Geplaatst op: 06-07-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Twente koppelt bewoners aan toeristen

Twente koppelt bewoners aan toeristen
Stefano Juliano op de Oude Markt - Enschede

Elke trend heeft zijn tegentrend. Dat zien we in Twente waar ze in deze tijd met chatbots en artificial intelligence Tukkers van vlees en bloed inzetten om toeristen unieke tips te geven. Daartoe lanceert Twente Marketing  als eerste in Nederland een platform waar bezoekers één op één advies kunnen krijgen van échte kenners. In Twente koppelen ze deze tegentrend weer aan de digitale trend door de antwoorden van Tukkers op te slaan en digitaal toegankelijk te houden.

Hiermee speelt de destinatiemarketing-organisatie in op de laatste trends in de digitale klantreis; zoals het hebben van een persoonlijke reis-assistent, het in contact komen met de lokale bevolking en het bieden van vraag-gestuurde content. Meer dan 145 Twente-experts zitten klaar om de bezoeker van tips te voorzien over hun eigen woonplaats of interessegebied. 

Lokale bevolking als experts

Op www.tukkers.nl kan iedere Tukker zich aanmelden en reageren op vragen door leuke tips te geven. De verscheidenheid aan Tukkers maakt het platform tot een plek waar iedereen met een vraag over Twente terecht kan. Een vraag kan bijvoorbeeld zijn waar de beste hondenlos-loopgebieden zijn of waar je het beste stukje vlees van Twente kunt kopen. Zeker nu iedereen steeds meer zijn eigen achtertuin aan het ontdekken is, is het leuk om daarin tips van de inwoners uit dat gebied te krijgen. Door de Tukkers op deze manier een podium te geven, zijn ze voor heel Nederland toegankelijk om digitaal te benaderen.

"Tukkers.nl is een belangrijk onderdeel in de klantreis van de consument. In de inspiratie-fase komen zij al veel terecht op ons platform www.visittwente.nl. Door de bezoeker ook écht in contact te brengen met de Tukkers, bieden wij ze een persoonlijkere mogelijkheid om goed voorbereid onze mooie regio te ontdekken.” Aldus Quirine ter Haar, gebiedsmanager Twente Marketing.

Inspelen op digitale trends

Naast persoonlijk contact ziet Twente Marketing ook dat in zoekmachines zoals Google veel meer vraag-gestuurde content wordt getoond. Onder meer met de voice-guide. Met dit nieuwe platform is Twente klaar voor de toekomst. Alle vragen die worden gesteld blijven bewaard, zijn zichtbaar voor Google en worden gekoppeld aan visittwente.nl.

De mentaliteit van de Tukkers

Middels de positionering ‘Tijd zat in Twente’ voert Twente Marketing al enkele jaren campagne waarbij de mentaliteit van Tukkers centraal staat. Onderdelen hiervan zijn het boekje Namens alle Tukkers - Geluk ‘n Tuk en de green graffiti met Twente spreuken in het straatbeeld. Quirine ter Haar: "Tukkers gaan niet mee met elke hype en houden zich minder bezig met oppervlakkigheden. Hier hebben we nog oprechte aandacht: voor elkaar, onze omgeving en de producten die we leveren. Dat zit in ons DNA en dragen we met trots uit. Met www.tukkers.nl krijgt iedere Tukker dat podium. Want een duwtje in de rug is soms nodig bij de bescheiden Tukker.”

Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo, marketing, informatie, Gelderland, twente

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...

||| Agenda |||

24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...