Geplaatst op: 17-06-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Meer vakantieplezier met een persoonlijke digitale reisassistent?

Meer vakantieplezier met een persoonlijke digitale reisassistent?

Breda University of Applied Sciences (BUas), Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), MarketingOost en Zoey zijn onlangs gestart met een onderzoek hoe een persoonlijke digitale reisassistent bijdraagt aan een betere vakantiebeleving. Met een speciale app beschikken bezoekers van de regio over de leukste en meest actuele tips. En worden ze gespreid over de talloze bezienswaardigheden en attracties die Overijssel te bieden heeft.

Dit project komt tot stand door MarketingOost, Zoey, Mobidot, Data Development Lab (DDL), Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) en Regieorgaan SIA.

Alles uit je vakantie halen

Een selectie aan vakantiegangers is uitgenodigd om mee te doen aan dit unieke onderzoek en het enige wat zij hiervoor nodig hebben is hun mobiele telefoon. Door het gebruik van speciale apps, het aanzetten van een GPS-tracker en het invullen van (korte) vragenlijsten wordt data verzameld die de gasten ter plaatse helpt om alles uit hun verblijf te halen.

Met de digitale reisassistent ontvangen de deelnemers de leukste en meest actuele tips, toegespitst op hun persoonlijke interesses. Uniek aan de reisassistent van Zoey is het gepersonaliseerde gesprek waarin toeristen op tips kunnen reageren en doorvragen. De zeer gepersonaliseerde tips die er uit komen, zorgen voor waarborging van de vakantiebeleving én de gewenste spreiding van de vakantiegangers.

Onontdekte locaties bezoeken

Ondrej Mitas, onderzoeker bij BUas: "Het is bekend dat informatiebronnen zoals reisgidsen, beoordelingssites en social media de neiging hebben om toeristen naar een relatief klein aantal bezienswaardigheden of attracties te trekken. Tegelijkertijd blijven andere plaatsen, waar de toerist ook aangename ervaringen zou kunnen opdoen, onontdekt. Met het afronden van dit onderzoek in het najaar van 2021 willen we de toeristen beter bedienen tijdens hun vakantie." 


BUas

Trefwoorden: vakanties, onderzoek, digitale reisassistent

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/12/21
“Het beantwoorden van reviews beïnvloedt verkoopcijfers”
Bijna iedereen leest wel eens reviews op het internet. Die reacties (en de manier waarop een onderne...
30/11/21
Eerste datahub voor vrijetijdseconomie gelanceerd
MarketingOost lanceert de eerste datahub in de Nederlandse vrijetijdseconomie. Het unieke dataplatform biedt ondernemers, overheden en kennisinstituten de mogelijkheid alle beschikbare relevante kennis en informatie op het gebied van toerisme en recreatie te delen. Het is voor het eerst dat binnen de sector zoveel bronnen en data bij elkaar komen.
19/11/21
Tweederde vakantiegangers wil vaker op vakantie na corona
Bijna tweederde van de Nederlanders wil vaker op vakantie gaan als de coronapandemie voorbij is en a...
10/11/21
Exclusief voor leden
Belgische opleiding opent lab voor digitale beleving
De Experience Hub van Thomas More-hogeschool is een ruimte voor onderzoek en experiment rond innovatieve digitale toepassingen als virtual en augmented reality. Bedrijven en organisaties kunnen in de Hub ontdekken en testen hoe zij VR, AR of andere digitale belevingen kunnen toepassen binnen hun sector.
05/11/21
Reistrends voor 2022: Wintersport in Oostenrijk, staycation in voorjaar
Ondanks de onzekerheden die weer de kop op steken, zijn Nederlanders alweer bezig om hun vakantiever...
04/11/21
Trend: inhaalslag starters in horeca
Het totaal aantal bedrijven is op 1 november 2021 verder gestegen naar 2.186.061. Voor de sector leisure is de trend interessant van het sterk gestegen aantal nieuwe bedrijven in de horeca.
01/11/21
Aantal downloads wandelapp Landschap Overijssel in 2021 sterk gestegen
Afgelopen jaar groeide de populariteit van het wandelen. Dat merkt Landschap Overijssel in het gestegen aantal downloads van hun wandelapp.
29/10/21
Perceptie reisadviezen
Het merendeel van de Nederlandse reizigers vindt de reisadviezen van de Nederlandse overheid te stre...