Geplaatst op: 27-05-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Onderzoek bij BUas krijgt excellente beoordeling

Onderzoek bij BUas krijgt excellente beoordeling
Afbeelding van mohamed Hassan via Pixabay

De Academy for Leisure & Events (ALE) van de Breda University of Applied Sciences heeft onlangs een excellente beoordeling ontvangen voor het onderzoek dat zij doen. Centrale rol daarin heeft hersenonderzoek om de emoties tijdens vrijetijdsbesteding te kunnen meten. 

De hogeschool deed onder andere onderzoek voor Van Gogh Brabant, Het Markiezenhof in Bergen op Zoom en hersenonderzoek naar emoties tijdens een vrijetijdsactiviteit. Momenteel wordt onderzoek gedaan naar de rol van carnaval in de hedendaagse samenleving in zowel Brazilië als Nederland en is pas onderzoek afgerond naar de relatie tussen Den Bosch en de schilder Jeroen Bosch. 

Externe beoordeling 

Elke zes jaar beoordeelt Netherlands Quality Agency (NQA) of een onderzoeksafdeling aan alle voorwaarden voldoet. Dit is een extern, internationaaal evaluatiepanel dat gesprekken voert met onder andere het College van Bestuur, management teams, docenten en studenten. Hiermee krijgt het panel zicht op het functioneren op het gebied van onderzoek. Een excellente beoordeling krijg je als je onderzoek doet dat zeer relevant is voor de industrie en dat wetenschappelijk van goede kwaliteit is.

Experience Lab

Studenten, docenten en onderzoekers van de Academy for Leisure & Events (ALE) ontwikkelen wetenschappelijke en toegepaste kennis en bedenken nieuwe concepten voor het relatief jonge vrijetijdsbedrijfsleven, gericht op twee hoofdthema's: Experiences & Storytelling en Placemaking & Events. ALE heeft een zogenoemd Experience Lab dat beschikt over innovatieve (gedrags- en neurowetenschappelijke) tools om beleving te meten, te evalueren en te optimaliseren.

Hersenonderzoek om emoties te meten

Tijdens een beleving (een vakantie, een bezoek aan een attractiepark of museum) worden allerlei emoties ervaren. De stroom van deze emoties (van sterk naar zwak) is een factor die bijdraagt aan de manier waarop mensen zich de beleving herinneren. Als er geen emotie aan een beleving gerelateerd is, wordt deze waarschijnlijk snel vergeten. Om emoties te kunnen meten worden state-of-the-art onderzoeksmethoden uit het Experience Lab gebruikt, zoals hersenonderzoek (EEG) en het meten van hartslag en huidgeleiding. In promotieonderzoek wordt onderzocht hoe emoties precies bijdragen aan het onthouden van belevingen. Dit komt onder meer tot uiting in de volgende projecten.

Welke video's worden beter beleefd?

Een van de onderzoeken die ALE deed, was voor drie bezoekerscentra van Van Gogh Brabant. Er werden video’s gemaakt over het leven van Vincent van Gogh in Brabant. Twee video’s vermeldden eenvoudige feitelijke informatie en twee video’s waren gericht op emoties door middel van verteltechnieken (storytelling technieken). Middels hersenonderzoek, vragenlijsten en geheugeninterviews werd onderzocht hoe de beleving van de twee soorten video’s verschilden. De video’s met storytelling leidden tot meer herinneringen en werden meer in detail in het geheugen opgeslagen, dan de video’s zonder storytelling. Dit geeft de bezoekerscentra belangrijke informatie waar ze hun aanbod op kunnen afstemmen.

Welke verhaallijnen leiden tot een betere totaalervaring?

Voor de herinrichting van Het Markiezenhof in Bergen op Zoom werden drie stijlkamers opnieuw ingericht op basis van het authentieke verhaal van de markiezin Marie Anne van Arenberg. Het leven van deze markiezin zat vol geheimen, waaronder een stiekem huwelijk dat ver onder haar stand was, wat er zelfs toe leidde dat ze werd verstoten door haar familie. Door onderzoek te doen naar verschillende manieren van storytelling en de beleving van de bezoekers aan de hand van hun emoties te meten, is meer inzicht in hun ‘totaalervaring’ verkregen. Terwijl de bezoekers nu door de stijlkamers van Het Markiezenhof lopen, hebben ze interactie met de verhaallijnen waardoor ze echt onderdeel zijn van de geschiedenis.

Nieuw onderzoek

Verder doet ALE momenteel onderzoek naar de rol van carnaval in de hedendaagse samenleving. Dit onderzoek is een paar jaar geleden gestart in Brazilie en wordt nu verder onderzocht in Nederland. Het jaar 2021 is voor dit onderzoek een interessant jaar, omdat het feest door COVID19 niet op de traditionele manier kon doorgaan. Daarnaast is onlangs een onderzoek afgerond over de stad Den Bosch en de relatie tot schilder Jeroen Bosch, die in deze stad geboren en gestorven is.

Trefwoorden: onderzoek, onderzoeksmethoden, dagrecreatie, vrijetijdsbesteding, emoties

CELTH
 






||| Nieuws |||

12/04/24
Firstmate Hospitality Consultants Onthult de goedkoopste tot de duurste terrassteden
Firstgate Hospitality Consultants heeft onderzoek gedaan naar de prijzen op terrassen.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
40% Nederlanders bekend met AI
Artificial Intelligence is aan een opmars bezig. Uit onderzoek van ING Research blijkt dat inmiddels ruim 40 procent van de Nederlanders recent ervaring heeft met het gebruik van generatieve AI. En het bevalt de Nederlander beter dan gedacht en dat heeft invloed op de arbeidsmarkt.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.
03/04/24
Museale kastelen & historische buitenplaatsen ontvingen meer bezoekers in 2023 maar gaan geen zorgeloos 2024 in
Uit de jaarlijkse bezoekersenquête onder 82 KBL met een museale functie, heeft 69% vn de 36 respondenten in 2023 weer meer bezoekers ontvangen dan in 2022. Ze hebben geen gevolgen meer van de coronapandemie.
03/04/24
Exclusief voor leden
Wat vinden wandelaars van de wandelnetwerken?
Wandelnetwerken krijgen een hoge waardering, zo blijkt uit recent onderzoek van Stichting Wandelnet dat is uitgevoerd voor de provincies Drenthe, Overijssel, Utrecht en Limburg. Uit het onderzoek blijkt dat 71% van de ondervraagde wandelaars wel eens een wandelnetwerk gebruikt, waarbij zij gemiddeld een beoordeling van 8,0 aan de netwerken geven.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.

||| Agenda |||

23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...