Geplaatst op: 17-06-2021
Auteur: Marc Gerlings

Toerist wordt do-rist in Rotterdam

Vandaag start herstelcampagne toerisme in Rotterdam

Toerist wordt do-rist in Rotterdam
Campagnebeeld van do-rist voor Rotterdam. Foto: Rotterdam Partners.
DMO Rotterdam Partners start vandaag in samenwerking met de gemeente, de langdurige campagne do-rist. Deze campagne richt zich op een nieuw type toerist, de ‘do-rist’, en laat door middel van een online platform met verhalen van Rotterdammers het veelzijdige toeristische aanbod van Rotterdam zien.

Het is een herstelcampagne maar meteen appelleert het ook aan kansen om het toerisme te spreiden over de Maasstad. Hiermee kan waarde op meer plekken toegevoegd worden dan in de bezoekerseconomie van vóór Covid-19. Hoe zit het in elkaar?

De stad wil op een internationaal onderscheidende manier op de kaart zetten bij potentiële bezoekers om zo het toerisme in Rotterdam weer op gang te krijgen en de bezoekerseconomie van de stad te herstellen en te versterken.

Wilbert Lek, directeur Rotterdam Partners: "Toerisme is ontzettend belangrijk voor de Rotterdamse economie. Het zorgt voor inkomsten voor lokale ondernemers en het creëert werkgelegenheid. Met het langzaam verder opengaan van de reiswereld is het dan ook belangrijker dan ooit om deze hard geraakte sector een blijvende boost te geven. En juist door een campagne te lanceren met een typisch Rotterdamse mentaliteit bouwen we echt aan een levendige en leefbare stad voor bezoekers, ondernemers én bewoners."

Duurzame campagneaanpak

De do-rist campagne behelst een duurzame, overkoepelende campagneaanpak voor dit jaar en 2022. Het is daarmee een vertaling van de lange termijn strategie voor toerisme in de stad, passend bij de uitgangspunten van de Visie Toerisme uit 2020. De campagne is gelanceerd op www.dorotterdam.com.

Do-rist: toerist met Rotterdamse mentaliteit

Met de campagne wordt een gloednieuw type toerist geïntroduceerd: de ‘do-rist’. Oftewel: de toerist die zich aangetrokken voelt tot de typisch Rotterdamse ‘can do’ mentaliteit en zichzelf hier ook in herkent. Deze reiziger laat zich niet lokken door tourist traps en goedkope package deals, maar wil opgaan in de cultuur van de stad en verborgen parels zelf ontdekken. Met de focus op dit type toerist worden bezoekers aangetrokken die komen voor het unieke karakter van Rotterdam. Tegelijkertijd zorgt deze campagneaanpak ervoor dat ook de bewoners van de stad zoveel mogelijk profijt hebben van de groei van het toerisme. Rotterdam blijft écht Rotterdam: een gastvrije, leefbare en levendige stad voor iedereen. Dit past bij de toeristische ambities van de stad op de lange termijn, zoals vastgelegd in de Visie Toerisme 2020.


Veelzijdig online platform

De do-rist campagne heeft als bakermat een online platform. Op dit platform wordt door middel van video’s, interviews met Rotterdammers en pakkende oneliners een vernieuwend, cross-cultureel, divers en groen stadsaanbod getoond waarbij ook de wat minder toeristische wijken in de spotlights komen te staan. Onder meer verrassende locaties op het water, het innovatief herinrichten van de publieke buitenruimte en het samensmelten van culturen zijn kenmerkende Rotterdamse thema’s die een plekje hebben gekregen in deze campagne. De komende weken zal er steeds nieuwe content worden toegevoegd aan het platform.

Boekbaar aanbod in Nederland en daarbuiten

Met de campagne wil de stad de bezoeker zoveel mogelijk inspireren en direct handvatten bieden bij het plannen of boeken van een fantastische ervaring in Rotterdam. Via het do-rist platform en de bezoekerswebsite rotterdam.info wordt daarom direct doorgelinkt naar het boekbare aanbod van partners en partijen in de stad. Op die manier kan zo goed mogelijk worden ingespeeld op de wensen en behoeften van de bezoekers. 

De campagne richt zich in eerste instantie op de Nederlandse bezoeker, maar beweegt mee met de actuele reisadviezen van de overheid. Wanneer reizen verantwoord is, worden ook buurlanden België, Duitsland, Frankrijk en Engeland actief benaderd met de campagne.

Toolkit en samenwerkingspartners

Met deze campagne wil Rotterdam Partners betrokkenen en geïnteresseerden in de stad stimuleren om ook mee te doen. Daarom worden er materialen beschikbaar gesteld waarmee het mogelijk is om eenvoudig aan te haken bij de campagne via eigen online en social kanalen. Meer informatie daarover is te vinden op de website: www.dorotterdam.com.

Opdrachtgever en campagnemakers

Rotterdam Partners sloeg voor deze campagne de handen ineen met XYZ Creative Agency, Zuiver Media, Burst Digital Agency en verschillende Rotterdamse ambassadeurs.


Trefwoorden: campagne, herstel, Rotterdam, toerisme, toerist, do-rist, DMO

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...