Geplaatst op: 31-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vakantieparken: prima Hemelvaart, matige Pinksteren, goede zomer in vooruitzicht

Vakantieparken: prima Hemelvaart, matige Pinksteren, goede zomer in vooruitzicht

Nederlandse vakantieparken hebben een prima Hemelvaart achter de rug. Het wegblijven van de Duitse gasten werd ruimschoots opgevangen door Nederlandse gasten die massaal de Nederlandse campings en bungalowparken wisten te vinden. Pinksteren was daarentegen heel matig. De verwachtingen voor de zomer zijn hoog gespannen waarbij de omzet, mede vanwege hogere prijzen, 12% voorloopt op 2020. Van het annuleren van binnenlandse vakanties om in het buitenland een vakantie te boeken, zien de parken nog niets. Dat blijkt uit de Benchmark van Stratech. 

Hemelvaart: grote regionale verschillen

Tijdens Hemelvaart 2021 lag het aantal Duitse gasten gemiddeld 70% lager dan in 2019. Maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door het aantal Nederlandse gasten dat met bijna 80% groeide. De experts van Stratech constateren wel grote regionale verschillen. Vooral de kustgelegen recreatiebedrijven hebben een minder goede Hemelvaart achter de rug. Deze bedrijven zijn voor een veel groter deel afhankelijk van de Duitse gasten dan de bedrijven in het binnenland. De kustgebonden bedrijven zijn niet in staat gebleken om de afname in Duitse gasten te compenseren met Nederlandse gasten. Als gevolg hiervan kennen deze bedrijven dit jaar een afname in het aantal reserveringen van 10%, met een bijbehorende omzetdaling van 13% ten opzichte van 2019. De binnenlandse bedrijven hebben wel weten te profiteren van de toename in Nederlandse gasten, met een stijging in het aantal reserveringen van 13% met een omzetstijging van 15% ten opzichte van 2019. Stratech ziet voor deze periode geen prijsverhogingen boven de CPI. Een belangrijke verklaring voor deze toename zijn de Corona-annuleringen van 2020 die voor een deel naar Hemelvaart 2021 zijn omgeboekt. 

Matige prestaties voor het Pinksterweekend

Voor Pinksteren 2021 zien de experts in grote lijnen dezelfde trend als bij de prestaties van Hemelvaart: de Duitse gast annuleert in grote getale, terwijl het aantal Nederlandse gasten dat het Pinksterweekend in eigen land doorbrengt aanzienlijk hoger ligt dan in 2019. Wat hier echter opvalt, is dat de toename van de Nederlandse gasten veel lager is dan tijdens Hemelvaart. Waarschijnlijk speelt het slechte weer hier een belangrijke rol, waardoor Pinksteren 2021 15% slechter presteert dan Pinksteren 2019.

Op weg naar een zonnige zomer 

Voor de zomer van 2021 zien de experts betere resultaten dan de zomer van 2020: recreatiebedrijven die in 2020 reeds een zeer goede bezetting hadden, presteren dit jaar nóg beter. Bedrijven die vorig jaar net niet volledig volgeboekt waren, raken dit jaar wellicht wél volgeboekt. Daarnaast zien we dat de meeste bedrijven een prijsverhoging hebben doorgevoerd die hoger ligt dan de inflatie, waardoor de recreatiebedrijven gemiddeld een plus van bijna 12% boeken. De angst dat de versoepelingen voor buitenlandse vakanties zullen leiden tot het massaal annuleren van de Nederlandse boekingen lijkt tot op dit moment (nog) ongegrond: er is op dit moment geen significante toename in het aantal annuleringen ten opzichte van 2020 waarneembaar.

StratechZomer2021

Privésanitair = volgeboekt!

Veel campingeigenaren hebben het afgelopen jaar privésanitair units geplaatst, met als doel dat de campinggast niet afhankelijk is van de strenge regels met betrekking tot het gebruik van het gemeenschappelijke sanitair. Ondanks het feit dat deze specifieke regels voor 2021 gelukkig niet meer gelden, worden de plaatsen met privésanitair ook voor 2021 zeer goed geboekt. Met als resultaat dat er voor het hoogseizoen bijna geen kampeerplaats met privésanitair meer te vinden is.

Aantoonbaar meer omzet door effectief prijsbeleid

Dit jaar is het nog lastiger dan normaal om te voorspellen hoe de boekingen de rest van het jaar gaan lopen. De verwachting is dat er, net als vorig jaar, schaarste zal ontstaan. Dit geeft recreatieondernemers de mogelijkheid nog eens kritisch naar de prijzen te kijken.

Link: https://www.stratech.nl/recreatie/nieuws/benchmark-update-terugblik-speciale-periodes,-vooruitblik-zomer-2021.html?utm_source=nrit&utm_medium=referral&utm_campaign=rcse&utm_content=benchmark-update-mei2021
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, vakantieparken, boekingen, omzet

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/12/21
No Such Ventures investeert zes miljoen euro in camper deelplatform Goboony
Camper deelplatform Goboony heeft de kas goed gevuld tot bijna €10 miljoen met een nieuwe inves...
08/12/21
Nivon nieuwe eigenaar van Camping de Gronselenput in Wijlre
Al sinds 1936 is het stuk grond aan de voet van de Keutenberg in eigendom van de huidige Stichting P...
08/12/21
MarketingOost wil vrijetijdseconomie in coalitieakkoorden
Marketing Oost heeft een Visiedocument geschreven met als doel dat de vrijetijdseconomie een vaste plek krijgt in de coalitieakkoorden van alle Overijsselse gemeenten. Wat stelt deze Overijsselse DMO voor?
08/12/21
Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Hoe heeft het toeristisch imago van Groningen zich de afgelopen jaren ontwikkeld? De provincie liet het uitzoeken met verrassende resultaten.
08/12/21
De nieuwe LF Waterlinieroute is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar 2022!
De nieuwste LF-icoonroute, de LF Waterlinieroute, is genomineerd voor Fietsroute van het Jaar. De ro...
07/12/21
Enkele reistrends voor 2022
Met nog een kleine maand te gaan, klopt het jaar 2022 aan de deur. We zijn veel bezig met trends en ontwikkelingen. Een paar opvallende en ook vreemde trends zetten we alvast bij elkaar.
07/12/21
Winterverlichting ontstoken in Den Haag
Corona schopt de winterprogrammering van de Hofstad in de war maar de kerstman en Saskia Bruines ontstaken maandagavond 6 december wel de winterverlichting. “Je beleeft nog steeds een Royal Winter, ook nu het winterprogramma in aangepaste vorm plaatsvindt”, vertelt wethouder Saskia Bruines.
07/12/21
Drie merken in koffie- en chocolade gaan samen
Koffie- en chocoladeformules zijn als paddenstoelen in het straatbeeld van de steden omhoog geschoten. Nu gaan 3 merken samen verder. Franchisegevers van de koffie- en lunchformules Doppio Espresso (25 vestigingen), Chocolate Company (19 vestigingen) en Barista Café (23 vestigingen) gaan samen verder onder de naam Caféco.