Geplaatst op: 19-05-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Gasten gaan voor duurzaam (en zo haak je daarbij aan)

Gasten gaan voor duurzaam (en zo haak je daarbij aan)

Duurzaamheid speelt steeds vaker een rol bij het kiezen van vakantie of een dagje weg. Tot die conclusie kwam BUas-student Julia van Bokhoven, die onderzocht of gasten duurzaamheid meenemen in hun keuze voor vrijetijdsbesteding. Opdrachtgever Een Gezond Leisureklimaat (Midpoint Brabant) lanceert nu samen met VisitBrabant de gratis e-learning Duurzaam Gastvrij Ondernemen, speciaal voor recreatieondernemers.


Van Bokhoven: "De respondenten in mijn onderzoek (212) gaven aan te kiezen voor de duurzaamste optie bij een vergelijkbaar aanbod en prijs (70%). Wanneer de prijs bij de duurzaamste variant iets hoger ligt, kiest nog steeds bijna 40% van de respondenten voor de duurzaamste variant. Dit onderstreept het belang van duurzaamheid in de vrijetijdseconomie. Ontspanning en vermaak blijven de belangrijkste criteria bij het kiezen van een dagje weg, maar duurzaamheid kan gasten die twijfelen tussen twee opties dus écht over de streep trekken.”

Oprechte duurzaamheid als marketinginstrument

In de praktijk bereiken leisure-ondernemers die positief communiceren over wat ze doen aan duurzaamheid bovendien ook gasten die minder bewust kiezen voor duurzaam. Alleen al omdat elke duurzame actie een kans is om te communiceren en zo een manier is om extra onder de aandacht te komen van gasten die zich oriënteren op één of meerdere dagen weg. Daarbij hoeft duurzaamheid niet altijd expliciet genoemd te worden. Wel moet die oprecht zijn en onderdeel uitmaken van de bedrijfsvisie (Van Bokhoven, 2020).


Gratis e-learning Duurzaam Gastvrij Ondernemen

Om recreatieondernemers te helpen duurzaam te ondernemen én daarover te communiceren, ontwikkelde Een Gezond Leisureklimaat samen met VisitBrabant de e-learning Duurzaam Gastvrij Ondernemen. Deze online training informeert en inspireert ondernemers, gastheren en gastvrouwen, maar ook marketing- en communicatieprofessionals om duurzaam te handelen én hierover passend te communiceren en zo meer gasten te bereiken. Daar hebben zij zelf en het klimaat profijt van.


"Deze training geeft praktische handvatten om bewuster met duurzaamheid aan de slag te gaan. Bovendien laat de e-learning zien dat duurzaamheid prima hand in hand kan gaan met kostenbesparingen en dat het loont voor ondernemers om er direct mee aan de slag te gaan. Zelfs in deze onzekere tijd”, aldus Ankie Joos van VisitBrabant. Projectmanager Een Gezond Leisureklimaat Nicole van Hoof: "Duurzaamheid is een thema dat leeft. Samen hopen we recreatieondernemers hiermee een hart onder de riem te steken na een moeilijk jaar.”


De gratis e-learning is vanaf vandaag beschikbaar op de website van VisitBrabant. Iedereen kan een gratis account aanmaken en direct deelnemen aan de training. De inhoud komt van experts en is verzameld door  Een Gezond Leisureklimaat.

 

 

Link: https://elearning.visitbrabant.com/nl/Bezoekers/Trainingen/Details-training/4096/duurzaam-gastvrij-ondernemen
Trefwoorden: Duurzaam, marketinginstrument

||| Blogs |||

30/03/21
Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke pa...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/06/21
Weer handhaving op reclame in het buitengebied
De afschaling van coronamaatregelen laat zich ook zien in beleid en handhaving. Vanaf 1 juli 2021 gaat de handhaving in opdracht van de provincie Utrecht van start. Vanwege corona is in het voorjaar van 2021 en 2020 met de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Utrecht afgesproken dat zij enige tijd coulance betrachtte wat betreft reclameuitingen in het buitengebied.
23/06/21
Logis Hotels sponsor Tour de France 2021
Logis Hotels is partner van de 108e editie van de grootste wielerwedstrijd ter wereld - de Tour de France. Dankzij het uitgebreide netwerk van Logis hotels door heel Frankrijk, is er altijd wel een hotel in de buurt van een etapperit.
22/06/21
Pilot met 5 waterfietsen in Schiedam
Van sup, fluisterboot naar sloep, Schiedam ziet graag meer gasten op het water. De gemeente start een pilot met de verhuur van 5 waterfietsen.
22/06/21
Drenthe investeert fors in Hunebed Highway
Recreatieondernemers rond de ‘Hunebed Highway’ lanceren een ‘app’ waarmee toeristen op hun mobiele telefoon nog sneller wegwijs gemaakt worden ‘naar’ of ‘op’ deze Drentse toeristische bestemming. Met deze investering hopen de ondernemers en de provincie de naamsbekendheid en de reputatie van het gebied te verbeteren. Uiteindelijk moet de 'Hunebed Highway' een A-merk worden.
18/06/21
Exclusief voor leden
Vacansoleil actief op Spaanse markt
De Nederlandse campingspecialist Vacansoleil gaat voor het eerst vakanties verkopen aan Spaanse campingliefhebbers. Spanjaarden zijn fanatieke kampeerders en daarom ziet Vacansoleil groeikansen. “Spaanse vakantiegangers gaan graag in eigen land kamperen, maar ze reizen ook naar andere Zuid-Europese landen”, aldus commercieel directeur Jacky Lambert.
18/06/21
Vakantiepark De Twee Bruggen opent een interactief inspiratiepunt
Vakantiepark De Twee Bruggen heeft samen met Achterhoek Toerisme en de medewerking van Winterswijk Marketing achter de receptie van het park een inspiratiepunt ingericht.
17/06/21
Zoom in op Noordwijk.
Vandaag start de campagne Uitgezoomd? Zoom in op Noordwijk, gericht op de nationale zakelijke bezoek...
15/06/21
Parkstadfilm: een streek die zich telkens opnieuw uitvindt
Visit Zuid-Limburg lanceerde gisteren de film ‘Parkstad, door de tijden heen’, een productie over de wispelturige geschiedenis van Parkstad Limburg. De film is te zien in de kleine cinema in de nieuwe Visit Zuid-Limburg Heerlen-Parkstad Experience.