Geplaatst op: 27-05-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Onderzoek bij BUas krijgt excellente beoordeling

Onderzoek bij BUas krijgt excellente beoordeling
Afbeelding van mohamed Hassan via Pixabay

De Academy for Leisure & Events (ALE) van de Breda University of Applied Sciences heeft onlangs een excellente beoordeling ontvangen voor het onderzoek dat zij doen. Centrale rol daarin heeft hersenonderzoek om de emoties tijdens vrijetijdsbesteding te kunnen meten. 

De hogeschool deed onder andere onderzoek voor Van Gogh Brabant, Het Markiezenhof in Bergen op Zoom en hersenonderzoek naar emoties tijdens een vrijetijdsactiviteit. Momenteel wordt onderzoek gedaan naar de rol van carnaval in de hedendaagse samenleving in zowel Brazilië als Nederland en is pas onderzoek afgerond naar de relatie tussen Den Bosch en de schilder Jeroen Bosch. 

Externe beoordeling 

Elke zes jaar beoordeelt Netherlands Quality Agency (NQA) of een onderzoeksafdeling aan alle voorwaarden voldoet. Dit is een extern, internationaaal evaluatiepanel dat gesprekken voert met onder andere het College van Bestuur, management teams, docenten en studenten. Hiermee krijgt het panel zicht op het functioneren op het gebied van onderzoek. Een excellente beoordeling krijg je als je onderzoek doet dat zeer relevant is voor de industrie en dat wetenschappelijk van goede kwaliteit is.

Experience Lab

Studenten, docenten en onderzoekers van de Academy for Leisure & Events (ALE) ontwikkelen wetenschappelijke en toegepaste kennis en bedenken nieuwe concepten voor het relatief jonge vrijetijdsbedrijfsleven, gericht op twee hoofdthema's: Experiences & Storytelling en Placemaking & Events. ALE heeft een zogenoemd Experience Lab dat beschikt over innovatieve (gedrags- en neurowetenschappelijke) tools om beleving te meten, te evalueren en te optimaliseren.

Hersenonderzoek om emoties te meten

Tijdens een beleving (een vakantie, een bezoek aan een attractiepark of museum) worden allerlei emoties ervaren. De stroom van deze emoties (van sterk naar zwak) is een factor die bijdraagt aan de manier waarop mensen zich de beleving herinneren. Als er geen emotie aan een beleving gerelateerd is, wordt deze waarschijnlijk snel vergeten. Om emoties te kunnen meten worden state-of-the-art onderzoeksmethoden uit het Experience Lab gebruikt, zoals hersenonderzoek (EEG) en het meten van hartslag en huidgeleiding. In promotieonderzoek wordt onderzocht hoe emoties precies bijdragen aan het onthouden van belevingen. Dit komt onder meer tot uiting in de volgende projecten.

Welke video's worden beter beleefd?

Een van de onderzoeken die ALE deed, was voor drie bezoekerscentra van Van Gogh Brabant. Er werden video’s gemaakt over het leven van Vincent van Gogh in Brabant. Twee video’s vermeldden eenvoudige feitelijke informatie en twee video’s waren gericht op emoties door middel van verteltechnieken (storytelling technieken). Middels hersenonderzoek, vragenlijsten en geheugeninterviews werd onderzocht hoe de beleving van de twee soorten video’s verschilden. De video’s met storytelling leidden tot meer herinneringen en werden meer in detail in het geheugen opgeslagen, dan de video’s zonder storytelling. Dit geeft de bezoekerscentra belangrijke informatie waar ze hun aanbod op kunnen afstemmen.

Welke verhaallijnen leiden tot een betere totaalervaring?

Voor de herinrichting van Het Markiezenhof in Bergen op Zoom werden drie stijlkamers opnieuw ingericht op basis van het authentieke verhaal van de markiezin Marie Anne van Arenberg. Het leven van deze markiezin zat vol geheimen, waaronder een stiekem huwelijk dat ver onder haar stand was, wat er zelfs toe leidde dat ze werd verstoten door haar familie. Door onderzoek te doen naar verschillende manieren van storytelling en de beleving van de bezoekers aan de hand van hun emoties te meten, is meer inzicht in hun ‘totaalervaring’ verkregen. Terwijl de bezoekers nu door de stijlkamers van Het Markiezenhof lopen, hebben ze interactie met de verhaallijnen waardoor ze echt onderdeel zijn van de geschiedenis.

Nieuw onderzoek

Verder doet ALE momenteel onderzoek naar de rol van carnaval in de hedendaagse samenleving. Dit onderzoek is een paar jaar geleden gestart in Brazilie en wordt nu verder onderzocht in Nederland. Het jaar 2021 is voor dit onderzoek een interessant jaar, omdat het feest door COVID19 niet op de traditionele manier kon doorgaan. Daarnaast is onlangs een onderzoek afgerond over de stad Den Bosch en de relatie tot schilder Jeroen Bosch, die in deze stad geboren en gestorven is.

Trefwoorden: onderzoek, onderzoeksmethoden, dagrecreatie, vrijetijdsbesteding, emoties

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.
11/04/24
NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365
Vanaf8 april een nieuwe vierde lus toegevoegd aan de bewegwijzerde routes van de Amstel Gold Race 365 dagen peer jaar te fietsen.
11/04/24
Tilburg, Big Rivers Dordrecht en Utrecht Pride winnaars Nationale Evenementenprijzen
Allereerste Event Impact Award gaat naar Utrecht Pride. Big Rivers ervan door met de hoofdprijs van de Nationale Evenementenprijzen 2024
09/04/24
Lakenhal bestaat op 1 mei 150 jaar
Op 1 mei 2024 bestaat Museum De Lakenhal in Leiden 150 jaar: in 1874 werd de oude Laecken-Halle omgedoopt tot stadsmuseum van Leiden en geopend voor het grote publiek.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...