Geplaatst op: 14-07-2021
Auteur: Marc Gerlings

Dramatische maand juli voor de reisbranche

Dramatische maand juli voor de reisbranche
25% terugval in boekingen bij de reisbranche in een week tijd. Grafiek: Zoover.
Nadat in juni buitenlandse bestemmingen weer populairder werden dan vakanties in eigen land en het aantal boekingen op het niveau van 2019 zat, is de reisbranche in juli opnieuw ingestort. Vakantiegangers zoeken vooral weer naar bestemmingen in Nederland en het aantal boekingen is in een week tijd met 25 procent gedaald.

Dat blijkt uit de Zoover Vakantiemonitor, waarin het zoek- en boekgedrag van miljoenen bezoekers aan review- en boekingssite Zoover is geanalyseerd. Oorzaak is de explosieve groei van het aantal coronabesmettingen en de aangescherpte maatregelen die het kabinet heeft afgekondigd. 

"Mensen zijn bang dat ons land kleurcode rood krijgt en dat er op hun vakantiebestemmingen bijzondere maatregelen gaan gelden”, zegt directeur Judith Eyck van Zoover. "Voor de reisbranche is het dramatisch wat er nu gebeurt."

Zoover biedt 15.000 pakketreizen aan van bijna alle reisaanbieders en kan dus een duidelijke indicatie geven van het boekgedrag van vakantiegangers. Ook zoeken jaarlijks 30 miljoen bezoekers op de site naar vakantiebestemmingen, zodat Zoover kan zien wat de populairste landen en regio’s zijn.

Snelle wisselingen in boekingen eerste helft 2021

Begin dit jaar was Nederland veruit het populairste vakantieland en zochten mensen vooral naar vakanties in Limburg, Overijssel, Gelderland en Zeeland. Daarna kwamen de autovakanties in Frankrijk en Italië. In het tweede kwartaal van 2021 veranderde dat en werden buitenlandse bestemmingen steeds populairder. In juni, toen steeds meer landen geel kleurden en alle lichten voor vakanties op groen gingen, vertienvoudigde het aantal boekingen voor buitenlandse vakanties ten opzichte van het eerste kwartaal.

Volgens de Zoover Vakantiemonitor vormden reizen naar Spanje, Griekenland en Turkije de top 3 en waren eilanden als Mallorca, Ibiza, Kreta en andere Spaanse en Griekse eilanden het populairst. In week 24, medio juni, zaten bijna alle bestemmingen weer op het niveau van 2019.

Bij het zoekgedrag was Nederland al het hele jaar het populairst, maar in diezelfde week 24 passeerden Frankrijk, Spanje en Griekenland ons land qua populariteit en werd het meest gezocht op vakanties in regio’s in Frankrijk en Spanje en de Griekse eilanden.

Na piek in besmettingscijfers stormloop op destinatie Nederland

Sinds afgelopen weekend is echter alles volledig ingezakt. Nederland is weer het populairste vakantieland, maar dat is niet terug te zien in het aantal boekingen. "We zien nog geen stormloop op vakanties in Nederland, maar er is ook nog maar erg weinig beschikbaar”, verklaart Eyck.

Opvallend is dat Turkije zowel qua boek- en zoekgedrag populair blijft, ook al kleurde dat land oranje. Eyck: "Aan de ene kant kunnen mensen met een dubbel paspoort toch naar dat land reizen. Aan de andere kant is Turkije minder streng qua maatregelen. Daarom blijft het populair bij reizigers."

Trefwoorden: reizen, Europa, Nederland, corona

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...