leisure/meerderheid-vakantiegangers-gaat-in-Nederland-op-zomervakantie.html
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, bestedingen

||| Blogs |||

09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/07/21
Norwegian Cruise Line vaart voor het eerst weer na 500 dagen
Norwegian Cruise Line (NCL) heeft gisteren haar cruise comeback officieel ingeluid met een dubbel debuut: Norwegian Jade is niet alleen het eerste schip van de 17 schepen tellende vloot die na 500 dagen weer gasten verwelkomde aan boord, ze schreef ook geschiedenis voor NCL door zich als eerste schip in haar thuishaven Athene (Piraeus) te stationeren. Daar is de Griekse minister van toerisme blij mee.
23/07/21
Nog meer Nederlanders boeken in Nederland - dramatisch verlies door wegblijven buitenlandse gasten
De groeiende onzekerheid rondom de steeds wisselende reisadviezen houdt vakantiegangers in eigen land. Dat blijkt uit data van boekingsplatform BungalowSpecials.nl. Ondertussen tekent zich een forse verliespost af voor de vakantieparken door het missen van de buitenlandse gasten in de cruciale zomermaanden voor de toeristische sector.
19/07/21
Vakantie-uitgaven in 2021 licht omhoog
De vakantie-uitgaven van Nederlanders liggen in 2021 iets hoger dan in 2020. ING verwacht dat Nederlanders dit jaar 4 miljard euro aan vakanties uitgeven. Dat is overigens veel minder dan de 14 miljard euro die Nederlanders in normale jaren aan vakanties uitgeven
15/07/21
Meer Nederlanders willen in eigen land op vakantie
Tweederde van de Nederlanders wil dit jaar op vakantie. De meeste Nederlanders met vakantieplannen willen in Europa op vakantie gevolgd door het eigen land dat aan populariteit wint.
14/07/21
EU-toerisme: -61%
Het toerisme in de Europese Unie is gedurende de pandemie ingestort. Het aantal nachten dat toeristen in logiesaccommodaties doorbrachten daalde tussen april 2020 en maart 2021 met maar liefst 61% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
14/07/21
Dramatische maand juli voor de reisbranche
Nadat in juni buitenlandse bestemmingen weer populairder werden dan vakanties in eigen land en het aantal boekingen op het niveau van 2019 zat, is de reisbranche in juli opnieuw ingestort. Vakantiegangers zoeken vooral weer naar bestemmingen in Nederland en het aantal boekingen is in een week tijd met 25 procent gedaald.
13/07/21
Na gemist seizoen richt SnowWorld zicht op zomerskiën
Door de lockdown zag SnowWorld zich afgelopen winter genoodzaakt al haar vestigingen te sluiten. Meer dan een miljoen Nederlandse wintersportfans konden niet op wintersport en dat gemis merkt SnowWorld nu. De vraag naar activiteiten op de sneeuw is groter dan in een normale zomer.
12/07/21
Exclusief voor leden
Trend forse stijging verkoop caravan en camper: mobiele accommodatie geeft veilig gevoel in pandemie
In de eerste helft van 2021 werden in Nederland exact 5.400 nieuwe caravans geregistreerd, oftewel ruim 35 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar en het hoogste aantal sinds 2011 voor een eerste jaarhelft. De verkoop van caravans kende een aantal jaren een daling maar 2020 kwam de hernieuwde aandacht voor de sleurhut. Het negatieve sentiment rond de caravan lijkt omgeslagen. De populariteit stijgt dit jaar door.