Geplaatst op: 31-05-2021
Auteur: Marc Gerlings

25 belangrijkste waardeindicatoren maatschappelijke waarden

25 belangrijkste waardeindicatoren maatschappelijke waarden
Ervaar op 10 juni de verrassende voorbeelden van maatschappelijke waardevermeerdering in toerisme. .
De eerste online Inspiratiesessie van het jaarlijkse Trendcongres is op 10 juni tussen 12.30 en 13.30 en gaat over de maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie. De sessie heet dan ook ‘Versterk maatschappelijke waarde toerisme’. Aan de basis staat een stevig onderzoeksrapport en tijdens de bijeenkomst hoor je wat de sector nog veel meer kan. 3 sprekers en 3 videoverslagen ontsluiten verrassend veel inspiratie.

Jeroen Klijs – Breda University of Applied Scienes: "Onderzoekers van CELTH, de samenwerking van Breda University of Applied Sciences (BUas), HZ University of Applied Sciences en NHL Steden University of Applied Sciences, hebben in opdracht van koepelorganisatie Gastvrij Nederland de maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie in beeld gebracht. Daarbij is er onderscheid gemaakt tussen economische waarde, waarde voor de leefomgeving en waarde voor sociale processen. Het rapport benoemt de 25 belangrijkste waardeindicatoren en beschrijft welke verantwoordelijkheden er liggen bij de verschillende partijen, waaronder overheden, brancheorganisaties, onderwijs en kennisinstellingen.” Voor het eerst komt daarmee wetenschappelijk boven tafel hoe toerisme en de gastvrijheidssector maatschappelijke waarden ondersteunen en verbeteren. 

Als de pandemie één ding duidelijk heeft gemaakt dan is het wel de grote maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie. Ineens was (het gebrek aan) mogelijkheden voor vrijetijdsbesteding een ‘hot topic’ in het nieuws en aan de talkshowtafels. De gastvrijheidssector levert aan bestedingen op: 
? 91 miljard euro
? 812.000 banen
? 4,4% BBP   
Maar de sector is veel meer dan een rinkelende kassa. 

Maatschappij ontwikkelt door toerisme en vrije tijd

Maar wat betekent dat voor de sector? Waarop moeten overheden acteren voor een bloeiende sector? Wat is de rol van de brancheorganisaties, onderwijs en ondernemers? Daar komen antwoorden op, op 10 juni om 12.30.


Programma Versterk maatschappelijke waarde toerisme

In ‘Versterk maatschappelijke waarde toerisme’ komen 3 sprekers live aan het woord vanuit de studio. In 3 films worden inspirerende initiatieven van ondernemers getoond. Bedrijven pakken de kansen op om maatschappelijke vraagstukken in hun beleving en exploitatie op te pakken. 

12:30 Welkom door dagvoorzitter Marieke van Meurs 
12:35 Keynote: Jeroen Klijs – Breda University
Door zijn onderzoeksrapport ‘Maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie’, laat Jeroen zien dat toerisme meerwaarde levert naast de roep om bezoekers en bestedingen.  
12:50 Case 1: videoverslag hoe TextielMuseum Tilburg iedere dag weer werkt aan maatschappelijke waarden. Van goed werkgeverschap tot broedplaatsfunctie.
12:55 Keynote: Ko Koens – Hogeschool Inholland 
Wat is de balans tussen creatieve lokale economie en bewoners. Nederland ziet new urban tourism opkomen.
13:10 Case 2: Reinvent Tourism. Interview Anouschka Trauschke vertelt in CLINK over wat Reinvent Tourism is, kan en al bereikt om overtoerisme om te keren naar bijdragen van toeristen aan de stad.
13:15 Keynote: Nicolette Bolté – Saxion Hogeschool  
Gebiedsontwikkelaar Weerribben-Wieden ziet de spanning tussen bezoek en natuur maar ook de meerwaarde van toerisme.
13:30 Case 3:  Suzies Farm. Leisure maar met liefde voor lokale landschap. Suzanne Ruesink laat overtuigend zien hoe je boerderij en gastvrijheidseconomie verbindt om tot een betere maatschappij te komen.
13:35 Afsluiting  


Organisatie 

Dit is één van de vier INSPIRATIEsessies die in 2021 worden georganiseerd door de toeristische hogescholen van Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, Saxion Hogeschool, NHL Stenden Hogeschool, HZ University of Applied Sciences en LOI. 

Trefwoorden: trends, toerisme, gastvrijheid, maatschappij, recreatie

||| Blogs |||

06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/06/21
Hoe optimaliseer je de overdracht van het vakantiepark?
Overdracht van vakantieparken is een groot onderwerp in de sector. Expert Klaas van Erp vertel er alles over bij de gratis online bijeenkomst Vakantiepark van de Toekomst 2021. Doe mee op dinsdag 29 juni, de start is om 12.30.
21/06/21
Nederland weer open op 1,5 meter
Nu het met de coronabesmettingen en ziekenhuisopnames de goede kant opgaat en 9 miljoen mensen (deels) zijn gevaccineerd, kan Nederland weer grotendeels open. Het kabinet heeft voor zaterdag 26 juni stap vier van het openingsplan aangekondigd.
14/06/21
Speelsteden EK verdienen fors minder aan voetbalfans
Het EK-voetbal levert de speelsteden niet de toeristische inkomsten op waar voor de pandemie op was gerekend. Toch vallen de opbrengsten niet tegen. Dat heeft Pitchinvasion in een economische impactstudie berekend.
10/06/21
Stromma trakteert De Regenboog Groep op een tochtje op de waterfiets
Stromma Nederland slaat haar handen ineen met De Regenboog Groep om Amsterdamse gezinnen die in (soc...
08/06/21
Avondvierdaagse succesvol na mindere start
Ook dit jaar organiseert Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) samen met partner eRoutes een digitale versie van de populaire Avond4daagse. Met behulp van een speciaal hiervoor aangepaste app lopen kinderen hun eigen routes op hun eigen moment. Dat zij daarmee in een behoefte voorzien, blijkt uit de ruim 55.000 deelnemers.
07/06/21
Dit zijn de winnaars van de Aad Struijs Persprijs 2021
De enige onafhankelijke en prestigieuze vakprijs voor de Nederlandstalige reisjournalistiek bestaat ...
28/05/21
Vuelta start in Utrecht en Brabant
De Vuelta start in de provincie Utrecht en Noord-Brabant. Hoewel er op dit moment nog slechts in beperkte vorm evenementen met publiek kunnen plaatsvinden vanwege COVID-19, staan alle seinen op groen voor de start van de Spaanse Wielerronde ‘La Vuelta’ in 2022 in Nederland, meldt provincie Utrecht. Simone Richardson mag het project leiden.
26/05/21
Koningin Máxima Kinderbiënnale Groninger Museum
Koningin Máxima opent dinsdagochtend 1 juni de Kinderbiënnale in het Groninger Museum. De eerste Kinderbiënnale van Nederland is een interactieve expositie met werk van kunstenaars uit binnen- en buitenland. Dertig kinderambassadeurs uit de provincie Groningen hebben meegewerkt aan de totstandkoming van de kunstwerken en de inrichting van de tentoonstelling.