Geplaatst op: 17-06-2021
Auteur: Marc Gerlings

Toerist wordt do-rist in Rotterdam

Vandaag start herstelcampagne toerisme in Rotterdam

Toerist wordt do-rist in Rotterdam
Campagnebeeld van do-rist voor Rotterdam. Foto: Rotterdam Partners.
DMO Rotterdam Partners start vandaag in samenwerking met de gemeente, de langdurige campagne do-rist. Deze campagne richt zich op een nieuw type toerist, de ‘do-rist’, en laat door middel van een online platform met verhalen van Rotterdammers het veelzijdige toeristische aanbod van Rotterdam zien.

Het is een herstelcampagne maar meteen appelleert het ook aan kansen om het toerisme te spreiden over de Maasstad. Hiermee kan waarde op meer plekken toegevoegd worden dan in de bezoekerseconomie van vóór Covid-19. Hoe zit het in elkaar?

De stad wil op een internationaal onderscheidende manier op de kaart zetten bij potentiële bezoekers om zo het toerisme in Rotterdam weer op gang te krijgen en de bezoekerseconomie van de stad te herstellen en te versterken.

Wilbert Lek, directeur Rotterdam Partners: "Toerisme is ontzettend belangrijk voor de Rotterdamse economie. Het zorgt voor inkomsten voor lokale ondernemers en het creëert werkgelegenheid. Met het langzaam verder opengaan van de reiswereld is het dan ook belangrijker dan ooit om deze hard geraakte sector een blijvende boost te geven. En juist door een campagne te lanceren met een typisch Rotterdamse mentaliteit bouwen we echt aan een levendige en leefbare stad voor bezoekers, ondernemers én bewoners."

Duurzame campagneaanpak

De do-rist campagne behelst een duurzame, overkoepelende campagneaanpak voor dit jaar en 2022. Het is daarmee een vertaling van de lange termijn strategie voor toerisme in de stad, passend bij de uitgangspunten van de Visie Toerisme uit 2020. De campagne is gelanceerd op www.dorotterdam.com.

Do-rist: toerist met Rotterdamse mentaliteit

Met de campagne wordt een gloednieuw type toerist geïntroduceerd: de ‘do-rist’. Oftewel: de toerist die zich aangetrokken voelt tot de typisch Rotterdamse ‘can do’ mentaliteit en zichzelf hier ook in herkent. Deze reiziger laat zich niet lokken door tourist traps en goedkope package deals, maar wil opgaan in de cultuur van de stad en verborgen parels zelf ontdekken. Met de focus op dit type toerist worden bezoekers aangetrokken die komen voor het unieke karakter van Rotterdam. Tegelijkertijd zorgt deze campagneaanpak ervoor dat ook de bewoners van de stad zoveel mogelijk profijt hebben van de groei van het toerisme. Rotterdam blijft écht Rotterdam: een gastvrije, leefbare en levendige stad voor iedereen. Dit past bij de toeristische ambities van de stad op de lange termijn, zoals vastgelegd in de Visie Toerisme 2020.


Veelzijdig online platform

De do-rist campagne heeft als bakermat een online platform. Op dit platform wordt door middel van video’s, interviews met Rotterdammers en pakkende oneliners een vernieuwend, cross-cultureel, divers en groen stadsaanbod getoond waarbij ook de wat minder toeristische wijken in de spotlights komen te staan. Onder meer verrassende locaties op het water, het innovatief herinrichten van de publieke buitenruimte en het samensmelten van culturen zijn kenmerkende Rotterdamse thema’s die een plekje hebben gekregen in deze campagne. De komende weken zal er steeds nieuwe content worden toegevoegd aan het platform.

Boekbaar aanbod in Nederland en daarbuiten

Met de campagne wil de stad de bezoeker zoveel mogelijk inspireren en direct handvatten bieden bij het plannen of boeken van een fantastische ervaring in Rotterdam. Via het do-rist platform en de bezoekerswebsite rotterdam.info wordt daarom direct doorgelinkt naar het boekbare aanbod van partners en partijen in de stad. Op die manier kan zo goed mogelijk worden ingespeeld op de wensen en behoeften van de bezoekers. 

De campagne richt zich in eerste instantie op de Nederlandse bezoeker, maar beweegt mee met de actuele reisadviezen van de overheid. Wanneer reizen verantwoord is, worden ook buurlanden België, Duitsland, Frankrijk en Engeland actief benaderd met de campagne.

Toolkit en samenwerkingspartners

Met deze campagne wil Rotterdam Partners betrokkenen en geïnteresseerden in de stad stimuleren om ook mee te doen. Daarom worden er materialen beschikbaar gesteld waarmee het mogelijk is om eenvoudig aan te haken bij de campagne via eigen online en social kanalen. Meer informatie daarover is te vinden op de website: www.dorotterdam.com.

Opdrachtgever en campagnemakers

Rotterdam Partners sloeg voor deze campagne de handen ineen met XYZ Creative Agency, Zuiver Media, Burst Digital Agency en verschillende Rotterdamse ambassadeurs.


Trefwoorden: campagne, herstel, Rotterdam, toerisme, toerist, do-rist, DMO

CELTH
 






||| Nieuws |||

09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...
08/02/24
Bewonerscampagne Amsterdam laat bijzondere gezichten zien
Woensdag 24 januari lanceerde amsterdam&partners de nieuwe bewonerscampagne ‘Amsterdam verruimt je blik’, een campagne die het gevoel van trots bij Amsterdammers vergroot door de rijkdom aan perspectieven en initiatieven van Amsterdammers in beeld te brengen.
06/02/24
Ludieke zomercampagne Visit Zuid-Limburg: Don’t Vlaai Away
Don’t Vlaai Away is de ludieke aftrap van de zomercampagne van Visit Zuid-Limburg. De Limburgse DMO wil hiermee Nederlanders verleiden hun vakantie in eigen land te vieren en is een knipoog naar de Europese erkenning van de Limburgse vlaai als beschermd streekproduct.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...