Geplaatst op: 09-07-2021
Auteur: Marc Gerlings

Spuit graffiti in VVV Experience Heerlen-Parkstad

Spuit graffiti in VVV Experience Heerlen-Parkstad
De opening van Experience Heerlen-Parkstad. Foto: Pascal Moors
Op 8 juli in de middag opende burgemeester Roel Wever van Heerlen, samen met Wim Heuts, voorzitter van Stichting VVV Zuid-Limburg en Barry Braeken, directeur van Weller, de nieuwe Experience Heerlen-Parkstad van Visit Zuid-Limburg.  Met in de exxperience opvallend veel interactieve elementen.

Deze is gelegen in het Maankwartier; het OV-knooppunt van de regio Parkstad en het symbool van deze opkomende toeristische bestemming. Binnen de museale Experience wordt ‘Het Verhaal’ van Parkstad verteld. Dat ‘Verhaal’ begint bij de Romeinse bezetting en loopt via de tijdsperiodes Ridders & Rovers, Mijntijd en Transitiejaren naar het heden.  

Virtueel digitaal en interactief

De bezoeker vindt in de Experience informatie en inspiratie voor een bezoek aan de stad en de regio - gebruikmakend van de nieuwste technieken die de zintuigen prikkelen. ‘Virtueel, digitaal en interactief’ zijn daarbij de sleutelwoorden waarmee ook aan de jongste bezoeker is gedacht. Voor de eerste gasten zijn er speciale openingsacties.

De bezoeker krijgt een beeld van Heerlen en Parkstad door de tijden heen. Vijf tijdsperiodes waren daarbij dominant in de vorming van het gebied: het Romeins knooppunt , Ridders en rovers, de Mijntijd, de Transitiejaren en Nieuw Elan. 

Spuit graffiti en luister naar podcasts

Deze periodes komen overal terug in het twee verdiepingen tellende pand. Daarnaast worden er hedendaagse activiteiten en bezienswaardigheden vermeld die bij deze tijdvakken passen. Niet alleen met (levensgrote) kaarten, boeken, gidsen en streekproducten maar ook met de nieuwste snufjes. Spuit er bijvoorbeeld je eigen digitale graffiti, luister er naar podcasts, ontdek de interactieve tafel en reis virtueel door Zuid-Limburg. De wisselende expositie en de cinema op de eerste verdieping - waar onder andere de nieuwste film ‘Parkstad door de tijden heen’ te zien is - maken het af. Voor meer informatie kijk op visitzuidlimburg.nl/parkstad-experience.

Een fotoalbum van de experience vind je op deze pagina.

Openingsacties

Speciaal voor de opening organiseert Visit Zuid-Limburg gratis stadswandelingen door Heerlen. Op 14, 18 en 17 juli onder begeleiding van een gids. Belangstellenden kunnen zich melden via shop.tickli.nl/event/Heerlen. Er is plaats voor 48 personen.

Ook het City Escape Spel door Heerlen is nu voor € 29,95 in plaats van € 35 te spelen. Met dit spel los je uitdagende opdrachten op en kraak je de codes. Ideaal voor groepsuitjes en teambuilding. Voor een dagdeel spelplezier voor 6 personen. De actie is geldig t/m 18 juli. Voor meer informatie kijk op visitzuidlimburg.nl/doorgrondheerlen.

Wil je het als vakgenoot zien? Vanaf het station - voordat je de hellingbaan afloopt naar het centrum van Heerlen - aan de linkerkant ligt het. De openingstijden zijn op maandag van 13.00-17.00 uur, van dinsdag t/m vrijdag van 09.30-17.00 uur en op zaterdag van 09.30-16.00 uur.

 
Trefwoorden: VVV, experience, Heerlen, Parkstad

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...