Geplaatst op: 14-07-2021
Auteur: Marc Gerlings

Dramatische maand juli voor de reisbranche

Dramatische maand juli voor de reisbranche
25% terugval in boekingen bij de reisbranche in een week tijd. Grafiek: Zoover.
Nadat in juni buitenlandse bestemmingen weer populairder werden dan vakanties in eigen land en het aantal boekingen op het niveau van 2019 zat, is de reisbranche in juli opnieuw ingestort. Vakantiegangers zoeken vooral weer naar bestemmingen in Nederland en het aantal boekingen is in een week tijd met 25 procent gedaald.

Dat blijkt uit de Zoover Vakantiemonitor, waarin het zoek- en boekgedrag van miljoenen bezoekers aan review- en boekingssite Zoover is geanalyseerd. Oorzaak is de explosieve groei van het aantal coronabesmettingen en de aangescherpte maatregelen die het kabinet heeft afgekondigd. 

"Mensen zijn bang dat ons land kleurcode rood krijgt en dat er op hun vakantiebestemmingen bijzondere maatregelen gaan gelden”, zegt directeur Judith Eyck van Zoover. "Voor de reisbranche is het dramatisch wat er nu gebeurt."

Zoover biedt 15.000 pakketreizen aan van bijna alle reisaanbieders en kan dus een duidelijke indicatie geven van het boekgedrag van vakantiegangers. Ook zoeken jaarlijks 30 miljoen bezoekers op de site naar vakantiebestemmingen, zodat Zoover kan zien wat de populairste landen en regio’s zijn.

Snelle wisselingen in boekingen eerste helft 2021

Begin dit jaar was Nederland veruit het populairste vakantieland en zochten mensen vooral naar vakanties in Limburg, Overijssel, Gelderland en Zeeland. Daarna kwamen de autovakanties in Frankrijk en Italië. In het tweede kwartaal van 2021 veranderde dat en werden buitenlandse bestemmingen steeds populairder. In juni, toen steeds meer landen geel kleurden en alle lichten voor vakanties op groen gingen, vertienvoudigde het aantal boekingen voor buitenlandse vakanties ten opzichte van het eerste kwartaal.

Volgens de Zoover Vakantiemonitor vormden reizen naar Spanje, Griekenland en Turkije de top 3 en waren eilanden als Mallorca, Ibiza, Kreta en andere Spaanse en Griekse eilanden het populairst. In week 24, medio juni, zaten bijna alle bestemmingen weer op het niveau van 2019.

Bij het zoekgedrag was Nederland al het hele jaar het populairst, maar in diezelfde week 24 passeerden Frankrijk, Spanje en Griekenland ons land qua populariteit en werd het meest gezocht op vakanties in regio’s in Frankrijk en Spanje en de Griekse eilanden.

Na piek in besmettingscijfers stormloop op destinatie Nederland

Sinds afgelopen weekend is echter alles volledig ingezakt. Nederland is weer het populairste vakantieland, maar dat is niet terug te zien in het aantal boekingen. "We zien nog geen stormloop op vakanties in Nederland, maar er is ook nog maar erg weinig beschikbaar”, verklaart Eyck.

Opvallend is dat Turkije zowel qua boek- en zoekgedrag populair blijft, ook al kleurde dat land oranje. Eyck: "Aan de ene kant kunnen mensen met een dubbel paspoort toch naar dat land reizen. Aan de andere kant is Turkije minder streng qua maatregelen. Daarom blijft het populair bij reizigers."

Trefwoorden: reizen, Europa, Nederland, corona

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/12/21
“Het beantwoorden van reviews beïnvloedt verkoopcijfers”
Bijna iedereen leest wel eens reviews op het internet. Die reacties (en de manier waarop een onderne...
30/11/21
Eerste datahub voor vrijetijdseconomie gelanceerd
MarketingOost lanceert de eerste datahub in de Nederlandse vrijetijdseconomie. Het unieke dataplatform biedt ondernemers, overheden en kennisinstituten de mogelijkheid alle beschikbare relevante kennis en informatie op het gebied van toerisme en recreatie te delen. Het is voor het eerst dat binnen de sector zoveel bronnen en data bij elkaar komen.
19/11/21
Tweederde vakantiegangers wil vaker op vakantie na corona
Bijna tweederde van de Nederlanders wil vaker op vakantie gaan als de coronapandemie voorbij is en a...
10/11/21
Exclusief voor leden
Belgische opleiding opent lab voor digitale beleving
De Experience Hub van Thomas More-hogeschool is een ruimte voor onderzoek en experiment rond innovatieve digitale toepassingen als virtual en augmented reality. Bedrijven en organisaties kunnen in de Hub ontdekken en testen hoe zij VR, AR of andere digitale belevingen kunnen toepassen binnen hun sector.
05/11/21
Reistrends voor 2022: Wintersport in Oostenrijk, staycation in voorjaar
Ondanks de onzekerheden die weer de kop op steken, zijn Nederlanders alweer bezig om hun vakantiever...
04/11/21
Trend: inhaalslag starters in horeca
Het totaal aantal bedrijven is op 1 november 2021 verder gestegen naar 2.186.061. Voor de sector leisure is de trend interessant van het sterk gestegen aantal nieuwe bedrijven in de horeca.
01/11/21
Aantal downloads wandelapp Landschap Overijssel in 2021 sterk gestegen
Afgelopen jaar groeide de populariteit van het wandelen. Dat merkt Landschap Overijssel in het gestegen aantal downloads van hun wandelapp.
29/10/21
Perceptie reisadviezen
Het merendeel van de Nederlandse reizigers vindt de reisadviezen van de Nederlandse overheid te stre...