Geplaatst op: 06-07-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Twente koppelt bewoners aan toeristen

Twente koppelt bewoners aan toeristen
Stefano Juliano op de Oude Markt - Enschede

Elke trend heeft zijn tegentrend. Dat zien we in Twente waar ze in deze tijd met chatbots en artificial intelligence Tukkers van vlees en bloed inzetten om toeristen unieke tips te geven. Daartoe lanceert Twente Marketing  als eerste in Nederland een platform waar bezoekers één op één advies kunnen krijgen van échte kenners. In Twente koppelen ze deze tegentrend weer aan de digitale trend door de antwoorden van Tukkers op te slaan en digitaal toegankelijk te houden.

Hiermee speelt de destinatiemarketing-organisatie in op de laatste trends in de digitale klantreis; zoals het hebben van een persoonlijke reis-assistent, het in contact komen met de lokale bevolking en het bieden van vraag-gestuurde content. Meer dan 145 Twente-experts zitten klaar om de bezoeker van tips te voorzien over hun eigen woonplaats of interessegebied. 

Lokale bevolking als experts

Op www.tukkers.nl kan iedere Tukker zich aanmelden en reageren op vragen door leuke tips te geven. De verscheidenheid aan Tukkers maakt het platform tot een plek waar iedereen met een vraag over Twente terecht kan. Een vraag kan bijvoorbeeld zijn waar de beste hondenlos-loopgebieden zijn of waar je het beste stukje vlees van Twente kunt kopen. Zeker nu iedereen steeds meer zijn eigen achtertuin aan het ontdekken is, is het leuk om daarin tips van de inwoners uit dat gebied te krijgen. Door de Tukkers op deze manier een podium te geven, zijn ze voor heel Nederland toegankelijk om digitaal te benaderen.

"Tukkers.nl is een belangrijk onderdeel in de klantreis van de consument. In de inspiratie-fase komen zij al veel terecht op ons platform www.visittwente.nl. Door de bezoeker ook écht in contact te brengen met de Tukkers, bieden wij ze een persoonlijkere mogelijkheid om goed voorbereid onze mooie regio te ontdekken.” Aldus Quirine ter Haar, gebiedsmanager Twente Marketing.

Inspelen op digitale trends

Naast persoonlijk contact ziet Twente Marketing ook dat in zoekmachines zoals Google veel meer vraag-gestuurde content wordt getoond. Onder meer met de voice-guide. Met dit nieuwe platform is Twente klaar voor de toekomst. Alle vragen die worden gesteld blijven bewaard, zijn zichtbaar voor Google en worden gekoppeld aan visittwente.nl.

De mentaliteit van de Tukkers

Middels de positionering ‘Tijd zat in Twente’ voert Twente Marketing al enkele jaren campagne waarbij de mentaliteit van Tukkers centraal staat. Onderdelen hiervan zijn het boekje Namens alle Tukkers - Geluk ‘n Tuk en de green graffiti met Twente spreuken in het straatbeeld. Quirine ter Haar: "Tukkers gaan niet mee met elke hype en houden zich minder bezig met oppervlakkigheden. Hier hebben we nog oprechte aandacht: voor elkaar, onze omgeving en de producten die we leveren. Dat zit in ons DNA en dragen we met trots uit. Met www.tukkers.nl krijgt iedere Tukker dat podium. Want een duwtje in de rug is soms nodig bij de bescheiden Tukker.”

Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo, marketing, informatie, Gelderland, twente

||| Blogs |||

09/07/21
Dromomania
Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenl...
30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/07/21
Visit Zuid-Limburg lanceert informatiecampagne na watersnood
Visit Zuid-Limburg lanceert een campagne om toeristen goed te informeren over de vakantiemogelijkheden in de regio. Zuid-Limburg is hard getroffen door de watersnood maar inmiddels zijn de meeste bedrijven weer open en staan klaar om gasten en toeristen gastvrij te ontvangen.
19/07/21
Campagne Breda Marketing genomineerd voor Kern Creativity Award
DMO Marketing Breda is voor twee Kern-awards genomineerd. De campagne ‘Breda Geeft Je de Ruimte’ is genomineerd voor de Kern Marketing Award 2021 en met de Groene Kaart maken ze kans op de Kern Creativity Award 2021.
13/07/21
Efteling ziet kansen in netwerk Talpa
De Efteling en Talpa Network gaan samenwerken op meerdere kanalen van Talpa Network. Met onder meer zichtbaarheid op Talpa’s bij het televisieprogramma Marble Mania en middels het veilen van entreetickets van het attractiepark door de veilingwebsite VakantieVeilingen. Het leidt mogelijk tot een internationale aanpak.
08/07/21
Geluksgevoel centraal in zomercampagne Marketing Groningen
Dit gevoel wordt gevangen in twaalf campagnefoto’s die dat gevoel proberen te vangen. Voor de campagne zijn drie nieuwe routes ontwikkeld langs pareltjes in de provincie Groningen.
06/07/21
Twente koppelt bewoners aan toeristen
Elke trend heeft zijn tegentrend. Dat zien we in Twente waar ze in deze tijd met chatbots en artificial intelligence Tukkers van vlees en bloed inzetten om toeristen unieke tipse te geven.
02/07/21
Extra impuls voor herstel van gastvrijheidssector:
Vandaag is de campagne ‘Buitenleven in regio Utrecht’ gelanceerd door gedeputeerde Arne Schaddel...
30/06/21
Exclusief voor leden
Singapore Tourism Board opent kantoor in Brussel voor marketing en sales Benelux
De Singapore Tourism Board (STB) heeft de opening van hun regionale kantoor in Brussel, België aangekondigd. Het nieuwe kantoor wordt geopend om de potentie van de Benelux-markt te benutten en maakt deel uit van STB's middellange tot lange termijn strategie in investering in long-haul markten. De ‘Passion Made Possible’-campagne staat klaar.
23/06/21
Weer handhaving op reclame in het buitengebied
De afschaling van coronamaatregelen laat zich ook zien in beleid en handhaving. Vanaf 1 juli 2021 gaat de handhaving in opdracht van de provincie Utrecht van start. Vanwege corona is in het voorjaar van 2021 en 2020 met de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Utrecht afgesproken dat zij enige tijd coulance betrachtte wat betreft reclameuitingen in het buitengebied.