Geplaatst op: 17-06-2021
Auteur: Marc Gerlings

Toerist wordt do-rist in Rotterdam

Vandaag start herstelcampagne toerisme in Rotterdam

Toerist wordt do-rist in Rotterdam
Campagnebeeld van do-rist voor Rotterdam. Foto: Rotterdam Partners.
DMO Rotterdam Partners start vandaag in samenwerking met de gemeente, de langdurige campagne do-rist. Deze campagne richt zich op een nieuw type toerist, de ‘do-rist’, en laat door middel van een online platform met verhalen van Rotterdammers het veelzijdige toeristische aanbod van Rotterdam zien.

Het is een herstelcampagne maar meteen appelleert het ook aan kansen om het toerisme te spreiden over de Maasstad. Hiermee kan waarde op meer plekken toegevoegd worden dan in de bezoekerseconomie van vóór Covid-19. Hoe zit het in elkaar?

De stad wil op een internationaal onderscheidende manier op de kaart zetten bij potentiële bezoekers om zo het toerisme in Rotterdam weer op gang te krijgen en de bezoekerseconomie van de stad te herstellen en te versterken.

Wilbert Lek, directeur Rotterdam Partners: "Toerisme is ontzettend belangrijk voor de Rotterdamse economie. Het zorgt voor inkomsten voor lokale ondernemers en het creëert werkgelegenheid. Met het langzaam verder opengaan van de reiswereld is het dan ook belangrijker dan ooit om deze hard geraakte sector een blijvende boost te geven. En juist door een campagne te lanceren met een typisch Rotterdamse mentaliteit bouwen we echt aan een levendige en leefbare stad voor bezoekers, ondernemers én bewoners."

Duurzame campagneaanpak

De do-rist campagne behelst een duurzame, overkoepelende campagneaanpak voor dit jaar en 2022. Het is daarmee een vertaling van de lange termijn strategie voor toerisme in de stad, passend bij de uitgangspunten van de Visie Toerisme uit 2020. De campagne is gelanceerd op www.dorotterdam.com.

Do-rist: toerist met Rotterdamse mentaliteit

Met de campagne wordt een gloednieuw type toerist geïntroduceerd: de ‘do-rist’. Oftewel: de toerist die zich aangetrokken voelt tot de typisch Rotterdamse ‘can do’ mentaliteit en zichzelf hier ook in herkent. Deze reiziger laat zich niet lokken door tourist traps en goedkope package deals, maar wil opgaan in de cultuur van de stad en verborgen parels zelf ontdekken. Met de focus op dit type toerist worden bezoekers aangetrokken die komen voor het unieke karakter van Rotterdam. Tegelijkertijd zorgt deze campagneaanpak ervoor dat ook de bewoners van de stad zoveel mogelijk profijt hebben van de groei van het toerisme. Rotterdam blijft écht Rotterdam: een gastvrije, leefbare en levendige stad voor iedereen. Dit past bij de toeristische ambities van de stad op de lange termijn, zoals vastgelegd in de Visie Toerisme 2020.


Veelzijdig online platform

De do-rist campagne heeft als bakermat een online platform. Op dit platform wordt door middel van video’s, interviews met Rotterdammers en pakkende oneliners een vernieuwend, cross-cultureel, divers en groen stadsaanbod getoond waarbij ook de wat minder toeristische wijken in de spotlights komen te staan. Onder meer verrassende locaties op het water, het innovatief herinrichten van de publieke buitenruimte en het samensmelten van culturen zijn kenmerkende Rotterdamse thema’s die een plekje hebben gekregen in deze campagne. De komende weken zal er steeds nieuwe content worden toegevoegd aan het platform.

Boekbaar aanbod in Nederland en daarbuiten

Met de campagne wil de stad de bezoeker zoveel mogelijk inspireren en direct handvatten bieden bij het plannen of boeken van een fantastische ervaring in Rotterdam. Via het do-rist platform en de bezoekerswebsite rotterdam.info wordt daarom direct doorgelinkt naar het boekbare aanbod van partners en partijen in de stad. Op die manier kan zo goed mogelijk worden ingespeeld op de wensen en behoeften van de bezoekers. 

De campagne richt zich in eerste instantie op de Nederlandse bezoeker, maar beweegt mee met de actuele reisadviezen van de overheid. Wanneer reizen verantwoord is, worden ook buurlanden België, Duitsland, Frankrijk en Engeland actief benaderd met de campagne.

Toolkit en samenwerkingspartners

Met deze campagne wil Rotterdam Partners betrokkenen en geïnteresseerden in de stad stimuleren om ook mee te doen. Daarom worden er materialen beschikbaar gesteld waarmee het mogelijk is om eenvoudig aan te haken bij de campagne via eigen online en social kanalen. Meer informatie daarover is te vinden op de website: www.dorotterdam.com.

Opdrachtgever en campagnemakers

Rotterdam Partners sloeg voor deze campagne de handen ineen met XYZ Creative Agency, Zuiver Media, Burst Digital Agency en verschillende Rotterdamse ambassadeurs.


Trefwoorden: campagne, herstel, Rotterdam, toerisme, toerist, do-rist, DMO

CELTH
 






||| Nieuws |||

17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
Exclusief voor leden
Boekingstrends meivakantie
Met de meivakantie aanstaande komen diverse touroperators met hun boekingstrends. TUI Nederland ziet 10% meer reizigers tijdens de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. De VakantieDiscounter ziet een grote belangstelling voor een all-inclusive naar Turkije.
17/04/24
Exclusief voor leden
Erfgoeddag met thema 'Thuis'
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
17/04/24
Jaarverslag Koninklijke Jaarbeurs 2023
Na een periode van drie moeizame coronajaren is er weer behoefte om elkaar te zien en te ontmoeten. Koninklijke Jaarbeurs publiceerde deze week het jaarverslag 2023. Jaarbeurs is weer volop in bedrijf.
15/04/24
Minke Rabaut in workshop 3ST
Minke Rabaut van Impuls Zeeland is toegevoegd aan de workshop 3ST tijdens het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024, op 18 april in Vlissingen
15/04/24
Uitstoot industrie omlaag maar luchtvaart omhoog
In 2023 was de uitstoot van de Nederlandse bedrijven binnen het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) 13,2% lager dan in 2022. In tegenstelling tot de luchtvaart die noteerde een stijging van 11%.
15/04/24
Inchecken met betaalpas in buurtbus
In- en uitchecken met de betaalpas nu ook mogelijk in alle buurtbussen van vervoerder Arriva.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...