Geplaatst op: 06-07-2021
Auteur: NRIT redactie

Provincie Utrecht wil retail binnensteden en kernen versterken

Eerste kennisbijeenkomst in het najaar

Provincie Utrecht wil retail binnensteden en kernen versterken
Wethouder Strijk wil de binnensteden en kernen in de provincie Utrecht versterken.
Utrechtse gemeenten kunnen sinds 1 juli een subsidie aanvragen om de vitaliteit van binnensteden, dorpskernen en winkelcentra te versterken. Doordat steeds meer mensen online winkelen, neemt het aantal fysieke winkels af, is er meer leegstand en staat de vitaliteit van deze gebieden al een paar jaar onder druk. 

De coronacrisis heeft dit proces versterkt waardoor nu ook horeca, cultuur en toerisme in binnensteden en dorpskernen onder druk staan. Met de subsidieregeling kunnen gemeenten een plan maken om hun binnenstad of dorp nieuw leven in te blazen en toekomstbestendig te maken.

Strijk: Planvorming nu belangrijk

Gedeputeerde Robert Strijk (Economie): "Het is voor een gemeente belangrijk om een levendig winkelgebied te hebben waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, kunnen werken en winkelen. Natuurlijk spelen werkgelegenheid en economie hier ook een rol, maar planvorming is nu vooral belangrijk vanwege de sociale functie die een winkelcentrum voor een dorp of stad heeft. Met deze subsidie geven we gemeenten en ondernemers een steuntje in de rug."

Samenwerking en plan van aanpak

Per gemeente wordt er 80.000 euro beschikbaar gesteld. Het maximale budget van de subsidieregeling bedraagt 1.840.000 euro. Het doel van deze subsidieregeling is het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, vastgoedeigenaren en overheid. Deze samenwerking moet leiden tot concrete acties en zorgen voor versterking van de vitaliteit van een binnenstad, dorpskern en/of winkelcentrum. De subsidieregeling is niet bedoeld om die acties te betalen, maar om ondernemers te ondersteunen om tot een plan van aanpak te komen.

Kennisoverdracht

Naast de subsidieregeling biedt de provincie ook ondersteuning door middel van kennisoverdracht. Zo is onlangs een kick-off bijeenkomst georganiseerd om de subsidieregeling op hoofdlijnen toe te lichten en kennis en ervaringen te delen. Na de zomer wordt een nieuwe bijeenkomst georganiseerd.
Trefwoorden: retail, binnenstad, dorpskern

CELTH
 





||| Nieuws |||

20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.
01/02/24
Brabant zet vol in op bezinningstoerisme met Ons Kloosterpad
De toekomst van Ons Kloosterpad in de provincie Noord-Brabant is veiliggesteld. De provincie Noord-Brabant, Vereniging Samenwerkende Kloosters en Visit Brabant hebben daartoe een overeenkomst gesloten.
01/02/24
Apollo zet webportaal op voor reisagenten
Nu gaat de touroperator ook live met Apollo Partner Web die het mogelijk maakt voor lokale reisbureaus en agenten om klanten direct in te boeken.
31/01/24
Exclusief voor leden
Boekingen mei- en zomervakantie +30% bij Sunweb
Januari en februari zijn misschien wel de grauwste maanden van het jaar maar het boekingsseizoen is volop in beweging. Touroperator Sunweb meldt op basis van onderzoek dat ruim 1 op de 5 personen begint hun vakantiegeluk al bij het zoeken naar de reisbestemming.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...