Geplaatst op: 07-06-2021
Auteur: Marc Gerlings

Toerisme van toegevoegde waarde in balans voor Weerriben-Wieden

Toerisme van toegevoegde waarde in balans voor Weerriben-Wieden
Het jaarlijkse Trendcongres Toerisme en Vrije tijd is omgezet naar een serie van een viertal online inspiratiesessies. In een uur word je helemaal bijgepraat over actuele trends voor toerisme en vrije tijd. De eerste Inspiratiesessie is op 10 juni tussen 12.30 en 13.30 en gaat over de maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie. Nicolette Bolté laat in de studio zien dat toerisme van toegevoegde waarde is voor de gewenste balans tussen economie, ecologie en leefbaarheid in natuurgebied Weerribben-Wieden.

Nicolette Bolté - Saxion Hogeschool: "Saxion en Nationaal Park Weerribben-Wieden hebben de handen ineengeslagen en zijn een bijzondere samenwerking gestart om een mooi doel te behalen. Het doel is waarde toevoegen aan een toekomstbestendig Weerribben-Wieden, met als uitgangspunten economisch en ecologisch floreren, zonder dat de leefbaarheid onder druk komt te staan. Voor de komende jaren is het gebied opengezet als leerplaats en projectenrealisatie voor studenten. Ze bekijken hoe ze handen en voeten kunnen geven aan de samenwerkingen tussen stakeholders uit natuur, landbouw en toerisme om zo tot waardevolle cross-sectorale resultaten te komen." 

Meer regio's zoeken naar de gewenste balans. Nicolette deelt haar ervaringen. Neem gratis deel aan de sessie en dan kun je de tips van Nicolette inzetten voor je eigen projecten.

Programma Versterk maatschappelijke waarde toerisme

3 + 3 format, 3 sprekers en 3 reportages

In ‘Versterk maatschappelijke waarde toerisme’ komen 3 sprekers live aan het woord vanuit de studio. In 3 films worden inspirerende initiatieven van ondernemers getoond. Bedrijven pakken de kansen op om maatschappelijke vraagstukken in hun beleving en exploitatie op te pakken.

12:30 Welkom door dagvoorzitter Marieke van Meurs 

12:35 Keynote: Jeroen Klijs – Breda University
Door zijn onderzoeksrapport ‘Maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie’, laat Jeroen zien dat toerisme meerwaarde levert naast de roep om bezoekers en bestedingen.  

12:50 Case 1: TextielMuseum Tilburg: Museum met sociale rol als werkgever en broedplaats

12:55 Keynote: Ko Koens – Hogeschool Inholland 
Wat is de balans tussen creatieve lokale economie en bewoners. Nederland ziet new urban tourism opkomen.

13:10 Case 2: Reinvent Tourism: Hoe kan toerisme van echte waarde zijn voor een bestemming

13:15 Keynote: Nicolette Bolté – Saxion Hogeschool  
Gebiedsontwikkelaar Weerribben-Wieden ziet de spanning tussen bezoek en natuur maar ook de meerwaarde van toerisme.

13:30 Case 3: Suzies Farm: leisure en boeren met liefde voor lokale landschap

13:35 Afsluiting  


Organisatie 

De INSPIRATIEsessies worden georganiseerd door de toeristische hogescholen van Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, Saxion Hogeschool, NHL Stenden Hogeschool, HZ University of Applied Sciences en LOI. 

Trefwoorden: trends, toerisme, maatschappij, waarde, balans

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
22/03/24
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...