Geplaatst op: 15-07-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Meer Nederlanders willen in eigen land op vakantie

Meer Nederlanders willen in eigen land op vakantie

Tweederde van de Nederlanders wil dit jaar op vakantie. De meeste Nederlanders met vakantieplannen willen in Europa op vakantie gevolgd door het eigen land dat aan populariteit wint. Bij onze buurlanden Duitsland en België wint Nederland als vakantiebestemming aan populariteit. Desondanks blijft de coronauitbraak een grote invloed houden op het vakantiegedrag. Dat uit zich in bestemmingskeuze, meer last-minuteboekingen en de vakantiefrequentie. Het ligt in de lijn der verwachting dat na de oplopende besmettingen en Nederland op 'rood' de belangstelling voor Nederland als vakantieland nog verder toeneemt. 

Dat blijkt uit de Vakantiemonitor 2021 van NBTC. Het onderzoek is sinds de coronacrisis voor de 9e keer uitgevoerd onder bewoners van Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en China. Het veldwerk voor de 9e meting is van 1 tot en met 6 juli uitgevoerd. 

Vakantie-intentie blijft hoog

Van alle Nederlanders wil 66% dit jaar op vakantie. Ook in andere landen is de vakantie-intentie gezien de gezondheidscrisis hoog. In België 64% en in Duitsland 68%. Het aandeel daadwerkelijk geboekte vakanties is in alle landen toegenomen ten opzichte van de vorige meting. Dit geldt met name voor inwoners uit Nederland (+10%), België (+9%) en Duitsland (+9%).

Vakantieplannen

Kwart vakanties moet nog worden geboekt

Het aantal mensen met plannen hebben maar die nog moeten boeken is duidelijk afgenomen. Overall heeft ruim een kwart van de mensen wel plannen maar nog niet geboekt. Ruim de helft van deze groep bevindt zich al wel in de ori?ntatiefase. Voor deze groep zijn de maanden augustus en september de belangrijkste vertrekperiode.

Eigen land wint aan terrein

Van de Nederlanders met vakantieplannen wil 46% in Europa op vakantie en 41% in eigen land. Opvallend is dat van deze groep bijna 80% vorig jaar ook op vakantie is geweest in eigen land. Deze resultaten hangen sterk samen met een gevoel van angst voor een toenemend aantal besmettingen en onzekerheid over de reismogelijkheden en situatie in het buitenland. Ten opzichte van de vorige meting in mei is het aantal Europese vakantieplannen afgenomen (met 3 procentpunt) en de binnenlandse toegenomen (met 2 procentpunt). In België en Duitsland zien we een soortgelijke ontwikkeling alhoewel in België het aandeel binnenland met 31% een stuk lager is.

Vakantieplannen

Zuid-Europa favoriete bestemming

Spanje blijft ook voor 2021 de populairste Europese vakantiebestemming. Dit geldt niet alleen voor Nederlanders met vakantieplannen maar ook voor mensen met vakantieplannen uit de andere landen. Ook andere landen met een mediterraans karakter zoals Griekenland en Italie? blijven populair, zij het beduidend minder dan Spanje. De positie van Nederland als internationale vakantiebestemming voor 2021 blijft beperkt. Nederland wint aan populariteit bij onze buren uit Belgie? en Duitsland. Vanuit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk blijft de interesse in Nederland beperkt.

Helft zomervakantieganger wil in eigen land blijven 

Als we specifiek naar de zomervakantie kijken, geeft nog altijd de helft van de Nederlanders aan de zomervakantie in eigen land door te willen brengen. Van de groep die overweegt in Nederland te blijven geven bijna acht op de tien mensen aan ook vorig jaar in Nederland op vakantie te zijn geweest. Nederlanders die in eigen land op vakantie blijven zien onder de huidige omstandigheden een vakantie in het buitenland vaak (nog) niet zitten. De pandemie zorgt bij hen nog voor te veel onzekerheid en angst. Een relatief kleine groep geeft aan meer bewust voor Nederland te hebben gekozen vanwege de aantrekkelijkheid van de bestemming. 

Vakantieplannen

Corona uitbraak heeft grote invloed op vakantiegedrag 2021

De corona-uitbraak heeft nog altijd behoorlijke invloed op de keuze om wel of niet op vakantie te gaan, toch zien we de invloed in de meeste landen voorzichtig afnemen. De corona-uitbraak blijft nog wel invloed hebben op het vakantiegedrag:

  • Vakantiebestemming: twee derde geeft aan dat de keuze van hun vakantie-bestemming wordt be?nvloed door de coronapandemie.
  • Meer last minute boekingen: bijna de helft geeft aan korter van te voren te boeken dan gebruikelijk.
  • Minder vaak op vakantie: bijna de helft van de mensen verwacht minder vakanties te ondernemen.

Gevaccineerden willen weer op vakantie

Vaccinaties hebben veel invloed op het vakantiegedrag als het gaat om buitenlandse vakanties. In het merendeel van de Europese landen geldt dat ruim de helft van de mensen aangeeft weer naar een ander land op vakantie te gaan wanneer men is gevaccineerd. Twee derde van de mensen is bereid zich bij vertrek en terugkomst van een vakantie in het buitenland te laten testen. Zes op de tien is bereid ook tijdens de vakantie te testen wanneer men een (toeristische) attractie of bezienswaardigheid wil bezoeken. In Nederland ligt de testbereidheid lager dan in andere Europese landen.

Trefwoorden: vakanties, binnenlands toerisme, uitgaand toerisme, inkomend toerisme, vakantieplannen

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...