Geplaatst op: 14-06-2021
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Eerste online inspiratiesessie over maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie

Eerste online inspiratiesessie over maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie

Dat de gastvrijheidssector een grote economische waarde voor de BV Nederland vertegenwoordigd al jaren evident. De pandemie heeft duidelijk gemaakt dat ook de maatschappelijke waarde van toerisme groot is. Daarom was juist dat het thema van de eerste online inspiratiesessie van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd. In totaal komen er vier sessies, georganiseerd door het Landelijk Overleg Tourism Management (LOTM) samen met de partners NRIT en Kennisnetwerk Nederland.

Sprekers

Na een welkomstwoord van Marieke van Meurs van LOTM trapte Jeroen Klijs van de Breda University of Applied Sciences af met een toelichting op het CELTH-onderzoek, gedaan in opdracht van Gastvrij Nederland, naar zowel de economische als de waarde voor de leefomgeving en waarde voor sociale processen. Klijs benadrukte dat al pre-corona tot het onderzoek was ingezet, maar dat de pandemie de relevantie extra groot heeft gemaakt. Hij gaf drie handvaten hoe de maatschappelijke waarde kan worden behouden en/of vergroot:

  • Integrale sectoroverschrijdende samenwerking
  • Betrekken van inwoners
  • Ontwikkelen en delen van kennis over het realiseren van balans

Vervolgens zoomde hij in op de specifieke rol daarbij van drie partijen, de nationale overheid, onderwijs en kennisinstellingen, en ondernemers.

De tweede spreker, Ko Koens, wees erop dat er bij steden risico’s aan verbonden zijn wanneer de toerist alleen wordt gezien als consument. Hij pleitte daarom voor een andere manier van kijken naar toerisme, waarbij toerisme als integraal onderdeel van bestemming of sociaal systeem wordt gezien in plaats van als een economische sector. Ook riep Koens op om voorbij dualiteiten en stereotyperingen te kijken en om toerisme te gebruiken om kwaliteit van bestemmingen te verbeteren. En tenslotte riep hij op om van het managen van problemen te gaan naar oplossingen voor meervoudige waarderecreatie. Daarbij kan toerisme worden gebruikt om onderwijs te stimuleren, om te investeren in de omgeving en om te zorgen voor ontmoeting en ontspanning. Aan dit alles wordt ook gewerkt door designgericht onderzoek in living labs. Een mooi voorbeeld daarvan is het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam.

De laatste spreker, Nicolette Bolté, is sinds 1 februari 2021 gedetacheerd als gebiedsontwikkelaar voor Weerribben-Wieden. Dit Nationaal Park nieuwe stijl is nog relatief onbekend, terwijl het nabijgelegen Giethoorn met massatoerisme juist het tegenovergestelde probleem kent. Uiteindelijk moet Weerribben-Wieden een smart park met een top cultureel erfgoed worden. En met een balans tussen economie, ecologie en leefbaarheid. Daarbij zijn er zes aandachtsgebieden:

  • Robuuste en kwalitatief hoogwaardige natuur
  • Toekomstbestendige landbouw
  • Erfgoed en cultuurhistorie
  • Duurzaam toerisme en ondernemerschap
  • Trotse bewoners
  • Water en klimaat

Belangrijk volgens Bolté is daarbij ‘gunnen zonder grenzen’. Binnen het onderwijs, tussen provincies en cross-sectoraal. Op deze manier is ook Nationaal Park Weerribben-Wierden een proeftuin voor zowel studenten als docenten.


Verhalen

De bijdragen van de drie sprekers werden afgewisseld met drie verhalen van organisaties en personen die actief aan de slag zijn gegaan met de duurzame toekomst van toeristisch Nederland.

Zo brengt het Textielmuseum in Tilburg de maatschappelijke meerwaarde van toerisme en recreatie op veel fronten in de praktijk. Directeur Errol van de Werdt en hoofd TextielLab Hebe Verstappen vertelden dat het museum niet alleen de rijke historie van de Tilburgse textielindustrie toont maar ook een werkplaats voor studenten en ontwerpers is.

