Geplaatst op: 13-07-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Nieuw merk met soundtrack voor Enschede

Nieuw merk met soundtrack voor Enschede
Directeur Enschede promotie Marieke ter Brugge en wethouder Jeroen Diepemaat. © Emiel Muijderman

Enschede heeft een nieuw merk met soundtrack gelanceerd. Centraal staat daarin het imago als technologische, innovatieve en creatieve stad. Citymarketingorganisatie Enschede Promotie heeft samen met de gemeente, een sounddesigner en diverse strategen en conceptontwikkelaars gewerkt aan het nieuwe merk. Met als doel om als stad te groeien en aantrekkelijk te zijn voor (nieuwe) bewoners, bezoekers, talent en bedrijven.

Meer dan vijftig stakeholders hebben afgelopen jaren meegedacht over het verhaal van de stad. Wat maakt Enschede uniek? Wat maakt Enschede anders dan andere steden? En wat is eigenlijk het DNA van de stad? 

Strategische citymarketingvisie

De antwoorden op deze vragen zijn vertaald naar een strategische citymarketingvisie. De strategische citymarketingvisie was het startpunt voor de creatieve doorvertaling. Uitgangspunt is het overkoepelende verhaal van Enschede:

Enschede is een technologische, innovatieve en creatieve stad waar het door de menselijke maat en Enschedese mentaliteit fijn ondernemen, studeren, recreëren en wonen is.

In onderstaand figuur is het merk Enschede visueel samengevat. Het merk Enschede is gestoeld op de thema’s, kernkwaliteiten en de merkwaarden. Samen vormen deze het DNA van Enschede. 

DNA_Enschede

Het merk Enschede is gestoeld op drie thema’s: Technologie, Innovatie en Creativiteit, samengevat TIC. Deze vormen het fundament van het merk Enschede. Wat Enschede echter écht Enschede maakt, is de combinatie van de TIC met de menselijke maat en de Enschedese mentaliteit. Om deze tastbaarder te maken, zijn ze nader uitgewerkt in de kernkwaliteiten en merkwaarden voor Enschede. De kernkwaliteiten zijn:

  • Compacte stad met uitgebreid aanbod aan grootstedelijke voorzieningen;
  • Ruimte om iets te betekenen en impact te hebben;
  • Enschede heeft een breed aanbod van onderwijs­ instellingen en vooraanstaande bedrijven gericht op technologie, innovatie en creativiteit;
  • Enschede heeft een uitgebreid aanbod aan horeca, evenementen, cultuur, sport en winkels op fietsafstand;
  • Enschede heeft een hoge kwaliteit van leven.

De merkwaarden van Enschede zijn:

  • Ondernemend
  • Betrokken
  • No-nonsense
  • Veerkracht
Op basis van het DNA zijn vier pijlers voor Enschede geformuleerd. Ondernemende Kennisstad, Creatieve Stad, Bruisende Stad en Groene Leefstad, waarbij de focus ligt op de binnenstad. In deze vier pijlers komt het bijzondere DNA van Enschede tot uiting: deze vier pijlers vertellen het verhaal van de stad. Daarom moeten de citymarketinginvesteringen zich richten op het verder uitbouwen van deze vier pijlers. Binnen en tussen deze vier pijlers zijn de TIC, de menselijke maat en de Enschedese mentaliteit de verbindende elementen. Ook komen de kern­ kwaliteiten en merkwaarden terug in de pijlers.

Pop-up brandteam

Voor de creatieve doorvertaling van de citymarketingvisie is een tijdelijk pop-up brandteam samengesteld bestaande uit acht Enschede creatieve strategen en conceptontwikkelaars. Dit team heeft samengewerkt aan de vormgeving en strategie van het merk Enschede.

The sound of Enschede

Enschede heeft naast de Universiteit Twente ook internationaal gerenommeerd muziekonderwijs. Passend bij het imago van Enschede is dan ook een eigen geluid. Samen met een Enschedese sounddesigner is een audiologo en track ontwikkeld. De basis voor deze sounds zijn geluiden uit de stad. Zo hoor je naast de geschiedenis van de textielindustrie onder andere ook de ruimte, natuur en innovatie van Enschede.


Bewoners als ambassadeur

DNA en identiteit van Enschede zijn gevormd door alle mensen in de stad. De belangrijkste ambassadeurs zijn dan ook de bewoners. Om alle bewoners te informeren over het merk wordt een campagne gestart met beelden en verhalen van de stad. Met deze campagne wil Enschede Promotie een éénduidig en helder verhaal richting bewoners communiceren opdat iedereen dit verhaal ook wil uitdragen. Ook het bedrijfsleven, evenementen en andere stakeholders worden betrokken bij het uitdragen van het merk Enschede. De grote vraag is ‘Hoe krijgen we iedereen op één lijn en dagen we ze uit om met het merk aan de slag te gaan?’. Daarvoor is naast de campagnes een On-brand checklist ontwikkeld.

On-brand checklist

Dat iedereen in Enschede aan de slag mag met hét beeldmerk van Enschede is een feit. Om te stimuleren dat iedereen meewerkt aan het bouwen van het gewenste imago is er de onbrand checklist op www.cityofenschede.com. Na het invullen van deze checklist ziet men of iets on- of offbrand is. Daarnaast stimuleert deze checklist om aan de slag te gaan met de thema’s technologie, innovatie en creativiteit.

Enschede

Link: https://www.enschede.nl/sites/default/files/Citymarketingvisie-Enschede.pdf
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, citymarketing, Overijssel,

CELTH
 





||| Nieuws |||

29/03/24
Dutch Health Week haalt veel zorg en gezondheidszoekers naar Utrecht
Domstad Utrecht is vol met vak- én gewone bezoekers tijdens Dutch Health Week. Deze is van zondag 7 tot en met zondag 14 april, een week lang als ‘Utrecht, Heart of Health’. Hier zit een brede samenwerking achter voor destintatiemanagement van Utrecht.
27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...