Geplaatst op: 13-07-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Nieuw merk met soundtrack voor Enschede

Nieuw merk met soundtrack voor Enschede
Directeur Enschede promotie Marieke ter Brugge en wethouder Jeroen Diepemaat. © Emiel Muijderman

Enschede heeft een nieuw merk met soundtrack gelanceerd. Centraal staat daarin het imago als technologische, innovatieve en creatieve stad. Citymarketingorganisatie Enschede Promotie heeft samen met de gemeente, een sounddesigner en diverse strategen en conceptontwikkelaars gewerkt aan het nieuwe merk. Met als doel om als stad te groeien en aantrekkelijk te zijn voor (nieuwe) bewoners, bezoekers, talent en bedrijven.

Meer dan vijftig stakeholders hebben afgelopen jaren meegedacht over het verhaal van de stad. Wat maakt Enschede uniek? Wat maakt Enschede anders dan andere steden? En wat is eigenlijk het DNA van de stad? 

Strategische citymarketingvisie

De antwoorden op deze vragen zijn vertaald naar een strategische citymarketingvisie. De strategische citymarketingvisie was het startpunt voor de creatieve doorvertaling. Uitgangspunt is het overkoepelende verhaal van Enschede:

Enschede is een technologische, innovatieve en creatieve stad waar het door de menselijke maat en Enschedese mentaliteit fijn ondernemen, studeren, recreëren en wonen is.

In onderstaand figuur is het merk Enschede visueel samengevat. Het merk Enschede is gestoeld op de thema’s, kernkwaliteiten en de merkwaarden. Samen vormen deze het DNA van Enschede. 

DNA_Enschede

Het merk Enschede is gestoeld op drie thema’s: Technologie, Innovatie en Creativiteit, samengevat TIC. Deze vormen het fundament van het merk Enschede. Wat Enschede echter écht Enschede maakt, is de combinatie van de TIC met de menselijke maat en de Enschedese mentaliteit. Om deze tastbaarder te maken, zijn ze nader uitgewerkt in de kernkwaliteiten en merkwaarden voor Enschede. De kernkwaliteiten zijn:

  • Compacte stad met uitgebreid aanbod aan grootstedelijke voorzieningen;
  • Ruimte om iets te betekenen en impact te hebben;
  • Enschede heeft een breed aanbod van onderwijs­ instellingen en vooraanstaande bedrijven gericht op technologie, innovatie en creativiteit;
  • Enschede heeft een uitgebreid aanbod aan horeca, evenementen, cultuur, sport en winkels op fietsafstand;
  • Enschede heeft een hoge kwaliteit van leven.

De merkwaarden van Enschede zijn:

  • Ondernemend
  • Betrokken
  • No-nonsense
  • Veerkracht
Op basis van het DNA zijn vier pijlers voor Enschede geformuleerd. Ondernemende Kennisstad, Creatieve Stad, Bruisende Stad en Groene Leefstad, waarbij de focus ligt op de binnenstad. In deze vier pijlers komt het bijzondere DNA van Enschede tot uiting: deze vier pijlers vertellen het verhaal van de stad. Daarom moeten de citymarketinginvesteringen zich richten op het verder uitbouwen van deze vier pijlers. Binnen en tussen deze vier pijlers zijn de TIC, de menselijke maat en de Enschedese mentaliteit de verbindende elementen. Ook komen de kern­ kwaliteiten en merkwaarden terug in de pijlers.

Pop-up brandteam

Voor de creatieve doorvertaling van de citymarketingvisie is een tijdelijk pop-up brandteam samengesteld bestaande uit acht Enschede creatieve strategen en conceptontwikkelaars. Dit team heeft samengewerkt aan de vormgeving en strategie van het merk Enschede.

The sound of Enschede

Enschede heeft naast de Universiteit Twente ook internationaal gerenommeerd muziekonderwijs. Passend bij het imago van Enschede is dan ook een eigen geluid. Samen met een Enschedese sounddesigner is een audiologo en track ontwikkeld. De basis voor deze sounds zijn geluiden uit de stad. Zo hoor je naast de geschiedenis van de textielindustrie onder andere ook de ruimte, natuur en innovatie van Enschede.


Bewoners als ambassadeur

DNA en identiteit van Enschede zijn gevormd door alle mensen in de stad. De belangrijkste ambassadeurs zijn dan ook de bewoners. Om alle bewoners te informeren over het merk wordt een campagne gestart met beelden en verhalen van de stad. Met deze campagne wil Enschede Promotie een éénduidig en helder verhaal richting bewoners communiceren opdat iedereen dit verhaal ook wil uitdragen. Ook het bedrijfsleven, evenementen en andere stakeholders worden betrokken bij het uitdragen van het merk Enschede. De grote vraag is ‘Hoe krijgen we iedereen op één lijn en dagen we ze uit om met het merk aan de slag te gaan?’. Daarvoor is naast de campagnes een On-brand checklist ontwikkeld.

On-brand checklist

Dat iedereen in Enschede aan de slag mag met hét beeldmerk van Enschede is een feit. Om te stimuleren dat iedereen meewerkt aan het bouwen van het gewenste imago is er de onbrand checklist op www.cityofenschede.com. Na het invullen van deze checklist ziet men of iets on- of offbrand is. Daarnaast stimuleert deze checklist om aan de slag te gaan met de thema’s technologie, innovatie en creativiteit.

Enschede

Link: https://www.enschede.nl/sites/default/files/Citymarketingvisie-Enschede.pdf
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, citymarketing, Overijssel,

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
11/04/24
Exclusief voor leden
Van Gogh Nationaal Park gaat Brabant Behagen
De gemeenten Oirschot, Rucphen, Best en Tilburg zijn als eerste verkozen om mee te doen aan Brabant Behaagt, een nieuw landschapsproject van Van Gogh Nationaal Park. et Brabantse platteland moet hierdoor natuurlijker en beter beleefbaar worden. Ook moet het landschap voor boeren verdienvermogen opleveren. Zo gaan natuur, recreatie en economie hand in hand.
09/04/24
Campagne Varen doe je samen afgetrapt
Tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem heeft gedeputeerde Rob van Muilekom voor de provincie Utrecht d...
08/04/24
Elektrische zelfbedieningspont Zuidlaardermeer
In het populaire fietsrondje Zuidlaardermeer in Groningen is door een zelfbedieningspont een volledig rondje om het Zuidlaardermeer mogelijk.
05/04/24
Ambitie Utrechts Landschap 10.000 bomen planten
Om de natuur te versterken wil natuur- en beheerorganisatie Utrechts Landschap komend jaar ruim tien...
05/04/24
Waddenkust krijgt pelgrimsroute Het Ziltepad
In Noord-Holland, Fryslân en Groningen wordt de komende drie jaar langs de Waddenkust een pelgrimsroute voor bezinningstoerisme ontwikkeld: Het Ziltepad. Het Ziltepad voorziet volgens de initiatiefnemers in de toenemende vraag naar bezinning en rust in een steeds hectischer wereld.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...