Anouschka Trauschke van Reinvent Tourism lichtte toe hoe Amsterdammers in een community werken aan ‘tourism as a force for the good’. Ze ontwikkelen nieuwe producten en diensten met een positieve impact op de stad. Toeristen die op een positieve manier willen bijdragen krijgen verrassende programma’s aangeboden en kunnen zelfs hun hotelovernachting terugverdienen.

Suzanne Reusink van Susie's Farm in de Achterhoek is een boerin met een missie. Ze bouwt in een oud partycentrum aan een droom met korte voedselketens, meer begrip voor het boerenbedrijf en werken met de natuur. Dat kan ze niet alleen en daarom spreekt ze eenieder aan op de eigen verantwoordelijkheid.

De integrale sessie is evenals alle losse filmpjes terug te kijken op het YouTube-kanaal van NRIT. De volgende online inspiratiesessie is op 30 september.

Link: https://www.youtube.com/channel/UC_gJRicQ5Rj3exp99999ZtQ
Trefwoorden: toerisme, recreatie, vrije tijd, congressen, maatschappelijke betekenis, sociale waarde, leefomgeving, maatschappelijke waarde, onderzoek, stedelijk toerisme

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/09/21
Consumptie huishoudens weer op niveau 2019
Hoe snel kan de sector leisure weer uit het coronadal klimmen? Als het aan de consument ligt, heel snel. De groeicijfers van de economie zijn door CBS bijgesteld. Vooral de sterke groei van de consumptie door huishoudens zit weer op het peil van topjaar 2019 en net de sector leisure moet het hebben van die uitgaven.
22/09/21
EuroParcs gaat Europa in met één naam en nieuwe visuele identiteit: vertrouwde naam Droomparken verdwijnt
EuroParcs Group heeft een sterke groei doormaakt. In binnen- en buitenland is inmiddels een groot aa...
21/09/21
Campagne Echt vakantie
Landal GreenParks start deze week een grootschalige, internationale marketingcampagne in Duitsland, ...
21/09/21
Exclusief voor leden
Versterking wandelen in Arnhem Nijmegen met 4 netwerken
Wandelaars kunnen vanaf nu gebruik maken van vier lokale wandelnetwerken in de regio Arnhem Nijmegen. De netwerken bieden een combinatie van lokale wandelrondjes en keuzepunten waarmee je je eigen route kunt uitstippelen. De netwerken (350 km) liggen in de gemeenten Druten, Lingewaard, Overbetuwe en Zevenaar.
09/09/21
Groot onderzoek naar koopgedrag in winkels
Begin september 2021 start in de Noord-Brabant, Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht een grootschalig onderzoek naar koopgedrag in winkels, het Koopstromenonderzoek. Het onderzoek brengt in beeld waar inwoners boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende kooplocaties.
07/09/21
Vanuit crisis naar transitie - kijk mee op 30 september
Onze jaarlijkse Trendcongres Toerisme en Vrije Tijd is dit jaar omgezet naar 4 online bijeenkomsten van een uur. Op 30 september om 12.30 start de tweede inspiratiesessie 'Vanuit crisis naar transitie'. De wereld staat op zijn kop door de pandemie en toerisme bevindt zich in transitie. Lastige opgaven? Zeker maar onze sprekers en films laten zien hoe je tijdig bakens verzet en positief uit de crisis komt.
03/09/21
Het Groene Boekje beleeft unieke derde druk
Meer kampeerders dan ooit hebben dit jaar de Natuurkampeerterreinen gevonden, en dat aantal groeit n...
31/08/21
Vrijetijdsmakelaar en hackathon voor vernieuwende ideeën vrijetijdseconomie
Er komt een vrijetijdsmakelaar die ondernemers helpt bij het ontwikkelen van toeristische en recreat...